Montoya funkar fint för mig efter att ha fått senaste uppdateringen. Det är två områden den har lite svårt att ta sig till, men de är små och undanskymda. Ibland brölar den rejält, men oftast hör man bara hjulmotorn.
Det jag önskar till nästa sw är nån form av %-indikator om hur mycket som återstår att klippa i yta innan en omgång är klar. Drömmen vore att ha möjlighet att ange ett specifikt område som den ska gå till härnäst, men det blir nog svårt för dem. Fixar de ljudet samt % är jag fullt nöjd.
 
  • Gilla
Hufza och 2 till
  • Laddar…
petterg skrev:
... eller stopper midt på plenen og venter på pinkode må fjernes, ....
Detta har nämnts för de äldre versionerna och kan bero på att någon hjulaxeln kärvat i hålet efter en ojämnhet i gräsmattan som fått tjuvlarmet att triggas. Silikon eller 556-spray lär ha hjälpt.
 
Waxinator skrev:
Detta har nämnts för de äldre versionerna och kan bero på att någon hjulaxeln kärvat i hålet efter en ojämnhet i gräsmattan som fått tjuvlarmet att triggas. Silikon eller 556-spray lär ha hjälpt.
Nuvel. Nye hjulaksler+innfesting fungerte bra de første 15 timene.
Kulelagerfett i opphenget funker ganske bra, men fortsatt stopper den fra tid til annen. Den eneste fullgode løsningen er å sette i programmeringen at den skal rygge noen cm når slikt oppstår for å lette trykket på glidelagerene. Alternativt bytte glidelagere med kulelager, men det er langt dyrere.
 
Fyller på med lite kul felmeddelanden

Så här ser det ut om det blir strömavbrott under tiden klipparen är ute och kör.
2013-07-17 22.08.55-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pgerts undrade hur det såg ut när klipparen är färdig. Här nedan har du svaret.
Funderar dock på vad "Backa" betyder i överkanten på displayen
2013-07-23 22.09.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsätter den automatiskt när strömmen kommer tillbaka ?

Tänkte på om det inträffar vid sommarstuga som man inte är i varje vecka
 
mortimer skrev:
Fortsätter den automatiskt när strömmen kommer tillbaka ?

Tänkte på om det inträffar vid sommarstuga som man inte är i varje vecka
Nej du måste trycka på "Färdig" och då frågar den om den ska fortsätta eller återvända till basstationen
 
Martinbj skrev:
Fyller på med lite kul felmeddelanden

Så här ser det ut om det blir strömavbrott under tiden klipparen är ute och kör.
[bild]

Pgerts undrade hur det såg ut när klipparen är färdig. Här nedan har du svaret.
Funderar dock på vad "Backa" betyder i överkanten på displayen
[bild]
Skulle gissa att backa är en dålig översättning från back på engelska. Ser man på första bilden står det ju "fel" och på sista bilden backa, vilket kanske skulle varit "tillbaka". Hoppas ni förstår hur jag tänker...

Edit: Det är inte så att den så omdiskuterade GPSens användande eller inte användande har lyckats pricka in din position i Backa (Göteborg)? :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Förmodligen är det så att "Backa" är "Back" på engelska, översta felmeddelandets svenska är ju heller inte helt rätt, får väl skicka in den på språkkurs till hösten :x
 
Backa - Return ?
Enklast är väl att ställa tillbaka Språkval till Engelska.. :beer:
 
Om Bosch användt något annat än Google översätt så kunde kanske menyerna varit läsbara på svenska. Riktigt illa av bosch att inte ens ta sig tid att kolla igenom de få menyer och felmeddelanden som finns i roboten. Men de löser kanske detta i version 6.0
 
Martinbj skrev:
Om Bosch användt något annat än Google översätt så kunde kanske menyerna varit läsbara på svenska. Riktigt illa av bosch att inte ens ta sig tid att kolla igenom de få menyer och felmeddelanden som finns i roboten. Men de löser kanske detta i version 6.0
Instämmer. Borde ta max 1h att bläddra igenom all text som visas i displayen. Enklast görs detta i programkoden direkt så behöver man inte simulera alla felen som kan uppkomma.
 
  • Gilla
Martinbj
  • Laddar…
Man kanske skulle "Foga" åsikterna till supporten ;-)
 
  • Gilla
Martinbj och 1 till
  • Laddar…
fått tillbaka min maskin nu, uppgraderat mjukvaran från 5.7 till 5.8 05167
Efter karteringen gick den ut direkt ock klippte mycket tyst, då den stötte på högre gräs satte den igång turbomode med bröl, fast eventuellt liite tystare än jag hade med 5.7 mjukvaran? kanske de sänkt RPM något?,
Klipparen verkar liga kvar sen i turbomode, iofs har jag nu kört 4 klipphöjd och undan för undan sänkt till 3an, skall testa ställa upp till 6an och se om det går tyst...
Klippningen verkar funka bättre. Har haft färre incidenter med "utanför kanttråd fel i kanttråd etc" kanske pga torrt väder. Men över lag verkar en hel del förbättrats. mindre följa kanttråd, mer klippning, och har betat av min 3 delade matta nu helt ok :)


Förresten, det kan inte vara så enkelt att om ma n vässar bladen riktigt vassa så får den lättare at klippa och kan gå ner i varvtal..?? nån som testat?
 
Redigerat:
Bockstensmannen;1782801]fått tillbaka min maskin nu, uppgraderat mjukvaran från 5.7 till 5.8 05167
Efter karteringen gick den ut direkt ock klippte mycket tyst, då den stötte på högre gräs satte den igång turbomode med bröl, fast eventuellt liite tystare än jag hade med 5.7 mjukvaran? kanske de sänkt RPM något?,
Klipparen verkar liga kvar sen i turbomode, iofs har jag nu kört 4 klipphöjd och undan för undan sänkt till 3an, skall testa ställa upp till 6an och se om det går tyst...
Klippningen verkar funka bättre. Har haft färre incidenter med "utanför kanttråd fel i kanttråd etc" kanske pga torrt väder. Men över lag verkar en hel del förbättrats. mindre följa kanttråd, mer klippning, och har betat av min 3 delade matta nu helt ok :)
Bockstens mannen
Är intresserad om dom har gjort något mer än uppgradering av mjukvaran.....
Tex. bytt ut knivtallriken till 26R varianten men nya knivar, eller nya framhjul med svarta infästningar som Martin BJ fick ( se #post1770375 i denna tråden)
 
Redigerat:
Bockstensmannen skrev:
fått tillbaka min maskin nu, uppgraderat mjukvaran från 5.7 till 5.8 05167
Efter karteringen gick den ut direkt ock klippte mycket tyst, då den stötte på högre gräs satte den igång turbomode med bröl, fast eventuellt liite tystare än jag hade med 5.7 mjukvaran? kanske de sänkt RPM något?,
Klipparen verkar liga kvar sen i turbomode, iofs har jag nu kört 4 klipphöjd och undan för undan sänkt till 3an, skall testa ställa upp till 6an och se om det går tyst...


Förresten, det kan inte vara så enkelt att om ma n vässar bladen riktigt vassa så får den lättare at klippa och kan gå ner i varvtal..?? nån som testat?
Om den brölar i högt gräs har du din klippare för lågt ställt börja på en högre nivå och sänk sedan efterhand som ditt gräs blir kortare. Ett hack per hel klippning och om man har mycket mossa mm så får man se till att göra sig av med den innan man kan komma ner på de 3-4 lägsta stegen

Vässade knivar klipper lättare av gräset så det gör skillnad att vässa dem.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.