Vi har ett hus byggt 1912. Vi ska spika på likadan fasspont som satt under eterniten, men i en annan färg då vi inte har möjlighet att skrapa och ändå ska byta fönstren mot originalformat.

Huset har stående plankstomme och vi målar med linoljefärg. Jag har två frågor:
-Bör vi ha en distans mellan den gamla och den nya panelen? Vi har funderat på att sätta remsor med masonite bara för att inte få det helt tätt, är det klokt?

-Som sagt oroar jag mig för att få det för tätt, bör vi sätta vindpapp under den nya panelen? Och är det någon vindpapp man bör undvika? Jag vet inte hur vindpappen beter sig, om den kan släppa ut fukt eller om den är tät.

DSCN2264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh/Ludvig
 
a) Jag skulle sätta distanser, t.ex. 22 mm.

b) Om den gamla panelen verkar tät behövs nog ingen vindpapp.

c) Vindväv, som man använder numera (det är nonwoven syntetfiber), är vindtät men genomsläpplig för fukt.

d) Nu när du ändå gör så stort jobb, skall du inte passa på och tilläggsisolera väggarna också?
merarbetet är väl närmast försumbart :)


PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet Ludvigo!
 
Redigerat:
Riv bort gamla panelen, tilläggsisolera, vindduk eller utegips, lodrät distans (använd lite av gamla panelen) och sedan ny panel, men måla den först.

Protte
 
Jag tycker ditt förslag är vettigt. Sätt vindskyddsmaterial typ windy så du får helt vindtätt, speciellt runt fönster mm. Det förbättrar isoleringen rejält jämfört om det drar in kalluft någonstans.Se även till att det blir tätt ner under gamla fasaden in till syllen. Jag tycker det är lagom med masonitremsor för att få lite luftning Fasaden kommer ju sedan fästas ända in i originalpanelen.
Känner du behov av tilläggsisolering så är det ju annars rätt läge att göra detta, men det tar mer tid och kostar mer.
 
Tack för bra svar hittils. Anledningen till att jag egentligen frågar om distanser när man normalt har bärläkt (om man målar med plastfärg) är att man förr spikade panel direkt på timmerväggar utan konstigheter, så länge det var målat med linoljefär som andas eller slamfärg. Men man vill alltid tänka först innan man gör något dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.