D09
Svängde förbi kompisen och kollar in när han byter dörr...

Allt funkar fint tills man ska låsa

ImageUploadedByByggahus.se1377355709.517894.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Haspen som svänger ut/ upp tar i ImageUploadedByByggahus.se1377355751.866679.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grejen som den ska gå under

Finns inte en chans att den går under

Ska den haspen gå ut / ner istället?

Dvs fel på låset?
 
Ny dörr? Kom karm och dörr tillsammans?
Ser ut som "ASSA" är upp-och-ner på bläcket.

/J
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
erikssonjorgen skrev:
Ny dörr? Kom karm och dörr tillsammans?
Ser ut som "ASSA" är upp-och-ner på bläcket.

/J
Japp, ny dörr, nytt lås m.m

Skumt att den passar fint i karmen men låset tar i...

Det står Assa åt båda håll :), verkar inte gå o montera på annat sätt :/

Skumt
 
D09
Var tvungen att åka men sista funderingarna gick mot att dörren trots allt kanske var lite lite fel i karmen ändå

ImageUploadedByByggahus.se1377359658.122760.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs skulle upp lite till höger

Visste inte att det var så känsligt med låsen
 
I mina ögon ser det ut som om att dörren hänger lite, dvs karmen skall ner lite eller dörren upp.
Fäll ut låskolven och stäng dörren mot karmen. Dra ett streck med en penna på karmen där låskolvens ök är. Öppna sen dörren och kolla hur strecket är i förhållande till blecket. Strecket skall vara några mm nedanför mittväggen på blecket.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det sitter fel slutbleck i karmen. Skruva ur det befintliga och åk till närmsta låssmed och be att få ett motsvarande för Assa Evolution/Connect. Så kommer det att funka sen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har ni provat med att skruva in skruvarna som sitter i slutblecket? Dom guldfärgade skruvarna ska skruvas mot regeln för att förhindra att men kan bända isär karm och dörrblad.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Tycker det ser ut att vara bleck till 560/565 låsen, men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Tackar och bugar för alla tips

Ska skicka över dom till kompisen :)

Han berättade att han tröttnade igårkväll när han inte kunde låsa och sågade av grejen som var ivägen ha ha
 
D09
Matti_75 skrev:
Har ni provat med att skruva in skruvarna som sitter i slutblecket? Dom guldfärgade skruvarna ska skruvas mot regeln för att förhindra att men kan bända isär karm och dörrblad.
Nä, dom har han inte skruvat på :)
 
Det år inte fel på någon låsdetalj det är karman som inte är monterad rätt. Kryssmät karmen och justera genom att lossa den helt och börja om.
 
D09
En annan kompis som var hemma och monterade mina dörrar idag trodde samma

Dvs den var inte invägd ( vågrätt )
 
Normalt så brukar man använda Assas bleck 1487-2 till sådant lås.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg
Som sagt, börja med att fixa ett nytt slutbleck, antingen 1487 eller 1489, så här bör de se ut:
ImageUploadedByByggahus.se1377463962.927387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(mitt 1487)

EDIT: det där var visst lite mörkt, men kanske syns det att det skiljer lite från din kompis bleck...

Kanske är också dörren sned, men det spelar nog ingen roll hur mycket ni rätar upp den, för den kistan är inte gjord till det blecket. Fattade jag rätt att dörren var ny? Har dörr och karm levererats ihop? Och med inmonterad kista och slutbleck? I så fall skulle jag ta det med leverantören. (Kanske lite svårt när man har sågat sönder blecket iof...)

Lite beroende på vilken typ av utrymme det är tycker jag din kompis borde nya blecket. Även om det funkar nu så har han ju åsidosatt nyttan med en hakregel...

/U
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ullberg skrev:
Som sagt, börja med att fixa ett nytt slutbleck, antingen 1487 eller 1489, så här bör de se ut:
[bild] (mitt 1487)

EDIT: det där var visst lite mörkt, men kanske syns det att det skiljer lite från din kompis bleck...

Kanske är också dörren sned, men det spelar nog ingen roll hur mycket ni rätar upp den, för den kistan är inte gjord till det blecket. Fattade jag rätt att dörren var ny? Har dörr och karm levererats ihop? Och med inmonterad kista och slutbleck? I så fall skulle jag ta det med leverantören. (Kanske lite svårt när man har sågat sönder blecket iof...)

Lite beroende på vilken typ av utrymme det är tycker jag din kompis borde nya blecket. Även om det funkar nu så har han ju åsidosatt nyttan med en hakregel...

/U
Japp, ny dörr inkl karm med låskista o allt.

Han tog hellre merkostnaden att byta låsblecket än att lämna dörren olåst även om det är sura pengar och irriterande moment.

Jag är iofs rätt skadeglad och ska gladeligen informera honom om alla tips om vilket bleck han borde haft ;)

Byter han bleck så ska jag återkomma med vilket det var :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.