Ok! Tänkte bara om det är laddaren så kunde dom skickat dig en ny och du hade inte behövt skicka både klippare och laddstation. Var har du fått tag i förklaringstexten till felkoderna?
 
mortimer skrev:
Har begränsningsslingan också varit frånkopplad från basstationen när det har varit oväder som på sista tiden ? Tror inte det står något om det i Boschs manual men HQ skriver att kablana ska kopplas bort vid åska/blixtoväder.
Nej det har dom inte varit. Har heller inte haft nån åska på så nära håll där jag bor. mullrat runt om, som tur är.
 
Bosse Indego skrev:
Ok! Tänkte bara om det är laddaren så kunde dom skickat dig en ny och du hade inte behövt skicka både klippare och laddstation. Var har du fått tag i förklaringstexten till felkoderna?
Jo jag hade gärna fått både en laddare och laddstation skickat till mig. så jag kunnat kör vidare direkt.
Tycker inte om att vara utan min Indy.
Felkoder kan jag svara på när de dyker upp. Helst då i detta här forumet och denna tråden. Eller egentligen bara här.
 
MeanMike skrev:
Felkoder kan jag svara på när de dyker upp. Helst då i detta här forumet och denna tråden. Eller egentligen bara här.
Varfør kan du inte legge de ut nu ?
 
Hmm. Min klippare har förtvivlat svårt att känna av tråden när det är blött i marken. Bara lera neråt här, så det är rejält mycket vatten i marken. När gräset väl torkar går det bra att klippa, men nu räcker det med nattens dagg för att den ska klaga på fel i begränsningstråden ända fram till lunchtid.
Vad tror ni? Skada på tråden, fel på maskin/platta eller är det bara gilla läget?
 
130816hjulfel-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elendes elende.....
Har kontaktat Bosch service via epost och ser fram mot ett som tidigare perfekt bemötande.
 
Har du fått glasbitar i hjulet Patrik?
 
tealine skrev:
Hmm. Min klippare har förtvivlat svårt att känna av tråden när det är blött i marken. Bara lera neråt här, så det är rejält mycket vatten i marken. När gräset väl torkar går det bra att klippa, men nu räcker det med nattens dagg för att den ska klaga på fel i begränsningstråden ända fram till lunchtid.
Vad tror ni? Skada på tråden, fel på maskin/platta eller är det bara gilla läget?
Kan være at du har dårlig isolertat skarvar .

Eller så kan du rengjøra undersidan mellan framhjulen der sitter 3 sensorer som hele tiden søker etter din kanttråd.
 
Martinbj skrev:
Har du fått glasbitar i hjulet Patrik?
De två bitarna är de avbrutna splinesen som du ser brottytorna efter innanför styrringen av plast i mitten.
Glasen tar vi inte fram förr än i morgon kväll ;-) (off topic - kräftor på Ripa) För övrigt kan det vara vattenreflexer du ser i hjulet. Det blev förstås slangen för en snabb sköljning av blött gräs innan demontering ;-)
 
tealine skrev:
Hmm. Min klippare har förtvivlat svårt att känna av tråden när det är blött i marken. Bara lera neråt här, så det är rejält mycket vatten i marken. När gräset väl torkar går det bra att klippa, men nu räcker det med nattens dagg för att den ska klaga på fel i begränsningstråden ända fram till lunchtid.
Vad tror ni? Skada på tråden, fel på maskin/platta eller är det bara gilla läget?

Jag tror på en skarv eller skada som gir tråden kontakt med jord
 
Eriksgatan
tealine skrev:
Hmm. Min klippare har förtvivlat svårt att känna av tråden när det är blött i marken. Bara lera neråt här, så det är rejält mycket vatten i marken. När gräset väl torkar går det bra att klippa, men nu räcker det med nattens dagg för att den ska klaga på fel i begränsningstråden ända fram till lunchtid.
Vad tror ni? Skada på tråden, fel på maskin/platta eller är det bara gilla läget?
Du har förstås testat en omstart inkl. att bryta strömmen till laddstationen (utan klippare i)?
 
tealine skrev:
Hmm. Min klippare har förtvivlat svårt att känna av tråden när det är blött i marken. Bara lera neråt här, så det är rejält mycket vatten i marken. När gräset väl torkar går det bra att klippa, men nu räcker det med nattens dagg för att den ska klaga på fel i begränsningstråden ända fram till lunchtid.
Vad tror ni? Skada på tråden, fel på maskin/platta eller är det bara gilla läget?
Blinkar den gröna lampan eller är det bara klipparen som klagar?
 
