Kanske kan du ringa leverantören? De borde ha koll på hur man sätter ihop det av. kunna hänvisa till någon.
 
  • Gilla
annemor
  • Laddar…
beskriv på vilket vis kanalplasten inte passar?

börja med att kontrollera att plasten har rätt bredd. Brukar stå i anvisningarna på de flesta växthus.
 
  • Gilla
annemor
  • Laddar…
Kanalplasten har rätt bredd. Nu har jag fått ihop framsidan. Jag ska börja om med baksidan imorgon. Det är nog jag som inte har fått räta vinklar, jag trodde att det skulle ske automatiskt när kanalplasten kom på plats. Till framsidan använde jag vinkelhake och då gick det bra.
 
dra inte åt alla skruv i ramen.
Försök lämna alla muttrar lösa (de som går). Då rättar huset till sig vart efter, samt att det är enklare vid montage av isolerplasten.

Det ska gå snabbt och smidigt att få in all plast!
 
  • Gilla
annemor
  • Laddar…
Jaa, nu är framsidan och baksidan klar. Fick göra om hela bakstycket igen. Nu stämmer allt utom in liten springa som inte fick vara, men det går inte att få ihop det bättre så den 4mm springan får vara.
 
Nu har vi börjat försöka få ihop sidan, men som vanligt, går det inte att få det att passa.
 
oj, antingen gör ni fel eller så är något fel.
Att sätta i glas/plast tar ca 30-60 min för en erfaren och kanske 1-3 timmar för oerfaren.

Känns som något orsakar era problem.
Tyvärr är det svårt att säga vad när man inte själv kan titta :)
 
Efter att vi lossat muttrar, fick vi dit långsidorna och kanalplasten, men lite våld behövdes. Nu ska framsidan på och det har inte lyckats än, men vem hade trott att det skulle vara lätt, inte jag i alla fall.
 
:) 006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan och långsidorna klara, nu ska framsidan dit, ojojoj ...:eek:
 
Redigerat:
nu har jag inte monterat alla modeller på marknaden.
Men jag har aldrig någonsin av drygt 100 växthus monterat isolerplasten på respektive gavel/långsida i den ordning ni verkar gjort (enligt bild).

normalt sett på ett liknande växthus ni har så monteras 4 sidorna separat, därefter sätts de ihop. därefter byggs taket.
Dvs, hela ramen ska vars komplett monterad innan plast/glas sätts in!

Det kan verkligen förklara varför ni haft problem. Dessutom är jag tveksam till att ni får ihop det nu med plasten i.

Står det verkligen att plasten ska i som ni gjort i anvisningen?
Om så är fallet har jag aldrig sett det på 15 år.
 
jag hittade anvisningen och ni har gjort rätt!

Men som innan, aldrig sett liknande förut.
Det är troligen en tekniker som tror sig kommit på en bra lösning för att slippa clips eller monteringslister.
Tyvärr verkar det hemskt enligt er :(

Ett sådant hus påminner om både halls och julianas modeller vilket tar ca 1 dag att montera. Fast på dessa kommer plasten sist :)
 
Jaa, vi fick ihop alla sidorna :) 001 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej Ripper500
Tack för dina svar, nu undrar jag vilket du tycker är bäst. I båda fallen ser jag till att sockeln ligger stadigt med bräder under så att den inte vilar bara på papprören.
1. Gjuta fast sockeln först och sedan lyfta på växthuset, det är så beskrivningen anser.
eller
2. Lyfta på växthuset på sockeln, sockeln ligger nu och väntar med nedgjutningsjärnen i de tomma papprören, och sedan gjuta fast sockeln med betong i rören.
Hoppas på svar snabbt
Ps. andra som läser detta får gärna ge sin åsikt på hur de har gjort.
Tack på förhand Annemor
 
Nu är taknocken på också, nu ska inget mer göras förrän den sitter på sockeln. ???? Ska den på innan sockeln gjuts fast eller när sockeln är fastgjuten??????
 
Vi gräver ut hål för papprören.
Använder ihopskruvade sockeln som ram.

Därefter använder vi laser för att mäta ut rakt och kapa alla rör så nära marken som möjligt.
Därefter lägger vi på sockeln (de flesta har vinkeljärn på ca 45cm i varje hörna.
vinkeljärnen är då i rören.

Vi kontrollmäter våg och kryssmått vilket ibland kan ta upp till 30min innan man är nöjd :)

När vi är nöjda ligger sockeln korrekt och direkt på papprören.
Därefter blandar vi betong och fyller rören (när sockeln ligger där).
Ibland fyller vi rören med en liten leksaksspade, eller slang.
Sedan får det brinna ett dygn.

Om du spiller betong på sockeln låt det torka. Sedan är det enkelt att borsta bort det.

Anledningen till att vi fyller rören med sockeln på plats är för att det kan ta tid innan allt är korrekt med sockeln.
Då vill man inte ha betong i rören när man justerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.