Micke 64 Priserna i början av tråden var inget som TS fick betala, Mer osanningar som du tror är sanningar, "vanligt folk" har så länge jag varit i branschen (över 40 år) haft möjligheten att köpa elmatr. naturligtvis inte av grossister men väl av elbutiker/elinstallatörer.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Micke 64 Priserna i början av tråden var inget som TS fick betala, Mer osanningar som du tror är sanningar, "vanligt folk" har så länge jag varit i branschen (över 40 år) haft möjligheten att köpa elmatr. naturligtvis inte av grossister men väl av elbutiker/elinstallatörer.
Men har det inte funnits någon slags restriktioner runt elmaterialförsäljningen?
Jag vill minnas att det var ca 1990 som jag såg den första butiken som sålde direkt till privatpersoner, och dessutom till priser som var rätt OK.
Före detta hittade man ju inget elmaterial någonstans, förutom SXK och antennsladd och lite stickproppar, typ.
 
På det företag som jag började min bana i slutet av 60 talet sålde man elmatr. till "allmänheten" där fanns en "lagergubbe" som även hanterade försäljningen till "allmänheten". Det fanns dessutom lite här och var runt om i länet. Men på den tiden fick man leta reda på butikerna rent fysiskt och jag tror inte omsättningen var så oerhört stor.
 
elmont har svar på tal(y) Sen kanske inte alla är lika ärliga som han men finns det exempel på folk som fått betala motsvarande "listpriserna" här på forumet, känns som att en sån firma inte skulle bli långlivad?

Men dyrt som tusan är det, håller med fast det finns ju som sagt gott om andra exempel på ocker, vad som retar vissa här tycks vara den stränga lagstiftningen som inte tillåter hempuleri av elen, inte ens av yrkesverksamma, alltså, man får inte göra något själv utan måste gå till behörig installatör, detta möjliggör enligt vissas teorier en liknande monopolställning där man glatt får betala vad firman tycker, helst mellan 100-1000% påslag, och skulle man vilja handla sitt eget material möts man av sura miner och falska påståenden om utebliven garanti.

Jag personligen tror inte höga påslag är något unikt för elbranschen, däremot är grejerna ofta överdrivet dyra från början och med påslag blir det extremt. Man jämför ofta med snickare men då denne kanske jobbar med enkla material som brädor och spik går det inte för denne att ta några hutlösa priser, då det inte krävs behörighet och konkurrens bl.a. från baltikum och Polen hjälper att hålla timpriserna låga.

Givetvis kan branschen alltid bli bättre och det finns troligen mycket som behöver ändras inom elbranschen, liksom många andra branscher, men skräckexemplen man hör om här utgör troligen (förhoppningsvis) bara en ytterst liten andel.

Ska bli intressant att se huruvida TS blir någorlunda nöjd med slutfakturan, jag tror han fått en felaktig prislista från början, och som sagt lär han kolla priserna före nästa gång.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Många av er pratar om samma sak men ser det från olika håll samt blandar vilt gällande uppvisande av priser till kund utan att veta själva om ni snackar om löpande jobb eller redan kollade och förutbestämda fasta priser.

Om vi utgår från att kund får specade priser på det material som behövs före arbetets start via en offert eller liknande så är ju allt i sin ordning vare sig en och samma pryl kostar 10 kr hos ena elektrikern eller 100 kr hos den andre. Firmorna säljer både tjänster och material och kan därmed sätt vilka förbannade priser det själva vill, det är upp till konsumenten att acceptera priset eller inte. Fortfarande snackar jag om att pris lämnas före arbetets start.

Om jag skulle haft en kund som ville ha specade priser i förväg så hade denna fått det, priserna jag hade presenterat hade varit mina inköpspriser plus 10-20%. Om kunden också skulle vilja jämföra med den prislista min grossist handhar så hade jag visat den med glädje för kunden hade då älskat mina priser. Om kunden senare hade frågat hur många % rabatt jag hade på materialet så hade jag talat om det också (för 10-20% påslag var inget jag skämdes för, skulle någon ha klagat på mina påslag så anser jag att den kunden borde skämmas) men egentligen är mitt rabattbrev med grossisten en ensak mellan mitt företag och grossisten, inte kunden.

Alltså, frågar kunden om priser så kan jag säga att minst 90% av landets elfirmor ger ett pris innan arbetet. Vad priset är kan däremot skilja betydligt men som sagt, fri marknad och passar inte priset för att man kan hitta billigare på annat ställe så varsågod. Skulle en firma bli ratad ofta pga sina priser så lär ju denne sänka priset för att få kunder så...what´s the problem.

