VIlket hästjobb med allt grävande. Imponerande.
 
S
Stenkistan... vi fick i 8 av 10 kistor innan arbetet fick avbrytas pga ren livsfara. Väggarna i gropen rasade in utan förvarning lite då och då pga den bestod till mestadels av ren sand. Vi hade redan gått ifrån rekommenderade 16 kistor till 10st. Nu har vi endast hälften av vad vi borde, men eftersom det är ren sand runt om och rakt ner så hoppas vi att avrinningen är så pass stor att det kompenserar den mindre volymen.
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde en stenlåda för att skydda jordvärmerören från yttre våld. Bättre än inget! :)
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även bygga en lådvariant för att skydda markröret som fick en konstig placering pga den stora hörnstenen på huset.
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sikket projekt! Mycket imponerad och ska bli kul att följa hel vägen! Kul med så mycket bilder också! Undrar lite varför du inte monterade självutkastaren ovanför det sista svepet och böjen istället för "liggandes"? är inte risken överhängande stor att skiten fastnar och sätter stopp?
 
S
Goteborg skrev:
Sikket projekt! Mycket imponerad och ska bli kul att följa hel vägen! Kul med så mycket bilder också! Undrar lite varför du inte monterade självutkastaren ovanför det sista svepet och böjen istället för "liggandes"? är inte risken överhängande stor att skiten fastnar och sätter stopp?
Saken var att lövsilen bara gick (enligt vad jag upplevde) att koppla samman med ett markavloppsrör i botten. Då skulle jag fått ha markavloppsrör långt upp på väggen. Dessa rör får ej vara exponerade eftersom de tar skada av solen och blir sköra. Eventuellt skulle man kunna lösa detta på ett snyggare vis, kanske genom att flytta stupröret något i sidled och på så sätt slippa stenen.
Troligen blir det så att jag gör om denna koppling i framtiden, men just nu kändes det som funktion fick gå före allt annat. Har inte lust att få grunden bevattnad varje gång det regnar.

Har varit borta en vecka och hela dagen gick åt att klippa gräset på tomten. Får se om det blir något gjort imorgon!

DSC_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har du varit till storforsen? Långt hemifrån om du bor i Skåne!
 
S
Mell skrev:
Har du varit till storforsen? Långt hemifrån om du bor i Skåne!
Japp, min syster bor där så jag brukar åka dit och hälsa på. Det är nog fjärde gången jag ser Storforsen. :)
 
S
Idag bar vi upp 8250kg virke på vinden genom ett fönster i biljardrummet och vidare upp genom det borttagna innertaket. Totalt kommer vi installera 15ton material på vinden, men vi kommer troligen även riva ut 5ton så huset kommer att belastas med 40kg/kvm extra på vinden när vi är klara. Det som är positivt är limträbalkarna som jag kommer ha förstärkt konstruktionen med.
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter blästringen så maskinslipade jag alla bjälkarna med 40-papper och sedan dammsög vi dem rena. Efter det så har jag börjat fylla större sprickor med färgad akrylfog som jag drar av med fingret så pass att sprickan ändå kommer synas. Sedan blir det spackling med teakspackel och en efterslippning innan betsning och lackning.
DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sambon har sysselsatt sig med att plocka ner tapeter. Bakom dessa fanns "original" ;) målningar. Har även fått reda på att huset är äldre än vad vi trott. Huset har nämligen flyttats från kyrkan till vår gård 1850, vilket innebär att huset troligen är betydligt äldre. Vilket jobb det måste ha varit...
DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten brädhög som ska bilda ett innertak i biljardrummet.
DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cust3000 och 5 till
  • Laddar…
Ska ni spara några av originalväggarna som fondvägg/centerpiece?
 
S
sir_daniel skrev:
Ska ni spara några av originalväggarna som fondvägg/centerpiece?
Har funderat på det...
Får se hur det ser ut när all tapet är borta, kanske man hittar någon bit som passar bra till att bevara. Hel fondvägg går troligen bort pga skicket skulle jag tro.
 
S
Eftersom det är så pass varm att man få värmeslag av att arbeta på vinden och i biljardrummet så har jag påbörjat ett annat utomhusprojekt. Murabin har under minst 100år arbetat med att borra i tegelfogarna. Förra ägarna har vad jag förstått mest blaskat på nytt bruk här och där. En bit på 10m ser väldigt fin och nyfogad ut men vid en närmare inspektion så var det mest en kosmetisk åtgärd där de byggt på med 5mm bruk.
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var inne och beställde lite grejor på www.hagilab.se. Distansplattan var lätt att installera om man skulle kunnat använda någon av anpassningsringarna till min Black&Decker. Jag fick istället klippa till två remsor hålband och modda till en fungerande lösning.
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna fogspruta har jag inte ens testat så det återstår att ta reda på om den var värd pengarna.
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första fräsningen, på avstånd....
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På nära håll...
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett från sidan...
Fräsningen gick ganska lätt, men ibland kärva det lite, men det beror troligen på att fd ägare varit och lagat med olika material eller nått.
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Fogsprutan från Hagilab var det sämsta skitet jag testat. Korvstoppning direkt trots finkornigt kalkbruk som jag successivt spädde ut med vatten efterhand som jag testade. Efter 5 försök fick jag nog...
Deras fogfräs fungerade utmärkt men sprutan var inget att ha... köp inte!!!

Fick precis som en annan här på forumet som köpt sprutan, återgå till traditionell metod, dvs murplatta och fogslev. Resultatet var okej med tanke på att det var första gången jag gjorde det. Får troligen tvätta teglet med saltsyra för att få bort kalkriningarna om det inte går bort med vatten och skurborste. Får undersöka detta framöver...
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
S
Tänkte att det var bäst att jobba uppifrån och gå neråt efterhand eftersom man måste fukta fogen och eventuellt minskar man kalkrinnet på så vis. Fick upp en del av en byggställning som legat och skräpat på gården. Den fungerar utmärkt, fick bara snabbsnickra en plattform för att få den funktionsduglig.
Det tar fruktansvärt lång tid att foga, solen gör att man får ta flera avbrott. Dessutom får man spola fogen ganska ofta eftersom det är minst 40 grader i luften på solsidan. Sen får man inte spola för mycket så bruket börjar rinna kalk...
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Fortfarande för varmt för att arbete inne, så vi har fortsatt att gräva runt huset.
Det första jag gör är att sätta spaden i teleledningen som jag hade fått utmärkt tidigare. Eventuellt har någon flyttat plankan som visade vart ledningen gick och dessutom låg den väldigt grunt (35cm).
DSC_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"The First Cut Is the Deepest" eller vad ska man säga... ingen repa precis. Telia var och lagade kabeln redan på morgonen dagen efter. Man får väl hoppas att notan inte blir saltad med tanke på att gubben spenderade exakt 23min på gården.
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi grävt vidare runt södergaveln mot framsidan.
DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören ligger på plats och det är någorlunda återfyllt.
DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är vi nu, ett par 45 graders vinklar innan raksträckan.
DSC_0019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Raksträckan förberedd för grävning.
DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var en del sten att lyft bort...
DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cust3000 och 2 till
  • Laddar…
Fy f.n vilket hästjobb med allt men grymt imponerad av allt ni gör. Slit inte ur er bara ,allt kommer nog ta en "liten" tid. :)
Andreas H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.