frav skrev:
Ja, kan så vara, det vet ju du bättre då du jobbar med dessa maskiner. Jag är ju inte den genomsnittlige "svensson", så jag är väl inte rätt målgrupp. Skulle förmodligen varit mer målgrupp för t.ex. AM305, men prisskillnaden var avgörande i detta fallet. Dock var det inte mycket till övers mellan begränsningsslingor & guideslinga om jag skulle hålla mig till specificerade mått. Men det gick precis men någon cm.

Men om det nu är så svårt för folk att förstå korridorbredd, hade det inte varit bättre med att R40Li fått följa guideslinga mitt över i.s.f. 40cm bredvid? Då hade det ju blivit enklare att förstå för "svensson" & möjligheterna att kunna använda R40Li om man har smala passager hade ökat.
Nja, den följer inte exakt 40, utan slumpar mellan 30-50 cm från kabeln för att undvika spårbildning. Det motsvarar korridorbredd "medel" på 305 och är ett vettigt medelvärde om man vill undvika strul, men kräver en något mer standardiserad tomt.

Använder man korridor "smal" på 305 så gränslar den och följer exakt mitt på kabeln, med ganska stor risk för spårbildning, ett värde som inte är rekommenderat men ibland nödvändigt om det är smalt.

På de första Husqvarna G2 gick klipparen på ena sidan av kabeln ut och andra sidan in, men det ändrades ganska snabbt till att alltid gå på samma sida av kabeln, varför vet jag inte, men det lever kvar i G3-modellerna dit R40Li hör.
 
Men borde den inte följa korridorens bredd, 30-50cm eller vad den är inställd på OCH hålla sig inom begränsningskabeln och på så vis kunna hantera delvis smala passager? Så hade jag kodat det iaf.
 
Fast den håller sig ju inom minsta passage enligt specen? 20-30 cm kant till begränsning (mjukt hinder resp. fast hinder), sedan 30 cm begränsning till guide, X cm mellan guide och nästa begränsning (så stort värde som möjligt på X, minst 50 cm på R40Li) och sedan 20-30 cm till kant från begränsning, så minsta passage för en bra installation blir 120-140 cm beroende på passagens hinder. På 305 går det att få ner passagen då X kan vara 0 då den gränslar guidekabeln.

Det är ju inte själva kablarna den känner av, utan magnetfältet från kablarna, så den är ju hela tiden innanför begränsningen där värdet är positivt, eller fattar jag fel på vad du menar?

Det går givetvis att göra en smalare korridor, men det är mer komplicerat. Det är ju därför de större modellerna finns som är mer exakta. 220AC går ju att tvinga igenom en passage som är ca 60 cm, även om det är lite krångligt. Senaste modellerna 320/330X anpassar ju själva korridorbredd efter hur stark signalen från begränsningen är, kommer den nära en passage så flyttar den sig automatiskt närmare centrum av guidekabeln. Det har nog aldrig varit tanken att de enklare modellerna ska ha de mest avancerade funktionerna, även om kunnande såklart finns.
 
Senaste modellerna 320/330X anpassar ju själva korridorbredd efter hur stark signalen från begränsningen är, kommer den nära en passage så flyttar den sig automatiskt närmare centrum av guidekabeln. Det har nog aldrig varit tanken att de enklare modellerna ska ha de mest avancerade funktionerna, även om kunnande såklart finns.
Ah, så är det förstås. Tack för bra svar.
 
Idag så fick den "Fel (9) Instängd".
 
frav skrev:
Idag så fick den "Fel (9) Instängd".
Det har jag fått en gång också, för några veckor sedan. Efter kanske sammanlagt 350 h körning. Hade "trasslat in sig" i en smal, krånglig passage. Egentligen inget konstigt och den borde inte ha stannat utan ha gett det några försök till att ta sig ut,

Var på mattan fick din detta fel?
 
Längs in i ett långsmalt område på ca 20m med ca 3m bredd längst in, där laddstationen står & en ö som är nära kanten.
 
Lägesuppdatering, Gardena R40Li på torp i skogen:

- I år klipper och klipper Gardenan utan problem. Förra året var det främst olika former av dockningsproblem och det visade sig att problemet var att begränsningskabeln in i laddstationen inte var lika lång och lika spikrak som manualen ville. Känsligt alltså.

- Har tagit bort arbetsschemat för klipparen och den får själv avgöra när den klipper. Det innebär att den börjar klippa varje dygn klockan 00:00 och klipper 5-6 omgångar och laddar däremellan. Nu när gräset är ner på låg nivå (3) blir den klar någon gång på förmiddagen. Håller på att renovera torpet så jag sover inte över för tillfället utan brukar komma dit vid lunch - då har klipparen redan gjort sin dags värv. Får aldrig se den klippa nuförtiden - bara en kort och fin gräsmatta.

