Og en ting til hvor 5.8b6157 går utenfor... Når den følger kabelen den mest vanlige veien, svinger den til høyre og bort fra kabelen når den skal begynne å klippe - det gjør den også når den følger kabelen motsatt vei!
 
Petterg:
Du har nok fått en maskin full av feil i og med at den ikke senker turtallet eller klarer å holde seg inne på plenen. Send den på service sammen med ladestasjonen.
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Jo, men hade du tänkt lösa det höga ljudet genom att klippa mer ofta och därmed också slita ut batteriet tidigare ?
Det schema jag använder ger klipptid mellan 18:00-20:00 varje dag. Klippningen tar ca 1h15min på de ca 250kvm gräsmatta jag har. Så Indeogon klipper en gång varje dag utan att ta slut på batteriet & gräsmattan är mycket fin.

Jämför jag detta med R40Li maskinen som går på föräldrahemmets gräsmatta så går den mellan 13:00 & 21:00 varje dag med tre laddningar för att klara 200kvm & varannan dag så släpps den ut på förmiddagen i manuellt läge på 50kvm biyta. Undra vilken gräsklippare & batteri som slits mest?
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Jag skulle önska att det vore så men eftersom slingan inte är aktiv annat än när klipparen är ute så... Här har bara varit ett dussin sniglar än så länge i år. Troligare är att den långa vintern i år var ogynnsamt för dem. Vi får se om det håller i sig till hösten med eller utan slingans eventuella effekt.
Min slinga har en 10v pulserande signal flera timmar efter att den dockat, har inte orkat mäta mer men en dag efter klippningen kan slingan vara inaktiv. Det har dock hänt att slingan stängts av vid dockningen men det verkar sällan för min del. Har inte hittat någon logik i den biten.
 
M
Todde Rask skrev:
Min slinga har en 10v pulserande signal flera timmar efter att den dockat, har inte orkat mäta mer men en dag efter klippningen kan slingan vara inaktiv. Det har dock hänt att slingan stängts av vid dockningen men det verkar sällan för min del. Har inte hittat någon logik i den biten.
Var inte det en bugg?
se inlägg #2946
 
miksil skrev:
Var inte det en bugg?
se inlägg #2946
Det borde väl vara det när den ibland stänger av slingan vid dockning men mestadels många timmar senare. Ser inte varför den ska hålla kvar en pulssignal i timmar när den är dockat. Detta stör grannens robot men jag fick tips om att använda en timer vilket har fungerat som en bra lösning.
 
[/QUOTE]

Dock, nu har jag semester och har därmed haft möjlighet att bättre studera dess färd och ibland irrfärd (ja, för man måste ju säga att man ofta undrar vad den pysslar med). Jag har tidigare reflekterat över hur mycket spår det är längs med begränsningstråden trots att jag ej har valt att kantklippa, men nu har jag nog funnit orsaken. Ofta när klipparen är klar så misslyckas av någon anledning dockningen. Igår så gjorde den exempelvis fyra försök innan den tillslut kom till ro. Som ni ser i bifogad video så känns dockningen "klockren" (hojta till om ni inte håller med), men ändå så backar klipparen tillbaka efter ungefär en sekund i dockan. Därefter åker den rakt över gräsmattan och följer sedan kanttråden till den kommer tillbaka till dockan igen, därav spåren...

Utan att ha riktigt analyserat läget klart så känns det inte som att den har detta beteende när den enbart skall in och ladda utan det verkar främst inträffa när den är klar (på displayen står det "Färdig. Klipparen tillbaka till basstation".
Det man anar är att klipparen betraktar laddstationen som ett hinder istället för just en laddare, dvs att givaren för "hindret" reagerar före den får laddsignal och därmed backar tillbaka. Låter det som en rimlig teori? Fler som har samma problem?

Nedan ser ni hur det ser ut vid en misslyckad dockning (även om den ser lyckad ut).
https://dl.dropboxusercontent.com/u/20768515/VID_20130704_200023.3gp

Och så här ser det ut från sidan (förvisso en lyckad dockning, men man kan se att den träffar stiften på ett som jag anser bra sätt).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/20768515/VID_20130704_200846.3gp[/QUOTE]

Min hade samma problem men jag sprutade in wd40 i hålen där stiften ska gå in och sen dess har den inte gjort så en enda gång.
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Petterg:
Du har nok fått en maskin full av feil i og med at den ikke senker turtallet eller klarer å holde seg inne på plenen. Send den på service sammen med ladestasjonen.
Har hatt både 86dB med 5.7 build 4435 og 78dB med 5.8 build 6157. Rekorden er at de har klart å klippe tomt batteriet 3 ganger på rad og gå til lading uten menneskelig innblanding. Normalen var at man måtte taste pinkode for ett eller annet en gang pr lading.