Men, har ni fortsatta problem med att planera för inköp av elinstallationstjänster och tillhörande material så hör av er till mig så kan jag genom den firma jag är anställd på lägga ner 1-2 tim och gå igenom ett upplägg och vad man kan förvänta sig/acceptera innan elarbetet går igång. Antingen så var det bortkastade tusenlappar för den tjänsten eller som det låter på de flesta så skulle jag kunna spara er tusentals kronor, så kom igen, vad kan 2000 kr för en konsult vara när typ "alla" elfirmor vill lura er på betydligt mer????
Till er andra som tror att det hela med grossistpriser, rabattbrev, påslag, kundrabatter osv finns bara för att lura kunder så har jag startat en liten verksamhet som ni nog skulle vara intresserade av, jag säljer billiga foliehattar.
 
  • Gilla
Seth89
  • Laddar…
Bra försök att villa bort läsarna med resonemang som inte har med diskusionen att göra. Och fint att du har rekorderliga priser, men det är även det irrelevant för frågeställningen.

Nu handlade tråden och diskusionen om priser till slutkund utan rabatt från grossistprislistan, och framför allt, inga avtal om priser gjorda i förväg.
 
Här villas inget, det är nog mest du som har svårt att acceptera sanningar som inte stämmer med dina syner på saker. Du har väl även här inte läst vad som står i tråden och därmed inte förstått att jag har skrivit om exakt det personer diskuterat fram och tillbaka, jag beklagar att denna sanning satte stopp för din fortsatta medverkan att klaga på branschen när jag tog ifrån dig alla typer av argument du möjligen skulle kunna komma med.

Sen har jag inga priser, jag hade men vi har väl redan utrett att du inte läser fullständigt och priser är ju just det som det som diskuteras och jag påvisade hur jag gjorde samt 90% av kåren, synd där för dig att det var just det som var det relevanta.

Alla har sedan länge kommit fram till att priser ska visas innan arbete om kund så önskar, sedan fortsatte det med grossistpriser, rabatter, påslag osv och jag påvisade exakt hur jag gjorde och som de flesta gör. Något de flesta redan förstått men diskuterar vidare pga att vissa pratar löpande och andra fast.

Det du pratar om, dvs priser utan rabatt från grossist och ev påslag på just det priset behandlar mindre än 10% av landets elfirmor och när det väl händer och firmorna konfronteras med det så verkar det ju inte vara problem att pruta, vare sig priset lämnas före eller efter utfört arbete, det har alla redan här listat ut...i princip.
 
Svammel och nonsens.

Jag blir ärligt talat provocerad av att du och elmont som är hantverkare förstör trådar som denna med desinformation och dumheter i detta konsumentforum.

Återigen, tråden handlar om situationen när pris ej avtalats innan och konsumenten anser sig ha fått oskäligt höga priser på material.
 
Haha...nä, det är snarare du som i just denna tråd använder dig av lagtexter som till synes är rätt och ska användas men inte funkar i just det som diskuteras.
Det enda jag gjorde var att påvisa hur jag gjorde och säkerligen 90% till av firmorna samt att en elfirma säljer både tjänster och material och därmed har helt fri prissättning för sitt företags prislista.

Om det nu är så att det endast ska diskuteras exakt det du vill diskutera för att du ska ta några poäng på att nervärdera landets hantverkare så började dina argument redan halta vid inlägg 154, sanningen fick du sedan av nimajneb.
Sedan skrev du i inlägg 162 "Vad hantverkarna i denna tråd hade tänkt att TS skulle betala får vi aldrig veta eftersom TS spelade ut dom efter att ha fått hjälp här på forumet med att värdera priserna.

Om pris är överenskommet så gäller det som du säger, ja. Men om pris ej är överenskommet så hävdar jag att grossistprislistan inte klarar en juridisk prövning av reglerna i konsumentköplagen. Det var vad jag skrev ovan, eller hur?!

Det är vanligt att man ej gör upp pris på material när man anlitar hantverkare. Eller hur?"

Och alla hantverkare jag sett här så har ingen försvarat prissättningen TS fick från början, däremot så är det andra som envist påvisar att hantverkarna alltid försvarar alla sviniga handlingar som utförs....det är provocerande om något. Snarare du och ett par till som blir utspelade av hantverkarna som lägger fram sanningen samt ställer obekväma frågor utan att få vettiga svar/lösningar på uppkomna problem.
Sen som du redan fått svar på, grosslistans priser är ingen prislista som tvingar firmor att förhålla sig till, det är ett utgångspris som rabatter för deras kunder bygger på. Inget någon lag kan styra över.

Det är vanligast att kund vid större projekt så som i TS fall (vilket var trådens kärna) tar fram ett pris med företaget innan arbetets start, TS anlitade nu en bekant och litade ju så klart på att denne inte skulle försöka med något orimligt.