- Har haft 5 stopp i år. 4 av dem beror av timmermännens arbete som gjort att slingan kommit för nära en brant. Åtgärdas när byggjobbet är färdigt (har lagt en sten i vägen så att den inte skall dratta ned i "diket"). Ett stopp är detta "instängd" som kom oväntat; roboten borde ha hittat ur en passage själv men gav upp för lätt, Den klipper på samma ställa mer eller mindre varenda dag; men slumpen gjorde att den fastnade på något vis.

- Är väldigt nöjd med roboten. Om 1-2 år skall jag utöka gräsmattan med cirka 50%, från ca 400 kvm till ca 600 kvm. Vi får se om den klarar det; jag skulle nästan tro det. Det beror på om det verkligen stämmer att klipptiden idag begränsas av att klipparen känner av att gräset är färdigklippt. Den klipper ju bara mellan 00:00 till innan 12:00 varje dag. Därefter står det "dagens klippning avslutad. Nästa klippning startar x-dag 00:00".
 
M
Gudahov:

Jag tror inte att R40li har funktionen att den känner av motståndet på gräs. Den funktionen kallas ju vädertimer och är något som väl enbart finns på Automower 330 och 320.

Att den bara klipper 00-12 tror jag beror på att det som står i manualen om vilotid är det som gäller, dvs 11 timmars vila.
 
miksil skrev:
Gudahov:

Jag tror inte att R40li har funktionen att den känner av motståndet på gräs. Den funktionen kallas ju vädertimer och är något som väl enbart finns på Automower 330 och 320.

Att den bara klipper 00-12 tror jag beror på att det som står i manualen om vilotid är det som gäller, dvs 11 timmars vila.
Enligt Husqvarna har Gardena R40Li motståndsavkänning. En tekniker på Husqvarna AB:s kundtjänst berättade det och menade att detta fanns i alla Husqvarna 3-generationsklippare (vilken R40Li tillhör).

Vad beträffar ca 12 timmars klippning, så klippte den cirka 18 timmar i början av säsongen när den inte nått dagens låga klipphöjd. Den långa batterivilan enligt manualen gäller heller inte; enligt Husqvarna är den verkliga cirka 6 timmar. Minns inte exakt, men förra året hade jag mycket kontakt med Husqvarna om dessa och många andra frågor.Kolla gärna tidigare i denna tråd (aug-okt 2012) för denna och mycket annan information om R40Li.
 
M
Gudahov skrev:
Enligt Husqvarna har Gardena R40Li motståndsavkänning. En tekniker på Husqvarna AB:s kundtjänst berättade det och menade att detta fanns i alla Husqvarna 3-generationsklippare (vilken R40Li tillhör).

Vad beträffar ca 12 timmars klippning, så klippte den cirka 18 timmar i början av säsongen när den inte nått dagens låga klipphöjd. Den långa batterivilan enligt manualen gäller heller inte; enligt Husqvarna är den verkliga cirka 6 timmar. Minns inte exakt, men förra året hade jag mycket kontakt med Husqvarna om dessa och många andra frågor.Kolla gärna tidigare i denna tråd (aug-okt 2012) för denna och mycket annan information om R40Li.
Jo jag har sett att du har skrivit detta förut. Jag har dock svårt att tro att det stämmer och tror att personen på kundtjänst kan ha blandat ihop det.
 
miksil skrev:
Jo jag har sett att du har skrivit detta förut. Jag har dock svårt att tro att det stämmer och tror att personen på kundtjänst kan ha blandat ihop det.
Varför skulle det vara så svårt att tro att det stämmer?

Och har du någon bra förklaring till varför min R40Li klippte till mellan kl 16-18 de första veckorna av säsongen när jag successivt sänkte klipphöjden och nu när den nått matchhöjd (3) går i vila vid ca kl 12 på dagen?
 
M
Gudahov skrev:
Varför skulle det vara så svårt att tro att det stämmer?

Och har du någon bra förklaring till varför min R40Li klippte till mellan kl 16-18 de första veckorna av säsongen när jag successivt sänkte klipphöjden och nu när den nått matchhöjd (3) går i vila vid ca kl 12 på dagen?

