Om man har en luftspalt mellan vindstoppen och fasaden behöver man inte vara orolig det fungerar.
Så har man gjort i många herrans år. Det som visade sig inte fungera var utan luftspalt.
 
isolde skrev:
Lättbetong med dagens uppskruvade energikrav kräver utvändig isolering i form av antingen cellplast, eller mineralull, där det förstnämnda är att föredra.
Lättbetong på 365mm med puts klarar dagen energikrav. Det krävs ingen extra isolering.
 
Finns ju en del klara åsikter onekligen.. Tror personligen att en trästomme med luftspalt funkar men klart man helst hade haft ren "sten". Dock vinner väl en trästomme alla dagar i veckan vad det gäller isolervärde. Byggde för 5 år sedan och då blev de dubbla 170mm stommar plus 45mm plus 45 mm, men med träfasad. Har sjukt låga kostnader och fiskar ju efter detta igen, men kommer bli putsfasad denna gång.

Fanimej inte lätt..;)
 
Varför vill du ha putsfasad ? Trä är ju bra mycket snyggare och enklare:)
 
MRK skrev:
Lättbetong på 365mm med puts klarar dagen energikrav. Det krävs ingen extra isolering.
Anta att du murar helt utan köldbryggor, och att stommen håller sig i teoretiskt torrt tillstånd för vilka alla lambda-värden är beräknade. Då får du för lambda=0,10 W/mK och tjocklek 36,5 cm ett U-värde på 0,27 W/m2K - föga imponerande.
Nuvarande regler tillåter att bolla med isoleringen för att uppnå ett totalt tillåtet max-värde, men vem lurar man egentligen? Alltså, det krävs utvändig isolering för 36,5 cm lättbetong på samma sätt som det krävs klinker i badrummet (istället för plastmatta).
 
smurfen72 skrev:
Varför vill du ha putsfasad ? Trä är ju bra mycket snyggare och enklare:)
Lättare att bygga kanske, men absolut inte lättare att underhålla. Och att trä skulle va snyggare... Icke säger jag!;)
 
Tror trä är lättare att underhålla visst får man måla ett trähus oftare men det går inte att laga tex frost skador på puts på ett snyggt sätt utan att måla om hela sidan. Jag tror att den typen av skador kommer att bli ganska vanlig på puts hus som är väl isolerade men jag tycker ju trä hus är bättre på alla vis så jag målar nog fan på väggen i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.