Eriksgatan
Dr Ost skrev:
He he, dags att utreda detta (igen?). Vet att du tidigare har refererat till manualen gällande instruktion vid återställning. Vart står det? Kanske är jag som är halvblind :). Ange rubrik samt version av manualen (senaste version på Boschs hemsida är från november 2012). Däremot finns återställningsinstrukion på FAQ på Boschs hemsida som jag även har fått från supporten på Bosch. Den lyder enligt följande: "Gör dockningsstationen strömlös > Slå av maskinen med den röda nyckelbrytaren > Slå på maskinen igen med den röda nyckelbrytaren > Sätt maskinen i dockningsstationen > Slå på strömmen till dockningsstationen".
Dvs i den enda officiella instruktion som jag har hittat så skall sista steget vara att slå på strömmen, men för att åtgärda mitt problem så behövde jag ha strömmen på FÖRE jag satte i klipparen...
Märk att jag skrev "INSTALLATION" - inte återställning! I multispråkmanualen märkt "F016L70825(23.11.12)" står på sid 105 under rubriken Installation att man först placerar laddstationen på lämplig plats, därefter drar tråden runt gräsytan och ansluter den. Sedan ansluter man nätdonet till laddstationen. Efter att man först har konstaterat att indikatorn på laddstationen lyser grönt (min vänteminut som jag ännu vårdar ömt) skall man "sticka strömkretsbrytaren i trädgårdsredskapet och sedan ställa trädgårdsredskapet för laddning i laddstationen". Nöjd?

Förstår inte varför återställningsinstruktionen du refererar till skiljer sig, den är ju ologisk. Det är ju inte så det fungerar i normaldrift att strömmen skulle vara av när klipparen dockar...det går ju inte. För 10:e gången. Strömmen skall slås på i laddstationen utan klippare i så att spänningen hinner stabilisera sig efter det rådande motståndet. Därefter sätter man i klipparen. Fungerade för dig också, eller hur?

(Förstår faktiskt inte varför jag lägger tid på detta... högläsning ur installationsmanual... :()
 
Dr Ost skrev:
Inledningsvis i manualen visas ett antal bilder som anger min/max-gränser. Under bild sju ser du att det officiella minimiavståndet är en meter. (sedan klarar jag mig med klart mindre än så).
Kollade manualen min igjen nu. Det enda som står för distanser der är 35cm från mur och tre, 75cm från ankor, och <1cm till õ.
Indegone klarade fint passasjer på 14cm her, men dom klipte inte i passasjer smalare enn 1m.
 
Eriksgatan skrev:
Förstår inte varför återställningsinstruktionen du refererar till skiljer sig, den är ju ologisk. Det är ju inte så det fungerar i normaldrift att strömmen skulle vara av när klipparen dockar...det går ju inte.
Undrat varför den enkelte gånger inte dockar?

Eriksgatan skrev:
(Förstår faktiskt inte varför jag lägger tid på detta... högläsning ur installationsmanual... :()
Högskrivning!
 
Eriksgatan skrev:
Märk att jag skrev "INSTALLATION" - inte återställning! I multispråkmanualen märkt "F016L70825(23.11.12)" står på sid 105 under rubriken Installation att man först placerar laddstationen på lämplig plats, därefter drar tråden runt gräsytan och ansluter den. Sedan ansluter man nätdonet till laddstationen. Efter att man först har konstaterat att indikatorn på laddstationen lyser grönt (min vänteminut som jag ännu vårdar ömt) skall man "sticka strömkretsbrytaren i trädgårdsredskapet och sedan ställa trädgårdsredskapet för laddning i laddstationen". Nöjd?

Förstår inte varför återställningsinstruktionen du refererar till skiljer sig, den är ju ologisk. Det är ju inte så det fungerar i normaldrift att strömmen skulle vara av när klipparen dockar...det går ju inte. För 10:e gången. Strömmen skall slås på i laddstationen utan klippare i så att spänningen hinner stabilisera sig efter det rådande motståndet. Därefter sätter man i klipparen. Fungerade för dig också, eller hur?

