Dagens PBL är ju helt vansinnig. Enorma vitesbelopp för att man missat att följa regelverket. Rånar man en åldring på stan får man väl dagsböter? Att sätta in en kamin utan att anmäla det blir flera gånger dyrare. Det finns ingen rimlighet i detta.

Hela PBL borde ses över så att alla många enkla åtgärder helt lyfts ut ut tillståndsprocessen, ungefär som dagens friggebodar. Alternativt behandas som någon slags standardärenden. Det kommunala inflytandet bör inskränkas kraftigt. Kommunen bör heller inte så ställa krav på fjärrvärmeanslutning, handikappanpassning, anslutning till stadsnät och liknande.

Byggfelsförsäkringarna borde tas bort, det systemet verkar inte fungera. Samma sak med kraven på kvalitetsansvariga. Dessutom borde ett lågt satt kostnadstak införas, kommunen ska inte kunna finansiera detaljgrottande i lokala förordningar och detaljplaner via höga avgifter. Säg max 5000 kr för ett bygglov. Kommunerna får se till att göra sina detaljplaner så enkla att det inte krävs utredningar in absurdum.

Överlag verkar detaljplanerna vara alldeles för detaljerade och öppna för en massa godtycke. Jag har för mig att en detaljplan kan innehålla specifika krav på vad för verksamheter som ska få förekomma, t.ex. "skobutik" i en lokal. Det verkar ju helt tokigt. Förenkla, radera.

I övrigt borde man fritt få konvertera få använda alla lokaler som bostäder, kanske bygga på förorenad mark utan sanering, bygga bostäder i bullriga områden och fritt sätta in avfallskvarnar.
 
  • Gilla
pjodden och 3 till
  • Laddar…
Sakta i backarna lite nu. En del krav finns ju för att vi inte ska skadas och därmed kosta skattepengar. Hus säljs förr eller senare. Vad den som bygger anser sig vara tillräckligt hållfast är kanske inte köparen nöjd med. Man vill ju inte få taket över sig...
Bygga på osanerad mark, ja, det råkade hända här i Malmö när en skola byggdes/byggdes om. Personal och elever blev sjuka inom ett år. Jag är med och betalar dessa människors sjukvård.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Skrota strandskyddet och gör undantag för dagens "offentliga" badplatser
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
TheStills skrev:
Vilken skatt då?
Statlig fastighetsskatt. Den har inget maxtak... Så bygger du över ett årsskifte och du är nästan färdig med ditt hus i december så kan det bli en saftig peng.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
P
mariatherese skrev:
Statlig fastighetsskatt. ....
Finns inte längre. Det finns en kommunal fastighetsavgift/skatt på max 6512kr
Så tycker du att 6512 är en saftigpeng när ett husbygge kostar miljoner? Sen börjar man väl betala den efter man är klar med bygget. Det är det jag menar med om husbygget aldrig blir klart så kommer dessa pengar aldrig in. Som Grekland där man låter några armeringjärn peka uppåt och säga att man är inte klar med huset utan ska bygga ovanvåning men det görs aldrig och skatt betalas aldrig....

Håller också med om att kravet på byggfelsförsäkring ska bort i många fall. När den aldrig betalas ut för dom har så mycket undantag och konstiga regler bara för att kunna hålla inne pengar till dom som behöver..
 
TheStills skrev:
Finns inte längre.
Varsågod och googla innan du sprider felaktigheter!

För andra typer av fastigheter som t ex tomt med fastighet under uppförande gäller inte kommunal fastighetsavgift.
 
När det gäller byggnation så är det tyvärr olika från kommun till kommun och från vilken handläggare man får .

Jag och frun letade tomt för ett par år sedan och hade några förslag utmarkerade på en karta.
När man kom ner till kommunen så var ju just vår handläggare inte så hjälpsam utan snarare stjälpsam , alla platser var dåliga pga ändring av landskapsbilden.
Nu har kommun själva köpt in den marken och planerar att sälja 20 tomter.
Undra om dom kommer ändra landskapsbilden?

Angående KA och försäkringar , försäkringarna kan man skrota direkt då dom i 9 fall av 10 aldrig betalas ut vid "problem"
Istället för att ha en KA (som gått en kurs i 2veckor) tycker jag att en erfaren snickare ska kunna stå som ansvarig istället.
Min polare fick precis igenom ett bygglov utan försäkringar och KA , då dom skulle bygga själva.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Tror det skulle lösa mycket av bostadsbristen om man fick bygga större och t ex inreda lägenhet för uthyrning alt att barnen får lite eget medan dom pluggar/sparar/ söker jobb.

T ex lägenhet på garage.

Likaså att man vid lättare regelverk och mindre risker skulle få mer som satsar på att renovera upp och bygga ut fritidshus.

