Gimbal skrev:
Det finns ju (i teorin) många sätt att använda sådan information så chansen finns att den faktiskt används, om än inte på ett för dig synligt sätt.
För _mig_ är den inte synlig i vilket fall eftersom jag inte har 5167 ;)
 
Jepp nu va han ute o klippte igen. Ny build 5233. som sagt 4 dar borta bara. Tack för det Cheapy och Bosch!
Gick igång klockrent direkt. Känner att den är mycket mer "mjukstartande" den smyger igång på nåt sätt. Klipper också mycket snabbare efter stopp. Grannens HQ verkar klara det rätt bra. vi har tråd ca 90-100cm i från varandra. 1gång stoppade hans. men sen verkade det ok. Återkommer i frågan. Kommer och byta signalid o testa ifall det strular.
Tantens djäkla cider hoppade jag direkt över och hämtade en öl. så nu e ordningen återställd.
Ska se om jag hittar mer nyheter i helgen. Men som sagt Mjukstart va ordet. och 5233 va builden.

Gla helg på er allihop !!:beer:
 
  • Gilla
eleson och 4 till
  • Laddar…
5233! Vad bra att du fick den, finns där ett nytt beteende så lär det inte undgå MeanMike. 8) Ser fram emot 5233-iaktagelser! :)
 
Jag har fått ett nytt problem efter att jag varit på semester och haft Huggo inlåst en vecka, den klipper som vanligt men när den laddat så är skärmen släckt och den vägrar gå ut igen, någon som har någon ide?
 
Jag har läst detta forum men inte skrivit då jag inte varit brukare tidigare. Jag har väntat en tid på Indegon. Först ca 6 veckor då Cheapy bara fick apparater från 2012. När den slutligen kom låg det berömda hornet löst i lådan och Boschsupporten ansåg att jag skulle skicka in robot och laddstation. Kunde vara andra skador. Andra har löst på annat sätt. Efter ca 10 dagar kom den tillbaka. Lite skrapad här och där och dessutom låg ratten till klipphöjdskontrollen inkilad under karossen. Det tog lite pill att förstå, få ut den och placera den rätt.


Det är således en 04/2013. 75 dB. Har inte lyckats ta mig in i menyerna.
Spänning till laddstationen 43 V
Spänning över laddhornen 4,6 V (batterisymbolen indikerar laddning till så småningom i stort sett fullt batteri).
Gröna dioden lyser med fast sken.
Resistansen över perimeterslingan som är ca 190 m är 4 ohm (150 meter på rulle 3 ohm).


När jag sätter in roboten i laddstationen knäpper det till lite i främre delen (laddstationen el roboten). Efter ytterligare ett par sekunder blinkar displayen till och sedan tänds meddelandet som visar "invented for life" (undrar vems liv). Efter ytterligare kanske en halv minut meddelar den : "no signal from perimeter wire for a long time -151.
Please check perimeter wire and docking station"
Jag har kontrollerat dragningen av tråden i anslutning till plattan och den är enligt boken. När jag kopplar ur perimeterkablarna ur laddstationen fortsätter den gröna dioden att lysa med fast sken.

Jag såg nyss att någon hade liknande problem. Fredagskväll, ingen support. Finns det någon här som kan råda mig? SBS eller skicka tillbaka. Detta har tagit hela säsongen, känns lite trist.
 
Prøv å bytt om hvilken ende av slingan som er koplad til hvilken terminal på basen.

Deretter, for å vekke klipperen:
- ta klipper ut av lader.
- ta ut den røde sikkerhetsnøkkelen.
- koble fra strømmen til lader
- vent 2 minutter
- koble til strømmen på lader
- sett inn den røde sikkerhetsnøkkelen
- sett klipper i lader
- vent på lyden av 'knäpp'
- trykk en hvilken som helst knapp ved displayet

Du skal nå enten ha fått en annen feilmelding eller ha løst problemet.
 
Amiga4000 skrev:
Jag har fått ett nytt problem efter att jag varit på semester och haft Huggo inlåst en vecka, den klipper som vanligt men när den laddat så är skärmen släckt och den vägrar gå ut igen, någon som har någon ide?
Prøv omstart som beskrevet i innlegget over dette.
Til skilnad från hva jeg skrev over trenger du ikke å bytte om tilkoblingene for slingan.
 
petterg skrev:
Prøv å bytt om hvilken ende av slingan som er koplad til hvilken terminal på basen.

