Martinbj skrev:
Här är några foton från tiden innan indegon började klippa hos mig

Ni kan kanske förstå mitt intresse i indegon :)
Har du inga "efterbilder"? :)
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
nepp enbart ögonmått
 
dennisson skrev:
Har du inga "efterbilder"? :)
Nej faktiskt inte :) men det går ju att ordna, dock är det otroligt torrt just nu så gräsmattan är Intel lika grön och fin men kan ta några kort imorgon när det ljusnat
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Min senaste version (5167) vänder alltid in mot gräsmattan från tråden.
Min 78db 5.8 b5167 gjorde NESTEN alltid det samme. Men plutselig kunne den finne på å snu motsatt vei. Når den fulgte kabelen og fant ut at den skulle begynne å klippe svingte den alltid til høyre, og det gikk jo bra de gangene den fulgte kabel den veien den pleier. MEN når den en sjelden gang begyte å klippe kanten, og ble ferdig med den ene (av to) 15m strekket så svingte den også til høyre. Dermed var den utenfor kabelen.

86dB 5.7 b4435 hadde ikke disse problemene. (Der var heller problemet at sensoren i seg selv så ut til å glemme seg bort. Den klipperen hadde i det hele tatt sensorproblemer - den kunne gå rett inn i husveggen, og fortsette å prøve å dytte bort huset til hjulene hadde gravd seg to fine hull i plenen slik at når klipperen skulle snu kom den ikke bakover heller.)

Waxinator skrev:
Den kör dessutom dubbelt så snabbt under karteringen och när den följer tråden, med följden att den körde för långt i en 90 graders böj under karteringen och fastnade. Det gjorde aldrig den förra versionen (4679).
Jeg hadde to stk 75 grader bøyer med ca 40 cm imellom rundt et tre. Den første 75grader'n tok den nesten bra, mens den andre kjørte den så langt rett fram at bakhjulet krysset kabelen, før den snudde og fant igjen kabel. Virker som at når den satt fart etter en sving måtte den gå minst 50cm før hjernen var i stand til å lytte til sensoren på nytt.

Waxinator skrev:
Efter första dagens klippning så gick klipparen till synes osystematiskt över mattan och klippte små 3x2m områden. Jag raderade kartan och därefter har den gått som den skall i långa regelbundna områden. Jag har två stycken 20cm trådavstånd på baksidan av huset och biltältet och det förvånade mig att när den var klar med ena sidan av byggnaderna så gick den runt dem och fortsatte vid andra sidan av tråden. Knivarna lyckades inte slå av tjockare runda grässtrån så jag har vässat dem nu. Överlappningen med Auto-läget är mycket bra och lämnar inga oklippta grässträngar. Den funderar mer sällan och under kortare perioder.
Det virker nesten som om kartet blir ødelagt etter en stund. Slett kart og kartlegg på nytt ser ut til å ha løst problemer for mange. Da faller jo poenget med at den skal huske hindere litt bort.
 
Eriksgatan skrev:
Det var en sådan jag själv tänkte köpa i april 2012 när Indego pockade på uppmärksamhet. Någonstans går ju gränsen för alla. Önskar dig ett bekymmersfritt liv med din nya robot! Funkar det med 35 cm till kanten även på HQ? Man bör ju ha ett öppet sinne så det vore intressant om du vill bidra med lite uppgifter på klipptider och tomtstorlek framöver, för om man har en mindre tomt och ändå är på jobbet hela vardagarna kanske 8h/dag inte spelar roll bara jobbet blir gjort, och det kan ju finnas fler som ledsnar och funderar på alternativ.
Jahopp, dags för lite uppdatering då.. HVA'n har gått helt av sig själv hela veckan. Har kört den på timer 22.00-6.00 varje natt för att testa. Den klarar hela tomten inkl skrymslen och vrår på 3 nätter, dvs 24 timmar. Ping-pong i all ära men man förvånas över hur den klarar att gå överallt. Önskar att jag köpt denna från början tyvärr.

Är övertygad om att boschen är "framtiden", men nu är det "nuet" ;)

Jag har drygt 800m2 gräsyta fördelat på 3 samanhängande områden. Indegon löste det EN gång på ca 30 timmar, övriga gånger blev den "aldrig klar" då jag oftast hittade kräket ståendes på kantkabeln klagandes på att den var utanför sitt område med reboot som följd. Den hade då glömt var den var och återvände till bas där den började om med sin pararellklippning -tills nästa stopp.

En annan detalj som jag kanske egentligen inte vill påpeka då det verkar vara känsligt är ljudnivån.. Det går inte att jämföra HVA med bosch, det är två helt skilda världar. Husqvarnan ÄR tyst. Klippmotorn bara susar lite grand, hjulmotorerna hörs KNAPPT. Lite smatter när gräset klipps är det som hörs mest. Sambon trodde inte den var igång "på riktigt" första svängen.. Skriver inte detta för att sticka folk i ögonen, det är tänkt som "från en fd. Boschägare till de som är intresserade".

Hoppas det kommer någon till godo.

