Bockstensmannen skrev:
Fan nu har man problem igen, ibland, inte alltid, går den runt i en slinga när den skall börja klippa, den har slitit upp fula spår så mycket har den gått.
Ut ur laddstationen, sedan korsar den lilla gräsmattan ut till slingan, följer sedan slingan tillbaka till laddstationen. Proceduren upprepas ca 5-8 gånger!

Vafallls!? känns som min klippare är väldigt trögfattad, eller lär sig långsamt? fel på minnet? processorn? programmeraren?

Man vill helst inte kartera om då det känns som den lärde in lite grejer och om möjligt blev en smula bättre efter ett antal klippningar.
Vad göra? slingan är inte ändrad på något sätt.
Tyvärr..........radera o testa igen. Annars e det omprogramering som hjälper.....
Min fick spunk liknande din. trodde han nallat i mitt spritskåp......JAg testade med radera karta, kartera om, fabriksåterställning, kallstart, nackskott.osv. sen skickade jag in den fick ny build o han går som en dröm igen.
 
Redigerat:
Eriksgatan
@Bockstensmannen: Förstår det som att laddstationen är den svarta kludden i det rosa. Vad är det vita krysset för något? Jag skulle först göra en omstart enligt tågordningen för några sidor sedan där du låter laddstationen stå utan ström 1-5 minuter utan klippare i som i sin tur har röda nyckeln uttagen. På med ström till laddstationen, vänta någon minut. Sätt sedan i nyckeln i klipparen och i med den i laddstationen och starta. Kanske får du en bättre signal ut i tråden nu. Hjälper inte detta så skulle jag följa MeanMikes råd om att göra en ny kartering inkl. radering av kartan. Även om det bär emot så går det fortare för klipparen att lära in tomten på nytt än att vänta på en bortskickad klippare 1-2 veckor under klippsäsong.
 
MeanMike skrev:
OBS tänk på att kartera om inte är det samma som radera karta.
Må man inte radera kartan innan man karterar ?
 
laddstationen är den svarta pluppen till höger i kartan. Den som de lila strecken utgår ifrån.
Inga problem med 2m på var sida med rak tråd etc. Hade laddstation på den stora i tidigt skede, men där syns den hela tiden och tar plats, föredrar lite undangömd placering, vilket har funkat ok tills nu.
Ända är kanske att "kartera om" men då glömmer den väl vad den lärt sig? :thumbdown: och får börja från scratch.
 
Flyger hem från Grekland nu ikväll. Passade på att lämna in min Indego för uppdatering innan jag stack. Plus att den började bröla lite.
HB hörde av sig i fredags och sa att den är tillbax.
Ska se om jag hinner hämta den imorgon,ska bli spännande och se vilken build jag har fått.
 
Jo får väl testa vita krysset är en torkställning (ett av få omarkerade hinder).
Har också för mig man måste radera kartan innan man karterar ,annars står det ju klipp istället för följ slinga/kartera etc beroende på version.

@MeanMike hur är 5.8 build 5233 ? nåra märkbara förbätttringar?
 
Detta uppmärksammade jag då min fick spunk sist. och jag ville "börja om"

1. Karterade först om (och då antog jag ju att den gamla kartan raderades) upptäckte rätt snart att så inte va fallet. Kartan va kvar. Alldeles för smart för att va ny karta.

2. Fan med, tänkte jag och fabriksåterställde maskinen............Kändes som om kartan va kvar. Alldeles för smart för att va ny karta, igen.

3. Raderade karta. NU började den om. Märktes tydligt då den läser in öar hela tiden. går lindansofta osv. Riktig Noob körning.

När jag läser att vissa av er säger att dom går mycket "lindans" fastän att ni kört många gånger, det borde inte vara så. efter 6-10 gånger så börjar den att gå kortare bita runda öar smart osv. När jag ser att ni skriver att era inte gör det.....då känner jag att era kartor inte stämmer. Som sagt min gick nästan aldríg lindans på slutet i den gamla kartan. bara vid olyckliga tillfällen.
 
@Mean Mike : Min går lindans endast hvis den missar infarten til min trånga passasje ( 0,3x6m ) det hender jo ibland. Kartade om i dag, satte kantklipp på varje gång, startade med tidsschema , kantklippte tyverr inte, får se hva den gjør nesta gång.

