Fick en ide som kanske skulle funka. Har klassisk vind med tillhörande fuktproblem av och till. Hade även problem med fukt i min krypgrund men det är ordnat och där ligger det nu på runt 55-60% Rel. fuktighet, vet att jag skulle kunna gå högre men valt denna nivå. Tanken som slog mig var att dra ett spirorör från krypgrunden via väggar upp till vinden och lägga ett fördelningsrör längs med takstolarna och sedan via en vartalsstyrd fläkt monterad på röret i krypgrunden trycka upp en viss mängd torr lyft till vinden.

Fördelar som jag ser det:

# Använder samma avfuktare till bägge platserna vilket blir billigare en installation mindre att underhålla.
# Får ett visst undertryck i grunden vilket gör att doften från mina cuprinol behandlade bjälkar inte går upp i bostaden.
# Får en viss ventilation/omsättning av luften på vinden vilket inte skulle skada

Nackdelar:
# Får inte bli högre tryck på vinden så att luft riskerar att tryckas in i bostaden.
# Kostnaden för avfuktning stiger självklart eftersom omsättningen av luft ökar i grunden men ingen omelett utan att knäcka några ägg.
# Nåt mer kan jag inte komma på, har ni något???
 
Du kommer att skapa ett fuktproblem på vinden.
Man får nog utgå ifrån att kalla dagar har du högre temperatur i krypgrunden än på vinden Då kommer den "varma" luften från krypgrunden att få en relativ luftfuktighet som är högre uppe på vinden än i krypgrunden. Och oxå risk för kondensutfällning på tex yttertaket. Så den lösningen skulle inte jag vågat mig på.
 
M
Vinden och krypgrunden behöver väl inte avfuktas samtidigt. Fuktproblem i krypgrund är ju på sommaren och fuktproblemen på vinden är höst och vår.
 
miksil skrev:
Vinden och krypgrunden behöver väl inte avfuktas samtidigt. Fuktproblem i krypgrund är ju på sommaren och fuktproblemen på vinden är höst och vår.
TS ide var ju att ta torkad luft via spirorör och en fläkt upp till vinden vilket innebär ju att han vill förflytta krypgrundsluften upp till vinden för att dels, som han skriver, ta bort illaluktande luft från krypgrunden och dels försöka få torr luft på vinden. Detta kommer inte att fungera utan då får man nog flytta torkaren från den ena platsen till den andra när behov finns.
 
M
oceanis skrev:
TS ide var ju att ta torkad luft via spirorör och en fläkt upp till vinden vilket innebär ju att han vill förflytta krypgrundsluften upp till vinden för att dels, som han skriver, ta bort illaluktande luft från krypgrunden och dels försöka få torr luft på vinden. Detta kommer inte att fungera utan då får man nog flytta torkaren från den ena platsen till den andra när behov finns.
Precis, TS idé är inte lyckad.
Men då behovet att avfukta inte finns samtidigt så kan man antingen flytta avfuktaren, eller så dra dubbla rör till vinden, så att man hämtar luften från vinden, låter den gå igenom avfuktaren i källaren och sen blåser ut den på vinden igen.

Däremot att ha ett svagt undertryck i källaren är ingen dum idé, så där man gott sätta en vanlig fläkt.
 
En fundring.Ett altenativ till att köra avfuktaren på vinden torde vara att ta bort lite isolering så att temperaturen stiger på vinden.
Frågan är vad som kostar minst att ha en avfuktare eller att minska på isoleringen.
En måste är dock att ordna med någon slags mekanisk frånluft i bostaden för att minimera fukttillskottet på vinden.
Fredrik
 
Redigerat:
Tack för all input!
När det gäller säsong för avfuktning så går min avfuktare så fort det är varmare än 5 grader och behov att avfukta finns från ungefär mars till nov ungefär så tidsmässigt överlappar det ganska väl. Nu är jag ingen hejare på molliere digram men om man tar luft som är 5 grader varm och har ett fuktinnehåll på 55% och kyler den till som mest 2 grader varm hur mycket ökar den relativa fuktigheten då tro? Om den hamnar på 90-95 % så bör jag ju klara mig ok eller enligt diagramet? 2 grader bara för att är det kallare så är risken för mögel nästan försumbar enligt diagrammet. Du kan ju få fuktutfällning på panelen absolut eftersom minsta lilla fukt i luften kommer ju fällas ut när du passerar fryspunkten och det är ju helt orimligt att 0 % Rh i luften på vinden. Alltså får man tåla frost på råsponten om temp går under 0 grader vilket den gör av och till under vinterveckorna. Men tanken var ju att så fort tempen kommer upp lite över nollan så börjar det torka ut tack vare tillförsel av torrare luft från grunden.