Siste klipper ble stjålet natt til torsdag, sammen med ladestasjon og 250m grensekabel.
Jeg kommer ikke til å kjøpe bosch igjen. Mest fordi kundeservice ber meg sende mail - som de aldri svarer på - men bekrefter at de har mottatt om man ringer og spør. Eller de lyver om produktet. Det eneste fornuftige de har bidratt med er å fortelle telefonnummeret til verkstedet. Folket på verkstedet sier rett ut at det eneste de kan om klipperen er det de tilfeldigvis har funnet ut selv, og alle som jobber der bruker husquarna i sine egne hager.
 
petterg skrev:
Og slik er min erfaring med 5.8 b6157 - man må ta ut den røde nøkkelen og sette den i laderen for at få den tyst igjen.
Det verkar inte vara konsekvent mellan klippare. Min 5167 (som jag tror du menar) varvar ned under en klippning utan att jag tar ut nyckeln.

Tyvärr lider den av andra åkommor. Dagens erfarenhet är att den har svårt att hantera oförutsedda problem vid kantklippning. I dag körde den fast i en uppförsbacke då den grävde ned sig. Den gav inte upp innan jag gav den en knuff upp ur gropen.

Då slutade den med kantklippningen och började klippa som vanligt igen, så de blev bara en tredjedel av gräsmattan som fick kanten klippt...
 
petterg skrev:
Har hatt både 86dB med 5.7 build 4435 og 78dB med 5.8 build 6157. Rekorden er at de har klart å klippe tomt batteriet 3 ganger på rad og gå til lading uten menneskelig innblanding. Normalen var at man måtte taste pinkode for ett eller annet en gang pr lading.

Siste klipper ble stjålet natt til torsdag, sammen med ladestasjon og 250m grensekabel.
Jeg kommer ikke til å kjøpe bosch igjen. Mest fordi kundeservice ber meg sende mail - som de aldri svarer på - men bekrefter at de har mottatt om man ringer og spør. Eller de lyver om produktet. Det eneste fornuftige de har bidratt med er å fortelle telefonnummeret til verkstedet. Folket på verkstedet sier rett ut at det eneste de kan om klipperen er det de tilfeldigvis har funnet ut selv, og alle som jobber der bruker husquarna i sine egne hager.
Kundeservice ba også meg om å få tilbakemeldinger på mail og tlf. De har tydligvis svert lite kunnskap og erfaring. De hadde noen gående hjemme hos dem selv, men det bekrefter at Bosch bruker oss som testkaniner. Noen ganger får jeg også svar fra Sverige så det er tydlig de samkjører info.
Jeg har tro på at neste generasjon vil bli veldig bra hvis de får orden på de mekaniske feil og fixet bug ene noen opplever.
Synd at din forsvant, men tyven får vel liten glede av den. Får du dekket det på hjemmets forsikring ?
Vi får følge med på Finn.no / blocket ,men den er vel på vei østover ....
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Eriksgatan
rcjofo skrev:
Noen ganger får jeg også svar fra Sverige så det er tydlig de samkjører info.
He he... samkörning.. När du ringer till "din" norska Boschservice och pratar norska så kommer du alltid till Bosch nordiska kundtjänst som finns i Malmö, dvs. du ringer till Sverige... Det är samma personal, de jobbar tätt ihop och många är flerspråkiga.
 
Eriksgatan skrev:
He he... samkörning.. När du ringer till "din" norska Boschservice och pratar norska så kommer du alltid till Bosch nordiska kundtjänst som finns i Malmö, dvs. du ringer till Sverige... Det är samma personal, de jobbar tätt ihop och många är flerspråkiga.
Javel, men på mail undertegner de med sitt navn og 2 forskjellige adresser Kista i Sverige og Langhus i Norge ... så derfor trodde jeg de hadde kundeservice i respektive land.
 
rcjofo skrev:
Sprengskisse Indego

[länk]
Ej åtkomlig.
 
rcjofo skrev:
Sprengskisse Indego

[länk]
Samma sak här för mig. Får ibland känslan av att Bosch är snabba med att stänga länken. Näste man som lyckas komma in och se sprängskissen får tanka ner den istället och lägga den någonstans utanför Boschs territorium.
 
  • Gilla
Martinbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.