(Förstår faktiskt inte varför jag lägger tid på detta... högläsning ur installationsmanual... :()
Med tanke på att min maskin faktiskt har gått bra i ett par månader tidigare så får du väl ändå hålla med om att det mest närliggande torde vara att följa en instruktion som avser "återställning" mer än att följa en installationsanvisning. Jag påstår inte att jag vet vad som är rätt utan jag citerade enbart vad som anvisas av Bosch. Känns dock bra att veta att jag är läskunnig och att du inte sitter och håller på en nyare version av manualen där återställningsproceduren finns omnämnd :)


Kan instämma i att tågordningen där strömmen först är på känns lite mer logisk, men samtidigt sägs ju det omvända...

Nåväl, samtidigt kanske bra att diskussionen kom upp igen. Jag kan åta mig att fråga Bosch om det finns någon speciell anledning till att de har den tågordningen vid återställning...
 
Redigerat:
Petterg. Ok, då antar jag att du har en äldre version av pappersmanualen. Vet att det finns vissa skillnader i den äldre utgåvan jämfört med den lite nyare som bla finns på Boschs hemsida...
 
Man kan ju undra om ordningen är så viktig..
Jag har haft elavbrott både när klipparen varit ute och haft kul på mattan och när den varit inne och vilat sig. jag har inte upplevt att den har haft något speciellt problem efter det.
Någon hade en fundering på att sätta en timer på matningen till sin station för att slippa att den drog ström eller gav störsignal till grannen har jag för mig. Nog borde det väl fungera.
Jag har aldrig haft min avstängd med nyckeln förutom då den varit ny eller på service och har lite svårt att förstå att det ska behövas om man inte nu gillar att vara innen i menyerna och prova alla funktioner utan att veta att såterställa via samma meny.
På min mobil från Sony står det faktiskt i uppstartsmeddelande att man bör stänga av den en gång om dagen!! Och om man inte gör det så kan det bli lugnt och skönt en halv dag till chefen hittar en ute någonstans och gnäller för att man inte svarat. Något i den stilen har jag inte läst i Indegomanualen men här på forum verkar det som att vissa har total återställning som lösning på alla problem.
 
Nån som snabbt vet numret till kundtjänst/supporten?
 
plaggis skrev:
Är det någon dom sett och läst denna?
[länk]
Vet inte om det står något vettigt i den ...
Dr Ost skrev:
Nu har jag läst. Många bra saker men även dåliga. Exempelvis att författaren tycker att det inte skall finnas hinder som inte är utmärkta. Detta är delvis tvärtom vad som står i Boschs egna manual där klartecken ges till att hinder är omärkta bara de har en viss höjd. Skulle även vilja påstå att Indegon oftast klarar studsmattan galant.
Sedan tycker jag inte heller att man som användare skall behöva flytta runt på basstationen som en del av felsökningen (om placeringen följer spec) . Bökigt och även svårt att lösa med eldragning.
Även brister i terminologi. "Slå gräs" hittar jag åtminstone inte på min klippare och författaren går även på slak lina gällande definitionen av kartering/kartlägg (kan skapa missförstånd). Dock, en liknande text borde ha funnits från början i Boschs manual. Undrar om Bosch har varit inblandade på något sätt...
Med tanke på Svenskan det är skrivet på så kan man väl nästan anta att det är en Dansk som varit inblandad. Eller om det är en översättning. Punkt/Stycke 3 får mig att anta att ursprunget är från någon med relation med Bosch Service/Support.

Den här gillade jag inte, tvärt emot vad som informerades om vid lanseringen & en av anledningarna till mitt köp;
Eventuell uppdatering av programvara kan bara göras av behörig Bosch-verkstad.
 