Så frågan är väl vad som händer med Rh i luft som är mellan 5-6 grader och 55% Rh och sedan kyls ner till 1-2 grader ? Det går ju att lösa så att luftflödet från grunden stoppar när tempen på vinden går under fryspunkten.
mogel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hittade följande tabell som kan ge lite vägledning:

http://www.tis-gdv.de/tis_e/misc/klima.htm

Om man tittar på 5 Grader och 60% Rh ( jag ligger som sagt runt 55.60%) så är den absoluta fuktigheten 4,1 g/m3. Går man sedan till kolumnen för 0 grader så ser man att man hamnar på ca 85% Rh med 4,1 g/m3.

Det är ju i sin tur ok enligt diagrammet om man ser till risk för mögel även efter 8 veckor tid.

Så om jag bara kör fläkten när det är plusgrader på vinden med någon enkel styrning så bör ju detta fungera. Sedan så varierar ju tempen på vinden mycket kraftigare än i grunden. Med snöfritt tak så stiger ju tempen på vinden fort över det jag har i grunden. Detta är ju fördelaktigt då luften som är 5 grader och 60 % Rh när den värms upp till 10 grader bara har ca 43 % Rh.

Känns mer å mer tilltalande det här.
 
Redigerat:
M
All den luft du blåser upp på vinden måste ersättas med ny luft. Den luften tar du utifrån, vilket innebär att avfuktaren kommer få jobba en massa och luftfuktigheten i krypgrunden kommer att stiga.
Normalt sätt kör man ju avfuktare i slutna utrymmen och luften blir då torrare och torrare. I ditt fall så kommer all luft du blåser upp på vinden att vara luft som tagits utifrån och måste avfuktas.

Klarar avfuktaren verkligen av detta?

Men om nu avfuktaren skulle orka med detta, så kan du även få problem kalla klara kvällar på tex hösten. Kallt på vinden och hyffsat varmt i krypgrunden. Låt säga 10 grader och 60% RH i krypgrunden. Vid +2,5 grader har du då 100% RH på vinden.

Du kan även få problem med att rören är kalla, så dessa måste du isolera för att inte få kondens.
 
miksil skrev:
All den luft du blåser upp på vinden måste ersättas med ny luft. Den luften tar du utifrån, vilket innebär att avfuktaren kommer få jobba en massa och luftfuktigheten i krypgrunden kommer att stiga.
Normalt sätt kör man ju avfuktare i slutna utrymmen och luften blir då torrare och torrare. I ditt fall så kommer all luft du blåser upp på vinden att vara luft som tagits utifrån och måste avfuktas.
Här är jag inte jätte orolig ska inte ha något våldsamt flöde hade jag tänkt. Avfuktaren klarar det kapacitetsmässigt men det kommer ju kosta extra kulor så klart. Men det gör det ju oavsett vad jag gör för att förbättra läget på vinden.
 
miksil skrev:
Men om nu avfuktaren skulle orka med detta, så kan du även få problem kalla klara kvällar på tex hösten. Kallt på vinden och hyffsat varmt i krypgrunden. Låt säga 10 grader och 60% RH i krypgrunden. Vid +2,5 grader har du då 100% RH på vinden.
Bra synpunkt som jag missat. Måste jag helt klart ha en lösning på.
 
M
parkway skrev:
Här är jag inte jätte orolig ska inte ha något våldsamt flöde hade jag tänkt. Avfuktaren klarar det kapacitetsmässigt men det kommer ju kosta extra kulor så klart. Men det gör det ju oavsett vad jag gör för att förbättra läget på vinden.
Har du räknat på hur mkt luft du behöver för att hålla vinden torr?
Varför har du problem? Är det luft utifrån eller är det tillskott inifrån som du får problem med?
 
Ska nog logga temp och fukt för både vind och grund för att ha mer fakta och kunna jämföra olika scenarion.
 
M
parkway skrev:
Bra synpunkt som jag missat. Måste jag helt klart ha en lösning på.
Ganska enkelt. Du kan ha två sensorer som mäter luftfuktigheten och så räknar du bara på ånghalten. Är ånghalten lägre i krypgrunden än på vinden så kör du fläkten, annars inte.

Det är precis så trygghetsvakten fungerar, men den ventilerar med luft utifrån istället.
 
miksil skrev:
Har du räknat på hur mkt luft du behöver för att hålla vinden torr?
Nej det har jag inte. Ligger utanför mitt kunskapsområde. Är mera för att avfukta tills det är ok. :) Kan tänka mig att det är viktigt om man ska dimensionera och köpa in en anläggning, men för mina behov/önskemål så vet jag att min nuvarande avfuktare i grunden har tillräcklig kapacitet för att även orka med vinden. Därav tankarna på att utnyttja kapaciteten som jag redan har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.