Min beter sig precis såhär.
Skall lägga upp ett skräckexempel jag med får ni se vad den gjort med min gräsmatta :mad:
[video=youtube;MYygRA66uD0]http://www.youtube.com/watch?v=MYygRA66uD0[/video]
 
Bockstensmannen

Mitt inntrykk er at om klipper har gått utanför linan, forsøk inte at få den at fortsäta.
Ta ut den röda nyckeln, bär hem den, sett i nyckeln, stell klipparen i til ladning.
På det viset ungås at den sparar kartan som uppenbarligen har fått et fel.

Jag vet inte om det stemmer, men det kan se ut til å ha noe for seg.
 
Dr Ost skrev:
Stämmer verkligen ditt påstående med verkligheten? Förvisso inget jätteproblem, men åtminstone min Indego är fantastiskt nyfiken på markerade hinder, även efter en lång inkörningstid. Den går gärna både ett och två varv kring de hinder som jag har utmärkta och ofta står den och tänker i anslutning till öarna, dock inte lika mycket som vid de inledande rundorna.
Ni andra som läser detta, tryck på like om ni känner igen min beskrivning bättre än rcjofos drömscenario.
Min hanterar faktiskt öar väldigt smart efter ett tag. sniffar nästan aldrig utom i vissa fall då den kommer in fel. I början sniffade den mycket. Sällan nu. Ibland sniffar den 1/4 varv bara o sen sticker den ut igen.
 
Bockstensmannen skrev:
Min beter sig precis såhär.
Skall lägga upp ett skräckexempel jag med får ni se vad den gjort med min gräsmatta :mad:
[video=youtube;MYygRA66uD0]http://www.youtube.com/watch?v=MYygRA66uD0[/video]
På 9:15 ser du ut som kabelen ikke er strak framfor basen. Husk at kabel ikke går midt under basen, men lite på siden. Da må den forsette litt til siden for midten foran basen også.
 
Soldyrkaren skrev:
Jag upplever precis samma sak, klipparen kör fortfarande pinsamt ofta runt öar och utmed tråden. Min har nu ca.100 tim. klipptid sen senaste kartering men den känns inte smartare för det, tvärtom så kan den ibland ta 3- 4 rundor vid öar, vissa gånger med klippmotorn igång? alla varven!
Har försökt få några raka svar från supporten ang. detta men där finns ingen hjälp att få överhuvudtagen, att citera manualen är dom däremot bra på...
Jag hade nog raderat kartan och börjat om i ditt fall. Låter inte helt rätt. Skit i kartminnet skulle jag gissa på.
 
Bockstensmannen skrev:
Min beter sig precis såhär.
Skall lägga upp ett skräckexempel jag med får ni se vad den gjort med min gräsmatta :mad:
[video=youtube;MYygRA66uD0]http://www.youtube.com/watch?v=MYygRA66uD0[/video]
Det här tycker jag faktiskt var ett ganska dåligt exempel. Helt rätt att Bosch kan trimma på logiken gällande omtag vid dockning (dvs att roboten inte behöver följa kanttråden så lång sträcka) men med en korrekt installation så är det ett icke-problem. Jag hade liknande problem med dockning i början, men då hade jag inte varit tillräckligt noggrann gällande installationen av tråden omkring dockan. Dels avseende att tråden löper rakt under fundamentet, men framförallt att tråden löper i en rak linje även där skarvningen/inkopplingen görs. En annan användare på forumet hade samma problem som du och när han skickade in ett par kort på hur inkopplingen var gjord så syntes tydligt att det inte var helt korrekt (samtligt lätt att underskatta vikten av att ha en rak tråd). Lägg gärna in en bild på hur det ser ut kring anslutningen.

Utöver installationsfel så finns även en bugg i vissa fall där dockningen misslyckas vid slutförd klippning (det krävs då flera dockningsförsök även om klipparen ansluter till stiften korrekt). Skall avhjälpas med en kallstart.
 