MeanMike skrev:
Jaha. säg den glädje som varar.......kom hem idag o körde manuellt. gick perfekt. Jag hade ju en "felstart" i går ju.
Fick stå i laddaren 1 timma o sen skulle jag köra igen.
Backade ut o sen ryck ryck ryck . galen igen, MEN då ser jag att lampan på laddaren blinkar....Va fan!!!!
TYPISKT. Testar o stänga av o kolla anslutningar osv. Blinket är 3 blink i taget och efter ett tag så blinkar det hela tiden....1 gång får jag den till att lysa konstant ,men bara i 1 min sen blink igen. Ni som läser det jag skriver vet att min granne installerade en HQ305 och han fick massor av kabel över av han som plöjde ner den. Har nu dragit ut 2 nya olika långa slingor som jag testat med och den blinkar ändå. Alla 3 slingorna kan ju inte va kassa. Så detta måste ju betyda att laddaren e kass. Man kan höra ett relä klicka i klipparen om man dockar den. o trycker man på klipp så rycker det i den ibland.
Så det blir telefon till Jonatan eller va den u va han hette på Bosch i morrn. Hoppas dom skickar en ny snabbt, då jag gödslade rejält i går...... ifs så fixade dom det bra förra gången
Jag har ju haft detta innan , det va därför jag skickade in den förra veckan.och nån mer sa att hans också gick för långt vid kantklipp (mer än 180gr) o sen hade svårt o hitta kabel.. Känns ju nu som om laddaren e det som spökar. signalen kommer och går eller tappar effekt eller nåt. Allra helst direkt vid utfart från laddaren.
Nån som tycker jag skriver begripligt?

Jo och jag kopplade ner grannens lina också för att testa med alla variabler...
Nu e det fara o färde.....Nu citerar jag mig själv.....:banghead:
Talat med Jonatan på Bosch före lunch ang. ovanstående problem.
Detta är tydligen "eliminatorn" eller vad ni kallar den. Den ska ju ge 42v men ger ibland bara 1v. Gå blir han så här galen eller uppför sig såhär. Tappar spännig lite random eller som min nu helt....
Jag får en ny "eliminator".
Sen vill jag uppmärksamma er på att han va intresserad av att ha reda på mitt CE nummer. Det står angivet på baksidan av klipparen (etiketten). Vid "soptunnan" och innehåller 9 siffror.
Jag har lagt till den infon i min signatur här på bygghemma .se
För om....Vilket vissa här vittnar om så läser Bosch kanske denna bloggen. Då är det bra om dom kan få bra och rätt info. som möjligt så dom kan uppdater/felavhjälpa/utveckla våra kära klippare. Det tror jag alla här ställer upp på.
ET numret va tydligen viktigt. Så jag ber er alla att läsa er klippare i rumpan...... och lägga till nr. i signaturen.
Se här under så förstår ni hur.

Eftersom min klippare nu står still får jag för en gångs skull sitta still o dricka öl och inte gå runt efter Indy. Kan ju ifs va rätt gott som omväxling.
 
Redigerat:
Bosse Indego skrev:
Blinkar den gröna lampan eller är det bara klipparen som klagar?
Bara klipparen som gnäller, basen ser ok ut. Har inga skarvar. Testat alla återställningar.
Jonathan på Bosch ville jag skulle testa multimeter samt kort testslinga. Jag återkommer.
 
tealine skrev:
Bara klipparen som gnäller, basen ser ok ut. Har inga skarvar. Testat alla återställningar.
Jonathan på Bosch ville jag skulle testa multimeter samt kort testslinga. Jag återkommer.

Låter ju som samma problem som mitt........isf eliminatorn......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.