Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Men för att svara på frågan: Chilipeppar, ammoniak eller vinäger kan funka.
 
Känner igen problemet, har ligusterhäck runt halva tomten och egna hundar. Att de kan kissa ihjäl en planta är fullt möjligt. Dock tror jag inte bara att det är din grannes hund. Har en hund kissat på dem så kommer alla andra passerande hanhundar försöka kissa på den för att märka över.

Ättika tycker hundar är motbjudande så man kan ställa en burk med perforerat lock som innehåller ättika. Rekomenderar inte att spreja det eftersom det gärna dödar mindre växtlighet. Vill man inte göra det så finns det produkter i välsorterade djuraffärer som ska verka avstötande.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fota. Ha kameran/telefonen klar och fotografera. Det är ett oskick att låta hundar pinka var helst de vill. Den som är flockledare bestämmer var hunden kan pinka. Jag har haft hundar där jag bestämt var de inte få kissa /pinka i trädgård. Tillåter aldrig kissande på andras buskar etc. Tillåter heller inte hunden pinka på husväggar etc i stan.
Själv har jag problem med grannar som låter sina hundar vara lösa när de passerar min tomt en sträcka om 30-40 meter. Min hund blir galen när dessa hundar hoppar upp på den gamla ostadiga gärdsgården alternativt sticker in nosen mellan spjälorna i grinden och utmanar på alla sätt inklusive pinkande. Ibland bär en av hundarna en grov gren som jag sedan får plocka bort från min enskilda väg! Gissa om man blir arg! Värst är när grannen dessutom går och talar i mobil och inte har koll på var hundarna är eller vart de är på väg. Grr.
Lycka till!
 
Tittie skrev:
Fota. Ha kameran/telefonen klar och fotografera.
Vad ska han göra med fotona sen? Sätta upp på väggen?
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Du kan väl hjälpa andra hundägare att rasta deras hundar å välja -var- de lyfter på benen?...
 
Flashback v2?

Det fanns ett bra tips i tråden, sätt upp skyltar. Det är möjligt att det är andra hundar som också kissat där som i sin tur drar till sig nästa hund, vem som s.a.s. var först den grannen som det pratades om eller någon annan kanske inte spelar någon roll.

Men om man får bort den eller någon annan så kanske det blir bättre över tid och till slut så kanske även samvetet för grannen tar vid och han ser till att sin hund inte heller kissar där.

("Lundsbergare" var något nytt, kommer det ersätta "Stockholmare"?)
 
Redigerat:
Glöm det där med elstängsel om du bor inom stadsplanerat område. Fanns en kille i Kalmar som åkte dit ordentligt förra året för han satte upp elstängsel för att få hundar att sluta pinka på hans växter. Handlar bl.a. om barnsäkerhet.

Finns däremot något som heter strikt hundägaransvar. Det innebär att allt som hunden skadar är ägaren skyldig att ersätta - oavsett omständigheter.
Det spelar exempelvis ingen roll om en annan hund plötsligt och oprovocerat flyger på min - jag får ersätta den andras eventuella skador oavsett. Samma sak med dina buskar. Kan du visa att det är troligt (glöm det där "bortom rimligt tvivel" - civilrättsligt handlar det om huruvida något är troligt eller ej) att grannens hund orsakat skadorna på din häck, blir han ersättningsskyldig.
Tror det räcker med att upplysa honom om detta, för att få honom att börja sköta sig. Finns kanske ingen lagtext som säger att han hund inte får pinka på dina plantor - men där finns en lagtext som säger att han måste ersätta eventuella skador som hans hund orsakar.
 
Henric79 skrev:
Finns däremot något som heter strikt hundägaransvar. Det innebär att allt som hunden skadar är ägaren skyldig att ersätta - oavsett omständigheter.
Det spelar exempelvis ingen roll om en annan hund plötsligt och oprovocerat flyger på min - jag får ersätta den andras eventuella skador oavsett. Samma sak med dina buskar. Kan du visa att det är troligt (glöm det där "bortom rimligt tvivel" - civilrättsligt handlar det om huruvida något är troligt eller ej) att grannens hund orsakat skadorna på din häck, blir han ersättningsskyldig.
Tror det räcker med att upplysa honom om detta, för att få honom att börja sköta sig. Finns kanske ingen lagtext som säger att han hund inte får pinka på dina plantor - men där finns en lagtext som säger att han måste ersätta eventuella skador som hans hund orsakar.
Tyvärr är kostar det mer att dra detta genom någon form av domstol än att byta ut plantorna som kostar några hundralappar max.
Det är svårt att få hundägaren att betala då han nog anser att det inte är hans hund som har orsakat skadorna.:confused:
 
Allt skall bevisas, anklagar man någon för något så skall det ledas i bevis.
Hur tror ni att man kan lyckas med det. Fråga på en plantskola om hur stor sannolikhet det är att någon eller några nyplanterade häckväxter dör under första eller andra året, då förstår ni nog meningslösheten om att bråka på något högre plan en med själva hundägaren.
 
