pgerts, min fru förstod inte alls storheten i att döpa den till Sokrates. Själv skrattade jag högt. :D
 
Ingen nyhet som jag kan se ännu. Den tuggar på för 3 gången idag redan. allt funkar hitintills i alla fall.
Börjar redan memorera vissa ställen ser jag. första rundorna går han ju lindans ofta. men det e ju för att veta exakt var han är. så det får man ta. Så det enda hitintills e mjukgång och att det bara funkar......
 
Ni som fajtades nyss ang. slingsignal osv. när Indy står i dockan. finns det slingsignal då?
Vi har lite frågor , min granne o jag. Nu har vi tvingat våra klippare att vara nästan 1 meter i från varandra och det verkar funka bra. Men sen plötsligt stannar hans och säger ingen slingsignal. bytte nu till signalid 4 och det verkar funka hitintills.
Men om min står i dockan, tror ni att det skulle störa HQ:n då? jag e absolut ingen fena på just detta.
 
MeanMike skrev:
Ni som fajtades nyss ang. slingsignal osv. när Indy står i dockan. finns det slingsignal då?
Vi har lite frågor , min granne o jag. Nu har vi tvingat våra klippare att vara nästan 1 meter i från varandra och det verkar funka bra. Men sen plötsligt stannar hans och säger ingen slingsignal. bytte nu till signalid 4 och det verkar funka hitintills.

Men om min står i dockan, tror ni att det skulle störa HQ:n då? jag e absolut ingen fena på just detta.
Den har signal en viss tid etter den har ankommit docken. Om det er medan den laddar eller om det er innanfør tidsrutan vet jag inte.
 
ok. Jag ser nu att navigationen ser bättre ut. Känns som om den vet va den är lite bättre. Vände utåt lik förbannat. men bara 1 gång. sen byter den håll till inåt. Displayen "flämtar" inte heller längre. Och det stod inget om att den va bytt. Kör nu på signalid 4 o min granne kör sin HQ samtidigt o det ser bra ut än så länge.
 
Granfot skrev:
pgerts, min fru förstod inte alls storheten i att döpa den till Sokrates. Själv skrattade jag högt. :D
Förstår man inte ska man sätta sig och fundera en stund.
250px-Auguste_Rodin_-_Grubleren_2005-03.jpg
 
  • Gilla
Granfot och 1 till
  • Laddar…
Hade det inte varit för otyget att den ibland vänder sig ut över tråden när den vänder vid kanttråden, så funkar min ganska bra. Men just detta att den ibland vänder utåt har gjort att min glidit ner över rabattkanten till rabatter två ggr den senaste veckan. Problemet är som störst när det är regnblött iom att underlaget då är halt.
Detta är den bugg som jag stör mig mest på, i.o.m. att det påverkar driftsäkerheten & Mr Murphy är ju såklart alltid där när man inte är hemma.
 
Hvor langt er det fra kanttråden til rabattkanten .... ?
 
rcjofo skrev:
Hvor langt er det fra kanttråden til rabattkanten .... ?
Min gjorde det också, säkert 3-4 gånger och jag har hållt mig till 35 cm. Jag håller med frav att detta är ett stort problem.
 
MeanMike skrev:
Min gjorde det också, säkert 3-4 gånger och jag har hållt mig till 35 cm. Jag håller med frav att detta är ett stort problem.
Min stannar, backar lite før den svengar ``fel veg`` hvis den skulle svenge ``rett veg ``ville den måtte gjøre en større sveng manøver før å komme tilbaks på track.

Men nosen på indegoen er unødvendig lång, men det er vel et EU regulativ som angjer hur långt det skal vara til kniverna ...
 
rcjofo skrev:
Men nosen på indegoen er unødvendig lång, men det er vel et EU regulativ som angjer hur långt det skal vara til kniverna ...
Det er en sak jeg har undret på; Hvilke regler gjelder egentlig for slike maskiner?
 
Kan inte svara exakt på centimetern, men mellan 30-35cm är det. Nu när det varit torrt & skyfall om vart annat så undermineras rabattkanterna.
Men hade Indegon backat ca 5-10cm när den kommer fram till en begränsningskabel innan den svänger, så hade det förmodligen inte varit något problem. Hur som så är det ju dumt att den skall vända åt fel håll. Ibland slår den i ett fast hinder, ibland ramlar den ner över rabattkanten.
Det kan även vara som så att ibland när Indegon helt plötsligt stannar för att kalibrera, så har jag sett att den svänger den till lite grand. Detta kan kanske vara en av orsakerna. Jag har tyvärr inte sett när den "kört av banan".
 
Ja det e ju inget bekymmer när den går rakt in mot tråden. utan största felet är när den nästan kommer parallelt med tråden. Då stannar den ju nästan lite över tråden. Sen vänder den sig utåt ! Då blir det väldigt mycket utanför. Och då som frav skriver doppar näsan i rabatten eller krockar/skaver sig mot hinder. som jag ser det, är detta ihop med brölet de 2 största "problemen" Bosch har. (eller vi)
 
Precis, det är bara när det blir snett parallellt med kabeln körning som problemet uppstår. 90gradare + - i angreppsvinkel är inga bekymmer.
 
frav skrev:
Kan inte svara exakt på centimetern, men mellan 30-35cm är det. Nu när det varit torrt & skyfall om vart annat så undermineras rabattkanterna.
Men hade Indegon backat ca 5-10cm när den kommer fram till en begränsningskabel innan den svänger, så hade det förmodligen inte varit något problem. Hur som så är det ju dumt att den skall vända åt fel håll. Ibland slår den i ett fast hinder, ibland ramlar den ner över rabattkanten.
Det kan även vara som så att ibland när Indegon helt plötsligt stannar för att kalibrera, så har jag sett att den svänger den till lite grand. Detta kan kanske vara en av orsakerna. Jag har tyvärr inte sett när den "kört av banan".
Min (5.8) backar under klipping 10-15cm før den svenger ``fel veg`` Er dere sikre på at deres ikke backar før de svenger ?

Første gangen den treffer kanttråden når den skal starte på et nytt område vet den inte vinkelen den har i forhold til tråden. Da stannar den helt opp, vrider seg ca 20 grader stannar for å kolle signal vrider seg igjen og starter klippingen.

Det kan være at den under denne kailbreringen at den har havnat utenfor tråden. Hvis den treffer et hinder mens den vrider seg kan det sikkert skape forvirring. Bosch foreskriver minimum 35cm og det er viktig for at nosen skal gå fri eller som frav upplever at framhjulen hakar upp seg i kanten.

Som mange andre forsøkte jeg å legge kanttråden nærmre hinder enn de føreskrivna 35cm. Etter 1 vecka måtte jag bite i gresset og flyttet tråden flere steder.

Etteråt har jag ikke hatt noen problem med detta.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.