Allt nytt boende behöver inte vara genom dyra produktioner av storbolagen utan många små byggare som satsar skulle vara guld för tillväxten

Tror att detta har hjälpt Sverige lite när krisen antågande, dvs många privatpersoner som köper material och tjänster till sin byggnation som levde vidare under krisen.

Själv har jag bidragit med över miljonen senaste åren för mitt bygge. Något som gynnat banker, transporter, byggvaruhus, hantverkare, försäkringsbolag m.m
 
Vi fick vänta i 3år på ett förhandsbesked
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
TheStills skrev:
Finns inte längre. Det finns en kommunal fastighetsavgift/skatt på max 6512kr
Så tycker du att 6512 är en saftigpeng när ett husbygge kostar miljoner?
Hur tänker du nu? Blir en utgift mindre för att man har en annan stor utgift? I min värld är 6512 kronor alltid 6512 kronor.
 
TheStills skrev:
Finns inte längre. Det finns en kommunal fastighetsavgift/skatt på max 6512kr
Så tycker du att 6512 är en saftigpeng när ett husbygge kostar miljoner? Sen börjar man väl betala den efter man är klar med bygget.
Flera har redan nämnt det, men här kommer en referens till skatteverket också
http://www.skatteverket.se/privat/s...hetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html
Kortfattat så gäller:
"Fast maxbelopp är 6 825 kronor för varje färdigbyggt småhus. Men om 0,75 % av taxeringsvärdet för 2012 på småhuset och tillhörande tomtmark ger en lägre avgift, ska du betala den i stället."
Men
"Den statliga fastighetsskatten är 1,0 % av taxeringsvärdet för
  • obebyggd tomtmark
  • småhus eller ägarlägenheter som är taxerade som under uppförande¹ med tillhörande tomtmark."
Så det är alltid fördelaktigt att få slutbeskedet så snabbt som möjligt (innan nästa årsslut) istället för att dra ut på byggtiden.
 
fn76 skrev:
Sakta i backarna lite nu. En del krav finns ju för att vi inte ska skadas och därmed kosta skattepengar. Hus säljs förr eller senare. Vad den som bygger anser sig vara tillräckligt hållfast är kanske inte köparen nöjd med. Man vill ju inte få taket över sig...
Bygga på osanerad mark, ja, det råkade hända här i Malmö när en skola byggdes/byggdes om. Personal och elever blev sjuka inom ett år. Jag är med och betalar dessa människors sjukvård.
Frågan är om KA-systemet ger särskilt mycket bättre kvalitét i byggnadet? En byggherre vill ju normalt inte fuska med dimensioneringen. Om inte annat så är risken stor att det upptäcks när huset säljs.

Ett problem med saneringskraven är att mark förblir oanvänd eftersom saneringen ofta blir en dyr historia. I många fall kanske saneringen inte är nödvändig. Men givetvis ska man inte kunna bygga så att det blir hälsovådligt.
 
fn76 skrev:
Sakta i backarna lite nu. En del krav finns ju för att vi inte ska skadas och därmed kosta skattepengar. Hus säljs förr eller senare. Vad den som bygger anser sig vara tillräckligt hållfast är kanske inte köparen nöjd med. Man vill ju inte få taket över sig...
Så det är ett stort problem i Sverige? Att folk försöker bygga så klena hus så att de rasar ihop över dem? Och eftersom medborgarna inte förstår sitt eget bästa så måste vi ha en gigantisk kontrollapparat som övervakar dem?

fn76 skrev:
Bygga på osanerad mark, ja, det råkade hända här i Malmö när en skola byggdes/byggdes om. Personal och elever blev sjuka inom ett år. Jag är med och betalar dessa människors sjukvård.
Varför nämner du det? Det visar bara att det kan bli skit trots de enorma kostnader som spenderas på att övervaka oss. Byråkratin blir ett självändamål, utan verkligt syfte.
 
Att jag skrev så ang. hållfasthet var en replik på att kommunen inte skulle lägga sig i konstruktionsfrågan. Det är ingen gigantisk kontrollapparat. Jag fick redivisa på mitt byggsamråd hur jag tänkt ang. hållfasthet. En enkel konstruktionsritning räckte. Nej, det är inget stort problem i Sverige eftersom vi har en viss kontroll men det hindrar inte vissa att göra som man vill utan att fråga. Jag kommer ihåg att jag läste om ett hus i Ystad som var till salu. Man fick inte gå in i det för att titta eftersom ägaren hade gjort öppen planlösning i källaren, dvs rivit alla bärande väggar. Kommer dock inte ihåg om huset rasade av sig själv.
Ang. osanerad mark så nämnde jag det för att belysa faran med att göra det, inte för att byrokratin felat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.