Redigerat:
  • Gilla
petterg och 1 till
  • Laddar…
Martinbj skrev:
Infogar den här för enklare visning
[video=youtube;9q8pKX61u-Q]http://www.youtube.com/watch?v=9q8pKX61u-Q[/video]
Noterade ni utseendet på denna Indego? Främst plastluckan som var lackad i grön färg. Tänkte först att det var en "läckt" bild av en uppdaterad modell, men sedan lyckades jag zooma etiketten baktill och såg att det stod 78 db, dvs måste ha varit en relativt gammal variant. :).

Sedan fortsätter Bosch att i sina instruktionsvideos envisas med att placera basstationen på det soligaste stället i trädgården. Ett bra exempel på där det som användare blir svårt att vikta vad i instruktionsboken som man måste ta mest hänsyn till.
 
Redigerat:
Bockstensmannen skrev:
Min beter sig precis såhär.
Skall lägga upp ett skräckexempel jag med får ni se vad den gjort med min gräsmatta :mad:
[video=youtube;MYygRA66uD0]http://www.youtube.com/watch?v=MYygRA66uD0[/video]
Tror inte det er annan fel enn din installation av ladestasjonen. Du måste ha minimum 2m helt rak tråd i begge ender og føre tråden som i manualen-videoen som Dr Øst har lagt ut. Det ser ut som tråden din ligger ca 2cm fel eller har en fel vinkel inn mot ladestasjonen.

Det ser ut som du har et jernlokk i plenen foran ladestasjonen, står det 2m från ? Kan det støra ?

Prøv å rette til det og se om den klarer å få kontakt.
 
Bockstensmannen: Ser ut som om du har monterat laddstationen intill kantplankan. Tråden löper 24cm från kanten på laddstationen. Antingen håller du inte 35cm eller har du lagt kabelen snett fram till stationen
 
Nu är det i och för sig inte bockstensmannens video, men oavsett, steg 1 är såklart att få till installationen så att klipparen åker rakt mot stiften...
 
Gammal video som legat på YouTube länge...
Jag påstår att det är en felaktig installation. Laddstationen ska ställas upp så att maskinen dockar utan problem.
Tänk följande scenario: Kartering är gjord ock klipparen har börjat jobba. De första rundorna (det sägs 3 fullständiga klippningar av hela gräsmattan) så uppdateras (kalibreras) kartan. Dvs öar och fasta hinder memoreras.
Men ... klipparen går in för laddning, och lyckas inte docka. OK hur uppfattar Indego detta. Antingen Oj dockningen misslyckades - gör om, eller Oj här finns ett hinder - det lägger jag till på kartan och så följer jag tråden för att uppdatera kartan och samtidigt leta efter basen. Nästa träff på basen så dockar den inte heller. Oj - ett okänt hinder till. Uppdatera kartan med det och fortsätt leta. Och nu stämmer inte ett skit med hur tomten såg ut vid karteringen. Indego fortsätter valsa runt. Kanske tänker jag fel, men hur ser Indego skillnad på ett hinder och basstationen om dockningen missar??

Mitt råd är: Gör kartering. Om Indego hittar hinder på vägen - ta bort det. Gör ny kartering från början. När han lyckats gå hela varvet runt och in i laddaren utan att missa - då är kartering klar. Om dockningen misslyckas. Rätta till basstationen. Radera kartan och gör om från början. Först när kartering och dockning fungerar så är installationen klar. Nu är indego redo att kolla öar och hinder.

Jag har 550m2 med någon trång passage. Fyra öar (buskar). En ytterligare buske ligger <1m från kanten av gräsmattan. Där har jag ändrat från ö till att kantlinjen går runt busken i stället. Dvs de parallella trådarna ligger 35 cm från varandra och inte 1 cm. Fyra fast hinder. (Tre träd och en stor odlingslåda). Utöver det en trädgårdmöbel som vi flyttar 2 ggr per vecka.
Så länge som dockningar i laddstationen fungerar så flyter det på, men om han missar så gör han ibland en elegant sväng och provar att docka igen och ibland blir det lindans
 
Jag mailade Bosch Service och frågade efter SW-uppgradering. Hur man hämtar på nätet eller om de kunde skicka en fil.
Svar kom på ett par timmar:
"Jag kan erbjuda dig service av din maskin, vilket går väldigt fort och smärtfritt, du kommer enbart vara utan klippare, station och laddare i ett par dagar från det att vi har fått in den. På vår serviceverkstad kan vi åtgärda många av de fel du har. Ang larmet, Det du kommer höra är ett pipande ljud."