@ Brocksteenmannen : Hvis du flyttar ladestasjonen til den store ytan .... vil den ikke fungere bettre då ?
 
rcjofo skrev:
@Mean Mike : Min går lindans endast hvis den missar infarten til min trånga passasje ( 0,3x6m ) det hender jo ibland. Kartade om i dag, satte kantklipp på varje gång, startade med tidsschema , kantklippte tyverr inte, får se hva den gjør nesta gång.

@ Brocksteenmannen : Hvis du flyttar ladestasjonen til den store ytan .... vil den ikke fungere bettre då ?
Har märkt att om man sätter kantklipp till varje gång, så gör den inte det första gången. men sen funkar det.
och, ja jag håller med om att trånga passager ställer till det ibland men jag är förvånad att den går så bra. Vissa gånger går den inte en enda gång lindans. Alltså efter att man kört ca 6-10 gånger.
 
Bockstensmannen skrev:
@MeanMike hur är 5.8 build 5233 ? nåra märkbara förbätttringar?
Bättre navigering och mjukstart, dvs att den smyger igång. Annars ser jag inget i dess beteende ....än.
 
Eriksgatan
rcjofo skrev:
Kartade om i dag, satte kantklipp på varje gång, startade med tidsschema , kantklippte tyverr inte, får se hva den gjør nesta gång.
Det kommer den inte att göra nästa gång eller nästnästa gång heller.
Klipparen är programmerad så att efter en kartradering skall kantklippningsfunktionen inte börja fungera förrän efter att den genomfört de 3 första klippsessionerna. Antagligen behöver den denna tid för någon slags finjusteringar i kartan av var begränsningstråden ligger.
 
Eriksgatan skrev:
Mot slutet av klippdagen börjar den köra en helt märklig runda om igen där den följer kanttråden medsols till en punkt på kanttråden som ligger 135 trådmeter bort (av 330) där den släpper kanttråden och kör tvärs över till motsatt ytterkant och sedan en sträcka på ca 100 m. Den släpper precis vid en ytlig björkrot och detta upprepas 3 gånger
Min siste (5167) hadde ofte en liknende oppførsel. 135 trådmeter kan passe veldig godt. Vinkelen den gikk ut med varierte mellom 75 og 105 grader. Den fant da igjen tråden 30-60 trådmeter unna. Etter å ha gått runden 4-5 ganger pleide den å fortsette å følge tråden helt tilbake til lader uten noen flere snarveier. Det var ingen hinder i nærheten, annet enn et gjerde 40cm utenfor tråden.

Min første kunne gjøre det samme, men på forskjellige steder hver gang. Den gjorde det også før jeg jeg skarvat på den ekstra kabelen.
 
Eriksgatan skrev:
Det kommer den inte att göra nästa gång eller nästnästa gång heller.
Klipparen är programmerad så att efter en kartradering skall kantklippningsfunktionen inte börja fungera förrän efter att den genomfört de 3 första klippsessionerna. Antagligen behöver den denna tid för någon slags finjusteringar i kartan av var begränsningstråden ligger.
OK, da får vi se hvad som skjer. Ska jag la den stå på kantklipp varje gång ?
Bosch kundtjenst ( Kista ) sa at den kun gjorde kantklipp når den gikk på tidssjema, stemmer det ?
 
Redigerat:
MeanMike skrev:
Detta uppmärksammade jag då min fick spunk sist. och jag ville "börja om"

1. Karterade först om (och då antog jag ju att den gamla kartan raderades) upptäckte rätt snart att så inte va fallet. Kartan va kvar. Alldeles för smart för att va ny karta.
Hur fikk du den att kartera om utan att radera kartan?
 
rcjofo skrev:
OK, da får vi se hvad som skjer. Ska jag la den stå på kantklipp varje gång ?
Bosch kundtjenst ( Kista ) sa at den kun gjorde kantklipp når den gikk på tidssjema, stemmer det ?
Nej det stämmer inte!!!!
Jag har min son och hans hund här så jag måste köra manuellt pga att jag ska ta bort ett nät som jag har för hunden (olydig) och min funkar med kantklipp utan problem. på manuellt !

Däremot så till min fasa så fick min nya build 5233 spunk igen vid utgång från laddaren, precis som innan jag skickade iväg en. Va fan !!!!!!!!
Nu får den gå färdigt, sen ska jag fasenimej filma den när den gör så där. (om den gör om det) o lägga upp det här hos oss, o be Bosch titta på filmen. Den backade ut mer än 180 gr o in i väggen o sen backade den in i dockan igen o repade o bar sig åt. sen ut och klippte igen, helt vanligt
Jag fattar nada nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.