Det är inte utan att det är lite Flashback över det här. Elstängel och anmälan eller kissa hos grannen....

Det skulle vara intressant att höra den andra sidan av saken.

Det är inte bara den retrievern som kissar. Det måste vara minst en annan. Hanhundar revirmarkerar över varandras kiss. Finns det någon annan osämja grannarna emellan som vi inte får höra om?

Låt oss tänka oss det här scenariot. Alla grannar mellan retrievergrannen och trådskrivaren har var sin ligusterhäck eller något annat fint stående vid tomtgränsen. Var ska hundägaren låta sin hund kissa?

En häck dör inte av lite revirkiss. Det är inga stora mängder som de ger ifrån sig så. Hanhundar sparar för att få chans att revirmarkera på många ställen.

Om inte annat ligger bakom, jag menar tidigare bråk som inte är kopplat till kisseriet. Be grannen igen. Säg hur rädd du är om ligusterhäcken. Hundägare är inga farliga personer att prata med ;). Tala inte om lag och vem som har rätt. Då blir det bara en diskussion om vilka regler som gäller. Be bara snällt och berätta att du är rädd om häcken.
 
S
fröken_frågvis skrev:
Låt oss tänka oss det här scenariot. Alla grannar mellan retrievergrannen och trådskrivaren har var sin ligusterhäck eller något annat fint stående vid tomtgränsen. Var ska hundägaren låta sin hund kissa?

En häck dör inte av lite revirkiss. Det är inga stora mängder som de ger ifrån sig så. Hanhundar sparar för att få chans att revirmarkera på många ställen.
Det är väl bara att låta hunden göra ifrån sig på egen tomt innan man går och sen gå till ett område där det är ok för hundar.
Hanhundar kan mycket väl ge ifrån sig stora mängder om det är första stället efter den varit inne en längre tid.

Det hör väl till vanligt hyfs att man som hundägare visar hänsyn.
 
Häcken kan mycket väl ha kissats ihjäl, jag anklagas själv för att som 6-7åring ha kissat ihjäl en björk...
 
@sommarstrom Vet inte om du har en hanhund själv. Jag har inte det, men går ut med en ibland. Den kan "göra ifrån sig" hur mycket som helst på den egna tomten, men sen när den kommer till "välmarkerade" ställen så kan den inte motstå.

Som jag sa tidigare. Ligusterhäcken skulle inte vara så oemotståndlig om inte andra hanhundar varit på den. Det är därför det verkar lite konstigt att trådsskrivaren exakt vet vem den skyldige är....

Var är det tillåtet för hunden att gå om man bor i ett villaområde och man inte har bil? Rastområdet som frekventeras av aggressiva stora hundar?

@niclasn hunden bor ju inte intill. Den borde ju rimligtvis ha hunnit kissa ifrån sig innan den kommer till nämnda häck så det borde rimligtvis inte bli några stora mängder. Jag gissar att du inte när du var 6-7 år revirmarkerade på flera ställen innan du kom till björken.... ;)
 
Hejsan!
vi har en tujahäck mot gångväg. Och dens nedersta grenar i början och i slutet av häckraden är bruna.
Har iakttagit våra hundar och förbipasserande hundar. De väljer att kissa i början av häcken.
Har slagit i små pålar ca 30 cm höga och ca 30 cm från häcken. Nu kissar de flesta hundarna på pålarna.

bambun runt poolen klarar hundkiss.
där emot inte buxbomen , den gulnar direkt där våra vovvar kissar.

gräset dör där hundar kissar regelbundet (så även ogräs och mossa :))

så arterna är olika känsliga.

jag bad de hundägare jag kände att jag kunde säga till att låt gärna hundarna kissa på våran mur, lyktstolpe och ditslagna pålar men undvik häcken. Då vore jag mycket tacksam.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Nu var min tanke att visa på rimligheter.
Jag kan tänka mig att en sexåring omsätter 3 liter urin per dygn, ungefär. Kanske uppemot fem om det är fri tillgång på sockerdricka. En björk dricker i storleksordningen hundratals liter per dygn, och sannolikt inte bara urin då.
Ligusterhäcken dricker hur mycket per dygn? Sannolikt i storleksordningen enstaka liter till låga tiotals liter?
Parat med ett par tre kisskvättar per dygn kan man tänka sig att urinkoncentrationen motsvarar björkexemplet...och om det är fler hundar som markerar på samma ställe stiger koncentrationen.

Eller så har jag något att diskutera med mina föräldrar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.