Edit: tillägg: Jag kör 25-35 cm till kanter och hinder.

Mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
Tyk1 och 2 till
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Min senaste version (5167) vänder alltid in mot gräsmattan från tråden. Den kör dessutom dubbelt så snabbt under karteringen och när den följer tråden, med följden att den körde för långt i en 90 graders böj under karteringen och fastnade. Det gjorde aldrig den förra versionen (4679).
Får nog skicka in min klippare senare i sommar/höst för uppdatering till 5167 för jag irriterar mig som fasen på det där med att den vänder åt fel håll. Har fått skador för att den står o spinner hål i mattan när den fastnat med framhjulen i rabatten. Det som är roligt, är att det går framåt mellan versionerna. Och jag ska nog gå upp en höjd till 3:an för att inte få en så sol-känslig matta.......
 
@ Martinbj, Den gräsmattan ser ju ut som en golfgreen, så bra klippning som en riktig cylinderklippare undrar jag om Indegon någonsin kommer att klara....... men jag förstår varför du behöver en robot:) med den ytan

Det verkar som att det blir torrt väder i en vecka till nu så jag passade på och lämnade in min på HB igår för att få en uppgradering, eftersom jag retade ihjäl mig på alla 4 meters oklippta strängarn efter alla kalibreringstopp....

Återkommer med rapport när jag fått tillbakbaka den, och då skall jag ge mig ikast med att få ner drivnings motorernas ljud som jag retar mig mest på (min klippmotor blir förhoppningsvis tystare med den nya SW)
 
Finns det någon som hittat platsen för det SD-kort som anges finns? Var finns den i så fall?

Om så, har någon gått i klinsch med Bosch om att uppgradera själv?
 
Riviera1 skrev:
Finns det någon som hittat platsen för det SD-kort som anges finns? Var finns den i så fall?

Om så, har någon gått i klinsch med Bosch om att uppgradera själv?
Jeg måtte krangle med bosch kundeservice for at verkstedet skulle få tilgang til filene som skal ligge på SD-kortet. Om du får tak i filene kommer du til å bli populær på forumet, og blandt tyver.

Bosch har sagt de skal distribuere filene en gang i fremtiden. Problemet med en slik distribusjon er at de som har stjålet en klipper da også får en enkel måte å nullstille pinkoden på. Dermed forsvinner en lille tyverisikringen som klipperen har. Derfor må bosch finne en måte å gjøre oppgraderingen på som ikke nullstiller pinkoden, alternativt må den kreve inntasting av pinkode ved oppdatering. Før dette er løst må filene holdes hemmelige.
 
Tyk1 skrev:
... Återkommer med rapport när jag fått tillbakbaka den, och då skall jag ge mig ikast med att få ner drivnings motorernas ljud som jag retar mig mest på (min klippmotor blir förhoppningsvis tystare med den nya SW)
Jag är helt inne på att pressa in teflonfett (konsistensfett / smörjfett) i kuggdreven av typen man har i hjullager. Man behöver ju inte gå lika drastiskt fram som bilskojarna som blandade sågspån i växellådan för att få den tyst.

T.ex: http://www.reservdelsrc.com/teflon-fett-for-vaxelboxar/12108-0
Läs:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=264369
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Jag är helt inne på att pressa in teflonfett (konsistensfett / smörjfett) i kuggdreven av typen man har i hjullager. Man behöver ju inte gå lika drastiskt fram som bilskojarna som blandade sågspån i växellådan för att få den tyst.

T.ex: [länk] /> Läs: [länk]
Sitter det inte redan fett där idag eller någon form av kontinuerlig smörjning ? Vad är det för växellåda/kuggdrev som sitter på våra indegosar ? Om det inte sitter någon smörjning där idag, hur kommer det sig att man valt att inte ha det; okunskap, ekonomi, serviceärenden etc ?
 
Där finns kanske någon form av smörjmedel men det låter som att det behövs ett fetare och mer dämpande medel mellan kuggarna.
 
Nu tröttnade jag på den här skiten.
En robotgräsklippare köper man för att slippa allt meck med gräsmattan.
Med en Bosch indego får man lägga mer tid än nånsin på gräsmattan.
Köpte en begagnad husqvarna automower 220 idag istället. Får hoppas att den är mer självgående!
 
  • Gilla
dennisson och 1 till
  • Laddar…
Brygga skrev:
Nu tröttnade jag på den här skiten.
En robotgräsklippare köper man för att slippa allt meck med gräsmattan.
Med en Bosch indego får man lägga mer tid än nånsin på gräsmattan.
Köpte en begagnad husqvarna automower 220 idag istället. Får hoppas att den är mer självgående!
Vad var det som fick dig att tröttna; kan du ge oss en kort sammanfattning ?
Fungerar begränsnignskabelsn avstånd även på HQ AM220 ?
 
Waxinator skrev:
Där finns kanske någon form av smörjmedel men det låter som att det behövs ett fetare och mer dämpande medel mellan kuggarna.
Är det snedskurna kuggar eller rakskurna ? (jämför att köra fram med en bil resp. att backa med den (i något högre fart )?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.