Det mest ironiska är ju att du i ditt svar till elmont i inlägg 166 skriver "Jag skriver om konsumentköplagen, då är det en konsument som handlar. Jag skriver att förutsättningen är att pris ej har avtalats, precis som i TS fall och många andras.

35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt"

Du använder dig av en text som behandlar att ett pris lämnas som inte följer ett avtal medans du envist proklamerar att TS inte hade något avtalat utan fick ett möjligt oskäligt pris i efterhand (oskäligheten får juridiken bedöma).

Sen i inlägg 186 så skriver du "Det du missuppfattat är att fri prissättning gäller enbart om priset är känt för kunden före köpavtalet" till elmont, och ja, firmorna i stort har prislistor att ta fram till kund om så önskas, vissa är svindyra och andra har mer humana priser, de är ju ändå säljande företag av varor. Skulle de inte ha en prislista färdig i datorn att skriva ut så antar jag att de då det måste gå snabbt visar upp grossistens lista och sedan berättar om hur många % kunden får i rabatt på dessa priser, upp till kund att acceptera. Klara man inte att göra dessa grejer (vilket få lekmän gör vid stora projekt) så finns det mängder av projektledare och andra konsulter som gärna hjälper till.

Slutligen, roligast av allt är ju att du påpekar för hantverkare elmont att han argumenterar för vad han personligen tycker, inte hur verkligheten fungerar....frågan jag ställer till dig, har du mer erfarenhet av branschen, hur kunder funkar, hur elföretag funkar, hur elgrossisterna funkar än elmont? Och i så fall, på vilka grunder?

Undrar just vem som svammlar och kör med desinformation här.
 
  • Gilla
Locke och 2 till
  • Laddar…
Du citerar mig flera gånger, men vad är det för poäng du försöker få fram? På vilket sätt är det jag skriver fel?

Givevis är inte grosistprislistan i sig olaglig, det menar jag inte. Det är när dessa priser används direkt till slutkund utan att detta varit känt från början som det sannolikt är oskäligt. Detta säger du inte heller emot!

Vad är det för roligt med att prissättning ej är fri när man sätter priset i efterhand? Det är ju det som står i lagen som du citerar!

Ditt inlägg är helt omöjligt att begripa!
 
Ja först och främst snurrade jag till det med citeringen av konsumentköplagen, jag missade ordet "av" där. Däremot efter den korregeringen så är vi tillbaka där allt började, oskäligt pris? Ja, vem bedömer. Gängse pris? Det är ju inte svårt att komma fram till och om gängse pris är firmans inköpspris plus X% pga övriga omständigheter så kan man ju tycka att grossistpriset är oskäligt men då är man där igen, vem bestämmer hur mycket % man bör slå på? Om alla firmor började köra efter grossistens pris med hänvisning till att göra vinst och övriga omständigheter, då kan ju ingen domstol bedöma det priset som oskäligt osv osv

Det jag frågar mig är vad ska man göra om ett pris lämnas i efterhand, direkt kopierat av grossisternas lista eller företagets rabatt inräknat med x% påslag? Att utgå endast från grossisternas priser är ju alla här, hantverkare som lekmän helt överens om att det är förkastligt och att man som kund ska ifrågasätta men då det i Sverige är fri prissättning och om ett företag använder sig av denna prislista som sin prislista när företaget agerar säljare av varor så kan ingen göra något åt det. Ingen grossist går ut med att det är rekommenderade priser, alla företag vet att de har rabatter på dessa priser och att alla utgår från dessa i sina sedan skräddarsydda rabattbrev, tänk om jag då jag drev firma eller andra småfirmor skulle hojta på samma sätt som vissa här då jag vet att Bravida och Sallén har betydligt mer % rabatt på det mesta materialet än andra....liksom samma sak, svårt att konkurera med firmor som kan gå ner i offertpriser flera % på materialet än vad jag köpte in sakerna för...som exempel, nu spelade vi ju inte i samma liga.
Sen som sagts tidigare, vad är oskäligt och vem bestämmer det? Endast då ett avtalat pris lämnats men sedan inte följs så kan man applicera tydliga lagar på det hela. Prissättning är relativ. Hur man sedan utför hela handlandet av debiteringen är en helt annan sak, just detta svammlar du och några till fram och tillbaka om, fast alla i slutändan tycker samma sak (men hantverkarna ska ha sig en känga iaf, bara för sakens skull).