För att funktionen inte finns beskriven någon annanstans, varken på hemsidan, i manualen, eller verkstadshandboken.
För att det är en funktion som man marknadsför hårt på de andra modellerna som har den.
För att det uttryckligen står att vädertimer inte finns för 305/308 på Husqvarnas sida på sidan där de jämför modellerna.
För att det inte finns ngt sätt att slå på och av funktionen, som det gör på de modeller som har den.
För att även om R40/305/308 räknas till tredje generationen så har de inte alla finesser som 320/330 har. De har tex inte heller ngn inbyggd GPS.

Även om HQ är lite slarviga när de på sin hemsida skriver
"1995 var Husqvarna först med robotgräsklipparen. Nu är tredje generationen Husqvarna Automower® robotgräsklippare här. Med nya funktioner som inbyggd GPS och anpassad klippning efter hur mycket gräset växer, är vi återigen pionjärer inom självgående gräsklippare och robotgräsklippare."

Därför tror jag inte att funktionen finns. Jag kan ha fel, men jag tycker att det är så mkt som talar emot att funktionen skulle finnas och så lite som talar för.

Att den klippte längre i början på säsongen berodde väl antagligen på ngn annan inställning som du senare har ändrat. (kanske körde du på default som väl är att den ska börja klippa kl 07 och då är väl det rimligt att den blir färdig ca 12 timmar senare eller nåt).
 
Redigerat:
miksil skrev:
För att funktionen inte finns beskriven någon annanstans, varken på hemsidan, i manualen, eller verkstadshandboken.
För att det är en funktion som man marknadsför hårt på de andra modellerna som har den.
För att det uttryckligen står att vädertimer inte finns för 305/308 på Husqvarnas sida på sidan där de jämför modellerna.
För att det inte finns ngt sätt att slå på och av funktionen, som det gör på de modeller som har den.
För att även om R40/305/308 räknas till tredje generationen så har de inte alla finesser som 320/330 har. De har tex inte heller ngn inbyggd GPS.

Även om HQ är lite slarviga när de på sin hemsida skriver
"1995 var Husqvarna först med robotgräsklipparen. Nu är tredje generationen Husqvarna Automower® robotgräsklippare här. Med nya funktioner som inbyggd GPS och anpassad klippning efter hur mycket gräset växer, är vi återigen pionjärer inom självgående gräsklippare och robotgräsklippare."

Därför tror jag inte att funktionen finns. Jag kan ha fel, men jag tycker att det är så mkt som talar emot att funktionen skulle finnas och så lite som talar för.

Att den klippte längre i början på säsongen berodde väl antagligen på ngn annan inställning som du senare har ändrat. (kanske körde du på default som väl är att den ska börja klippa kl 07 och då är väl det rimligt att den blir färdig ca 12 timmar senare eller nåt).
Nåväl. Jag slutade köra utan arbetsschema redan förra hösten. Den klipper helt enkelt 1-3 färre pass per dygn nu än den gjorde i början av säsongen när gräset var högt. Och eftersom Husqvarnas teknikavdelning säger att R40Li har längdavkänning så verkar det vara en rimlig förklaring. Finns det en annan förklaring så är jag intresserad.

Att den långa batterivilan som står i manualen inte stämmer vet jag med bestämdhet. Som minst har den tagit cirka 6 timmars dygnsvila och det stämmer även det med vad Husqvarnas teknikavdelning säger. Jag minns att jag fick en lång utläggning om varför det står 11 timmar i manualen. Det är batteritillverkarens egen rekommendation och när manualen gjordes så använde man detta som utgångspunkt. Husqvarna gjorde omfattande tester av batterierna och kom fram till att det räckte med 6 timmar och det är efter det som mjukvaran är inställd. Åtminstone i min version.

Från det ena till det andra. Säsongen är långt gången och roboten har fått ned mattan på låg klipphöjd och den är jämnt klippt. Detta hann den aldrig med i höstas när jag körde in den, utan det är först nu som detta har uppstått. Förutom de färre klipperioderna är det en sak till som jag har noterat i förändrat beteende: det händer att roboten klipper i en riktning och plötsligt stannar och byter riktning - mitt på gräsmattan. Detta kanske är vanligt beteende för Automowersägare, men det är nytt för min R40Li. Nu går ju klipparen mest på natten så jag ser den inte så ofta i action, men det är först på senare tid jag har noterat det. Det KAN ju vara så att det är ett utslag av "vädertimern", dvs att klipparen känner av att "här är det klippt - inget motstånd alls" och därför byter riktning. Har inte läst automowermanualerna och vet inte om detta är en vanlig funktion och om den skulle vara specifik för de med "vädertimer". Men om det senare gäller, så skulle det tala för att R40Li verkligen har denna funktion.
 
  • Gilla
UbbeL
  • Laddar…
Det att den ibland kör en bit & sedan viker av i en annan riktning, det gör min R40Li också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.