Deretter, for å vekke klipperen:
- ta klipper ut av lader.
- ta ut den røde sikkerhetsnøkkelen.
- koble fra strømmen til lader
- vent 2 minutter
- koble til strømmen på lader
- sett inn den røde sikkerhetsnøkkelen
- sett klipper i lader
- vent på lyden av 'knäpp'
- trykk en hvilken som helst knapp ved displayet

Du skal nå enten ha fått en annen feilmelding eller ha løst problemet.

Ett snabbt och koncist svar. Tack. Jag övervägde att ändra polerna men tyckte det verkade galt. Det andra har jag gjort. Det är snigelväder just nu (mörkt och fuktigt) men direkt imorgon bitti skall jag pröva. Ber att få återkomma då.
 
5233. Fan vad orättvist :). Du är den första på väldigt länge som stoltserar med en ny version. Kommer du arrangera guidade turer till din trädgård?
 
  • Gilla
Martinbj
  • Laddar…
Sitter med här och dreglar och vill veta allt om den nya versionen... :)
 
Dr Ost skrev:
5233. Fan vad orättvist :). Du är den första på väldigt länge som stoltserar med en ny version. Kommer du arrangera guidade turer till din trädgård?
Absolut.! Här blir det pådrag minsann. Kollade lite igår kväll och den nya modellen har bland annat mugghållare vänster fram, Backsensorer samt en "MeanMode" som gör att man kan få den att attackera HQ klippare från sidan. Led belysning samt blixtljus i gult för att markera gropar i trädgården typ "vägarbete". En extra hylla på toppen för att ställa ölen/virren på. Ja nu börjar Bosch verkligen kundanpassa sig. :wow:

Nä jag har inte kommit så långt ännu....Men visst, det ska bli roligt och följa detta nu. Jag har bara kört 1 runda med den än. Som jag skrev tidigare så va det rätt tydligt att den va mer mjukstartande. Jag fick ju med de "svarta" framhjulsaxlarna och jag e övertygad om att programvaran utvecklas hela tiden, Motorerna tror jag verkligen Bosch är bra på. Så detta blir nog bra med tiden. Jag sitter och tittar på grannens HQ och jag e inte avundsjuk på att den går hela tiden. Verkligen hela tiden.....Nä nu e kaffet klart o frukosten framme. Startar upp Indy om nån timma. Lite tidigt o skrämma skiten ur grannens HQ......
 
  • Gilla
Granfot och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr ingen skillnad. Att gröna dioden lyser med fast sken även om jag kopplar bort perimeterkablarna måste tyda på att laddstationen är defekt på något sätt.
 
MeanMike, så du fick alltså en ny klippare? På dina problem så lät det mer mjukvarurelaterat, eller?
 
Dr Ost skrev:
MeanMike, så du fick alltså en ny klippare? På dina problem så lät det mer mjukvarurelaterat, eller?
Nej Jag fick ingen ny klippare. Jag hade de nya framhjulen redan på min klippare (de svarta)
De gjorde bara en mjukvaru-uppdatering.
Min va ju lite repig innan jag skickade iväg den. men det har faktiskt kommit till 2 repor mitt fram i det silvriga området när den varit på service. Kartongen va inte skadad så det måste skett hos dom. Jag frågade om jag kunde få ett nytt skal men det fick jag inte. Men 2 nya repor fick jag.
Fast jag ska inte vara gnällig. Det är vi ju här ibland här i överflöd ändå. Ser att min granne inte vågat släppa ut lille HQ305 ännu..........MeanMode........test snart......:sly:
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
MARKERA HINDER ELLER INTE.
Det var ju några inlägg sedan detta togs upp. Jag har lite svårt att se skillnaden för klipparen bör väl lagra in båda typerna av hinder i sitt klena minne? Man kan nog förutsätta att ju fler hinder man har desto mera måste klipparen fundera. Att den sedan verka skyffla data med 300 baud är ju något man kan irritera sig på om man är lagt åt det hållet. Min Sokrates kan stå på samma fläck utmed avgränsningskabeln den tid det tar för mig att fylla 2 spannar (lågt tryck och lång slang) med vatten till de omplanterade buskarna.
Om det nu stått i reklamen att man inte ska behöva markera hinder så tänker jag inte fylla på med ett antal hundra meter kabel till - att gräva upp alla träd, sandlåda med mera är inte heller något som jag ens funderar över.....
 
  • Gilla
Gnarp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.