Så i morgon kånkar jag iväg till Jula med den.
 
Jaha. säg den glädje som varar.......kom hem idag o körde manuellt. gick perfekt. Jag hade ju en "felstart" i går ju.
Fick stå i laddaren 1 timma o sen skulle jag köra igen.
Backade ut o sen ryck ryck ryck . galen igen, MEN då ser jag att lampan på laddaren blinkar....Va fan!!!!
TYPISKT. Testar o stänga av o kolla anslutningar osv. Blinket är 3 blink i taget och efter ett tag så blinkar det hela tiden....1 gång får jag den till att lysa konstant ,men bara i 1 min sen blink igen. Ni som läser det jag skriver vet att min granne installerade en HQ305 och han fick massor av kabel över av han som plöjde ner den. Har nu dragit ut 2 nya olika långa slingor som jag testat med och den blinkar ändå. Alla 3 slingorna kan ju inte va kassa. Så detta måste ju betyda att laddaren e kass. Man kan höra ett relä klicka i klipparen om man dockar den. o trycker man på klipp så rycker det i den ibland.
Så det blir telefon till Jonatan eller va den u va han hette på Bosch i morrn. Hoppas dom skickar en ny snabbt, då jag gödslade rejält i går...... ifs så fixade dom det bra förra gången
Jag har ju haft detta innan , det va därför jag skickade in den förra veckan.och nån mer sa att hans också gick för långt vid kantklipp (mer än 180gr) o sen hade svårt o hitta kabel.. Känns ju nu som om laddaren e det som spökar. signalen kommer och går eller tappar effekt eller nåt. Allra helst direkt vid utfart från laddaren.
Nån som tycker jag skriver begripligt?

Jo och jag kopplade ner grannens lina också för att testa med alla variabler...
 
Redigerat:
nu har jag hållt på och kämpa med min robot hela kvällen efter jobbet.
Gjorde som så att för säkerhets skull lossa samtliga piggar från laddstationen och utåt. kontrollera att det inte var något konstigt undertill (kabeln går i skåran undertill) sedan för att vara säker på att få Uber rak installation av linan fäste jag en pigg först på ena sidan 2 meter från laddstationen med spännd lina mot denna. därefter måttade jag in den andra sidan och satte en märla 2 meter från laddstationen med spikrak lina upp till laddstation och den andra. Fäste sedan de andra märlorna in mot laddstationen utan att få tråden sne.
Raderade kartor, karterade om. och vad händer när jag trycker på klipp??.
Jo robothelvetet går i slinga runt runt till batteriet typ är dött, denna gång, kanske en timmer. Provar att avbryta och byta signal id etc men samma.
Från laddstation sedan ut i olika vinklar korsar gräsmattan mot begränsningskabeln, sedan knattrar den tillbaka, måste gjort detta säkert 30gånger kanske en slump men tillslut kom den till gluggen som samanbinder med den andra stora gräsmattan då följde den linan dit och började klippa iallafall. så just nu har den kommit igån med klippandet för första gången sedan karteringen, nu är min gräsmatta rätt oklippt...

Enda som jag kan tänka mig inte är 100% nu är att det lutar liite nedåt, men eftersom det funkade bra när jag fick tillbaka den från uppdatering ett par veckor så borde den inte börja gnälla på det nu, det kanske är en halvmeters nivåskillnad på de 4.5 metrarna...
 
Lite helning framåt när klipparen står i docken er bra. Helning til nogon sida er inte bra.
Min første indego slet med docking - den stannade ofta 1cm för tidligt. Langt nok på till at sensoren fortalde at den var dockad, men inte nok till at laddkontaktane koplades inn. Batteriet ble altså inte laddad. Bare jag gav den en liten push framåt så startade ladningen. Detta problemen löste jag ved at grava ner basen lite så klipparen fikk litt lengre bromsstrekka när den skulle docka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.