I övrigt så påpekar jag på att du försöker påvisa att forumets hantverkare är skithögar och blivit "utspelade" fastän samtliga förkastat priset TS fått.
Sen påpekar du för elmont om något gällande pris känt före avtal, och ja, alla firmor har priser, avtalar man ett jobb utan kännedom om priserna så är vi tillbaka till frågan om när det är skäligt osv osv osv samt att företagaren mycket väl kan hävda att kund enkelt skulle kunna kolla upp priserna genom att gå in på en grossist hemsida och se osv, jag tror att de mindre seriösa i det här fallet skulle klara sig undan paragraf 35 ganska enkelt.
Men slutligen, varför argumentera emot med hypoteser hur det juridiska skulle te sig i verkligheten med en hantverkare som elmont som lever och arbetar just mitt i denna verklighet. Applicerandet av paragraf 35 i verkligheten med grund av priser satta direkt efter grossisternas prislista är än så länge en hypotes, moraliskt fel ja men inte rättsligt fel. Kan man och markanden accepterar så passar väl den som vill på, TS accepterade inte och firman vek ner sig, inte helt i moraliskt förfall var den företagaren.

Jag förstår att det är för dig obegripligt då jag möjligen förstör din världsbild av hantverkare och företagande inom elbranschen.....om du satte dig in i lite entreprenad-juridik och företagande i byggbranschen så skulle en hel del klarna, vare sig det finns rötägg bland hantverkarna eller inte. Och detta säger jag inte sarkastiskt utan på fullt allvar då det finns massor att upptäcka som ger mer förståelse för att även 100% seriösa firmor agerar i lekmannaögon konstigt. (se skillnaden på syn av offerten i den tråden med dina lekmannaögon och mina från branschen).
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Jag förstår att det är för dig obegripligt då jag möjligen förstör din världsbild av hantverkare och företagande inom elbranschen.....om du satte dig in i lite entreprenad-juridik och företagande i byggbranschen så skulle en hel del klarna, vare sig det finns rötägg bland hantverkarna eller inte. Och detta säger jag inte sarkastiskt utan på fullt allvar då det finns massor att upptäcka som ger mer förståelse för att även 100% seriösa firmor agerar i lekmannaögon konstigt. (se skillnaden på syn av offerten i den tråden med dina lekmannaögon och mina från branschen).
Det är en form av härskarteknik att uttrycka dig som du gör. Vi avhandlar ett juridiskt ämne, där är vi båda lekmän. Hade det handlat om något tekniskt inom ellära hade det varit annorlunda, där är du professionell och jag lekman. Inom juridik har jag läst en termin på universitet; Handelsrätt och Kredit och obeståndsrätt. Ifall du inte har några universitetspoäng inom juridik kanske vi kan säga att jag är utbildad och du outbildad istället? Nej, detta är ett diskussionsforum och vi bör istället lyssna på varandras argument. Eller hur?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Härskar teknik? Jag påstår ett "möjligen" i en helt frågande ton och tydligt förklarar för dig att det kan vara matnyttigt att kolla över entrepenadjuridik samt företagande och dess "klimat" inom byggbranschen för att du just ska kunna sätta dig in i varför hantverkarna svarar som de gör fast de hela tiden får ta sparkar rakt upp i skrevet och kallas rent allmänt för både det ena och det andra pga ett fåtal rötägg som finns i landet och/eller kunder som i missförstånd med sin hantverkare byggt upp en enorm vrede och bitterhet.

Varför anser jag det då? Ja, se på ditt inlägg 154 där du anser att hantverkarna försvarar när de försöker förklara.
Din allmänna syn på hantverkare i inlägg 162 fast ingen försvarat TS situation.
Och vad är det för kommentar du egentligen ger elmont i inlägg 164 när han tydligt påvisar innan att han söker ett svar genom två olika alternativ? Är inte det härskarteknik? Om inte så bara ett sätt för dig att försöka fördumma honom.
Eller varför inte inlägg 191, härskarteknik i sitt esse.
Sen har vi din utryckliga fördömmande mot mig i inlägg 231 när jag bara försökt påvisa hur flertalet av företag arbetar som ett inlägg i debatten om prissättning generellt.
Sen påpekar du att jag och hantverkarna för fram desinformation när ALLA förklarat helt ärligt hur det funkar och varför, är det ALLA hantverkaras fel att andra inte kan acceptera hur det funkar egentligen?
Och slutligen med tanke på att du så gärna vill hålla dig till trådens ämne, varför då ens skriva senaste inlägget med citat från mig och helt strunta i de frågor jag ville ha svar/din syn på som gällde ämnet?

Sten och glashus injonil.....
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Jag släpper diskussionen. Jag har försökt gång på gång men förgäves att diskutera sakfrågan.
 
Jag stänger tråden, den har drivit iväg. Hade egentligen tänkt rensa iden också, men det är lite svårt att hitta ett "rättvist" ställe att kapa på.
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.