Mikael_L skrev:
Jag gillar dina skäl.
Idag med tillgång till alla slags maskiner och sprängmedel verkar den gängse uppfattningen vara att man alltid ska anpassa naturen till huset, inte som förr i tiden att byggnaderna fick anpassas till platsen.
Det finns säkert en del förkämpar för detta fortfarande, en del arkitekter, miljömuppar och en och annan vanlig svensk också.
Men för det mesta verkar det handla om att spränga, schakta, fylla osv, till att man har fått en vågrät fotbollsplan, sen sätta upp ett hus och slutligen rulla ut gräs på de demolerade ytorna.

Låter som när Hornbach byggde sitt varuhus i sundbyberg, bort med all skog till berget var helt rent.
Så allt för bygget kan man säga.
 
Flott gjort! Hur stort? Inklusive kök och badrum? Inklusive fönster och dörrar? Inklusive el? Mycket imponerande isf.
 
Ohyvlat regelverk? För sent för mig eftersom båda husen är resta.
 
Byggdag 25, 26 och 27

Det gick fort i början, men nu börjar det sega.

Den här helgen byggdes innerväggen upp (reglarna fanns, men nu OSB på förrådssidan). Ytterdörr och fönster apterades. Fönsterna köpte jag på byggmax och de målade jag själv. Ytterdörrarna hittade jag i våras på Bauhaus för 2000 pix styck. Väggarna isolerades. Elslang draget. Och två väggar gipsades.
IMG_20130513_130640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elen ska ligga på huvudbyggnadens central. I bilden kommer matning in nedifrån (EKLK-kabel). Dosan fördelar ut till 1.) förrådet (vänster slang) 2. Element och 3. Belysning och uttag (slangar uppåt).
IMG_20130513_130626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsdosa/takdosa för belysning och uttag.
IMG_20130513_130744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här typ.
2a92c386-8a6b-4497-89ce-869e077b53cf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dörr och fönster
dbff38cd-8ef4-4356-9b1f-73696dcb1d5a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite gips.

Sen pallade jag inte att hämta mer gips så jag gick in och slog spräck i det större huset.

Kvar nu är gips på två väggar. Gips i taket. Måla. Lägga golv. Själva elkopplandet tänker jag inte göra själv.
 
Hur går det för dig Micke?!

Vill passa på att tacka dig för din tråd och all inspiration, lycka till!

Mvh
Martin
 
D09
mickearos skrev:
Börja från grunden.

Någon sorts grund måste man ha. Så här fick det bli för mig:

1. Urgrävning
2. Packat singel
3. Trädgårdsplatta
4. Stödmurar av Leca där varven murades

[bild]''
[bild]
[bild]

Sen utstakning och upp med profiler.
[bild]

Grundkonstruktion
[bild]
[bild]
[bild]

Paddning och murning tog två dagar. Sen fick bruket brinna en dag. Under den dagen la jag bara på 195 x 45 tryckinp som syll på stödmurarna. Mellan mur och syll la jag tjärpapp.
[bild]
Hej

En nyfiken fråga, varför är lecastenen liggande på vissa ställen? :)
 
Alla lecastenar "ligger". Halva huset har fyra skift och halva har två. Detta pga höjdskillnader i marken. Jag vill inte jämna ut marknivån.Mer har hänt. Det är färdigt kan man säga. Men det kommer när jag är tillbaka på fastlandet. Jobbigt att ladda bilder och shit från telefonen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
mickearos skrev:
Alla lecastenar "ligger". Halva huset har fyra skift och halva har två. Detta pga höjdskillnader i marken. Jag vill inte jämna ut marknivån.Mer har hänt. Det är färdigt kan man säga. Men det kommer när jag är tillbaka på fastlandet. Jobbigt att ladda bilder och shit från telefonen.
D09 undrar nog varför lecastenar ligger på sidan med spåren åt sidan, och det undrar jag med?
 
Det spelar nog ingen roll. Grunden är nog en overkill för ett sånt litet hus ändå. Jag ville sluta med en platt sida uppåt, eftersom jag skruvat syllen i lecablocket. Med syllpapp mellan förstås. Sen tänkte jag nog att det skulle bli enklare att hålla sig i våg om man körde på platten.Sanningen är den att jag vet inte. Haha. Huset står iaf bra än så länge.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Mikael_L
Vad är anledningen till spåren?

Är det bara för att få plats med armeringsjärn när sådana behövs?
 
Har du inte använt bruk mellan Lecan?

Micael:
I spåren lägger man armering - ofta bistål - beror på vilka laster man har.

Armering i vartannat skift är någon tumregel som jag sett här på BH men det där måste man vara försiktig med. Jag har byggt till ett burspråk med källargrund och bad en god vän räkna lite på det - det blev en massa armering i varje skift.

Jordtryck skall man ha respekt för.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Jo för tusan. Visst har jag använt bruk. Men inget bistål. Ingen armering alls. Murarna är nog stabila så det räcker. Faktiskt så murade den gamle murarmäster precis så till mitt större hus. Där är grunden 20 cm gjutning, två skift leca, syllpapp, syll av tryckt 45x195. Doktor Alban: det är stabilt. Men, skulle jag mura ett hus skulle jag använda bistål och vända spåren uppåt. Nä nu ljuger jag. Jag skulle använda en annan typ av sten som kan limmas i stället för muras. Den verkar också vara den vanligaste typen. Skulle jag mura en mur skulle jag använda leca. Och vända spåren uppåt. För att det skulle vara lättare att putsa då.
 
Ser ju sjukt bra ut, och tidsåtgången är ju inte heller katastrofal.
Lägger den här tråden på minnet till dess det är dags att ersätta snickarboden...(ribbad masonit med rutten syll och skarvade takstolar...)
 
  • Gilla
Bergman87
  • Laddar…
Se där ja! "Stabilt som fan!" ;)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.