Hej!
Vår golv i gillestugan är byggt såhär: längst ned en platta av betong med ingjutna tryckta brädor. Efter det är det skråspikat 2x4 reglar 60 cc och mellanrummen fyllda med gullfiber isolering. Överst spontade brädor. Utfört 1975. Som ni förstår vill jag ha bort allt detta och gjuta ett nytt golv, ev med golvvärme.
Hur ska man lägga lagerna med frigolit, plast, golvvärme, armering?
Jag tänkte inte bila bort betongplattan som redan finns men den måste jämnas av innan det går att lägga frigolit där. Vad använder jag för den avjämningen?
 
Hej
Kolla på Granab och Nivell istället.Tror det är lättare och billigare än att gjuta.
EPS betong är ett bra alternativ om du ska gjuta.
Ut med EPS betongen och sedan flytspacka in golvärmeslingorna ovanpå.
Fredrik
 
Har kollat dina alternativ, EPS betongen verkar smart men det rör sig om en yta av 35 m2 och 13-15 cm bygghöjd. Går åt väldigt många säckar så det blir ett dyrare alternativ än traditionell gjutning. Dock är det kanske bättre eftersom det isolerar och man slipper frigoliten.
De andra verkar väl bra men det känns säkrare med ett ordentligt gjutet golv. Golvvärmen jag ska ha är vattenburen och är alltså inte slingor.
Några fler ideér hade varit tacksamt men EPS cementen är definitivt ett alternativ.
Mvh
 
Om du ska gjuta med vanlig betong och cellplast åker du på att först flytspackla så du får det plant alternativt handspackla.
Det är inte gratis det heller.
Flyspackel är dyrt.
 
En sak jag funderade på med EPS cementen, på påsen står det att man ska vara väldigt noga med vattenmängden, och det verkar bli en jordfuktig konsistens med den blandningen. Om man vill pumpa in betongen kan man då blanda i mer vatten eller hur funkar det?
 
Tony Gunnemar skrev:
En sak jag funderade på med EPS cementen, på påsen står det att man ska vara väldigt noga med vattenmängden, och det verkar bli en jordfuktig konsistens med den blandningen. Om man vill pumpa in betongen kan man då blanda i mer vatten eller hur funkar det?
Nä du kan inte blanda i mer vatten än vad som anges på påsen. Mängden vatten är avvägd för att EPS.en ska få sin hållfasthet och för att i princip allt vatten skall åtgå vid den kemiska reaktionen vilket gör att man i princip inte får något vatten kvar som måste torka ut innan man kan fortsätta byggnationen. Detta är inte så viktigt i din konstruktion men om man gjuter i ett träbjälklag är det oerhört viktigt. Men det har även betydelse för din del vad avser möjlighet till att kunna lägga plattor om du nu skall ha det på golvet. Gjutning ger ganska lång uttorkningstid innan vidare arbete.

Att pumpa in det är inget du behöver göra för viktmässigt är det oerhört lätt men lite jobbigt att blanda. Stora kärl, bra visp och utomhus för det dammar rejält.
(Inte jobbigt fysiskt men damm och plastkulor överallt. Om du skall köra EPS så börja med att mäta upp vatten i baljorna och sen EPS i vattnet så dammar det lite mindre och är lättare att blanda)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tony Gunnemar
  • Laddar…
Ännu en fråga, läste någonstans att man måste ha armerad flytspackel överst, hur ska det armeras? Kan man inte ha armeringsnät i eps betongen och sedan strunta i att armera spacklet? Hur tjockt lager med flytspackel behöver man lägga på?
 
Nix det går inte.nDet översta lagret blir inte stumt nog att lägga klinkers på.
Det verkar dock funka att lägga platon ovanpå och skippa flytspacklet.
Fredrik
 
Det går inte att armera i eps.en för att få styvhet. Det är inte som betong utan blir mer som en hård frigolit. Du kommer att tycka att den är "underlig" och mjuk men det ska vara så. Ytan är inget som har någon tryckhållfasthet så därför måste du helst flytspackla ytan.
20 mm är att rekommendera men det går med ett par mm mindre om det kniper.
Du armerar med galvat nät som du köper till flytspacklet brukar ligga på ca 1 m2 och har rutor 70*70mm tjocklek 2.5 mm. Enkelt att lägga ut och kan fästas ner med lite krökta spik som du bara trycker ner i Eps.en. Nätet (armeringen) ska ligga i botten på flytspacklet för att få maximal böjstyvhet. Använd fiberarmerad flytspackel så får du en stark yta. Den brukar finnas billig på Byggmax, Hornbach eldyl. Finjas EPS är/var tidigare billigast på Hornbach så kolla runt lite innan du köper om du inte har någon firma rabatt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tony Gunnemar
  • Laddar…
Tack för alla svaren! Är lite klokare nu när det gäller eps cementen. Det verkar fortfarande lite jobigt att först vispa 3 m3 eps cement och sedan 50 säckar flytspackel...får fundera lite till på det.
 
Du kan få hem eps med bil, tror heidelberg kallar den lättbi eller ngt sånt..
 
Ja nu är det ett tag sedan jag skrev denna tråden men nu är projektet verklighet. Golvet är utrivet och ikväll kommer en byggare och ska titta vad han tycker är en lämplig lösning. Ska även få räknat fram ett pris på Nivell eller Granab.
Själv är jag fortfarande inne på EPS betongen och har fått pris från Swerock på 3 kubik färdigblandad epsbetong som pumpas ner i källaren med roterpump. Ska bli ca 12000 kr + moms.

Någon som har några sista minuten tips att tänka på innan jag bestämmer mig?
 
Ett tillägg: Du behöver inte armering i flytspacklet om du väljer EPS-cement.

Golvvärmeslangen skruvar du bara fast i epsen med vanlig skruvklammer för elrör. Ta även in offerter på flytspacklingen. En så stor yta vill man inte flyta för hand.
 
Redigerat:
Armering till flyspacklet behövs kanske.Det beror på flyspackeltillverkaren.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.