pgerts skrev:
Man kan ju undra om ordningen är så viktig..
Jag har haft elavbrott både när klipparen varit ute och haft kul på mattan och när den varit inne och vilat sig. jag har inte upplevt att den har haft något speciellt problem efter det.
Någon hade en fundering på att sätta en timer på matningen till sin station för att slippa att den drog ström eller gav störsignal till grannen har jag för mig. Nog borde det väl fungera.
Jag har aldrig haft min avstängd med nyckeln förutom då den varit ny eller på service och har lite svårt att förstå att det ska behövas om man inte nu gillar att vara innen i menyerna och prova alla funktioner utan att veta att såterställa via samma meny.
På min mobil från Sony står det faktiskt i uppstartsmeddelande att man bör stänga av den en gång om dagen!! Och om man inte gör det så kan det bli lugnt och skönt en halv dag till chefen hittar en ute någonstans och gnäller för att man inte svarat. Något i den stilen har jag inte läst i Indegomanualen men här på forum verkar det som att vissa har total återställning som lösning på alla problem.
Jag är också osäker på hur viktig tågordningen är vid återställning. Kan mycket väl vara ren flax att min vaknade till liv när jag puttade in den i dockan när strömmen var påslagen, men jag försöker göra en insats idag och se vad Bosch ger för svar :)
 
Tackar o bugar
 
Felkod 45 = Software Internal Error in the navigation

Symptom=
Temporary erroneous behaviour possible. Error is activated in many occasions


Löses med:
Restart the system. If the error still occurs reset to factory settings and remap. If this still does not resolve the error contact the service centre
 
  • Gilla
Martinbj och 1 till
  • Laddar…
plaggis skrev:
Är det någon dom sett och läst denna?
[länk]

Vet inte om det står något vettigt i den för jag lyckades inte få den korrekt i smartphonen... Ber om ursäkt om detta är ointressant och bara ett onödigt inlägg
Har idag lekt undersökande journalist och kan meddela att instruktionen är Boschs egna vägledning. Antagligen, som någon annan påpekade, en översättning från något som är gjort i Danmark (det sistnämnda är en spekulation utifrån ordvalet "slå gräs").

Så, alla med studsmattor, fram med spade och begränsningstråd :)
 
Dr Ost skrev:
.. Kan mycket väl vara ren flax att min vaknade till liv när jag puttade in den i dockan när strömmen var påslagen...
Nu vet jag inte om jag är ute och reser men jag har aldrig slagit av strömmen när jag satt in klipparen I dockan.

Jag har fått hämta hem klipparen manuellt flera (många) gånger av de olika saker typ strömmen slut, upplyft/nersänkt framhjul, måste stänga grinden mellan områden som ska klippas. Om klipparen varit heldöd när jag plockat in den så kommer den alltid till liv efter en mycket kort stund vilket man hör på att ett relä drar I klipparen och ger ström till laddning och dator. Sedan är det bara att trycka ner en knapp för att få displayen att tända upp.

Att klipparen dör när den inte hinner hem I tid är en skyddsfunktion för lipobatterierna som inte tål att sjunka I spänning. Men så fort klipparen känner att laddaren är ansluten så kopplar den in batterierna vilket hörs med ett KLICK.
 
pgerts skrev:
Nu vet jag inte om jag är ute och reser men jag har aldrig slagit av strömmen när jag satt in klipparen I dockan.

Jag har fått hämta hem klipparen manuellt flera (många) gånger av de olika saker typ strömmen slut, upplyft/nersänkt framhjul, måste stänga grinden mellan områden som ska klippas. Om klipparen varit heldöd när jag plockat in den så kommer den alltid till liv efter en mycket kort stund vilket man hör på att ett relä drar I klipparen och ger ström till laddning och dator. Sedan är det bara att trycka ner en knapp för att få displayen att tända upp.

Att klipparen dör när den inte hinner hem I tid är en skyddsfunktion för lipobatterierna som inte tål att sjunka I spänning. Men så fort klipparen känner att laddaren är ansluten så kopplar den in batterierna vilket hörs med ett KLICK.
De problem som du beskriver skiljer sig ganska mycket från mina. Jag har sedan jag köpte klipparen aldrig behövt hämta hem klipparen. Om den har stannat pga att den har ansett sig vara lyft så har jag på plats aktiverat den (är ju bara att ange att den skall fortsätta) och soppatorsk får den ju ej heller av stå still med ett felmeddelande.
Problemet förra veckan var att den "dog" med nästan fulladdat batteri och trots att den då lyftes tillbaka till dockan så ville den inte starta igen.
Och helt rätt, systemåterställningar vill jag absolut inte göra i onödan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.