Jag tänkte köpa en terrassmarkis med 350cm utfall (400cm bred). Infästningsmöjligheterna är nog närapå så bra de kan bli; stomme av 2,5" plankvägg. Jag känner dock att man vevar ut ett enormt sladdrigt vindfång. Vad har ni för erfarenheter av så stora markiser? Ska man komplettera med vindvakt och/eller vindstag? Klarar en sån stor markis att det fläktar lite när den är maximalt utdragen? Är det först vid full storm man behöver oroa sig?
 
Han som satt våra markiser ansåg att håller man sig under 2,8m, så klarar det kraftig blåst väljer man längre så ska man fixera dem i framkant eller köra in dem.
Att ange vindstyrka är svårt då det påverkas av vindriktning och även hur den uppträder där du har markisen.
Även vid regn så tenderar ett större uthäng att samla vatten och trycka ned markisen, vilket belastar extra tillsammans med vindbyar som även kan trycka markisen nedåt.
 
Ok, då låter det som att det kanske kan vara ok med 3,5m då vi bara kommer att ha den utfälld när det är bekvämt nog att sitta ute dvs när det på sin höjd blåser lite frisk bris? Börjar det blåsa mer går vi ändå in och drar in markisen. Låter vettigt?
 
Tycker minst du ska unna dig ett par såna där utfällbara ben, kostade 1000kr när jag köpte min förra. Har nu ett vardagsrum som blir extremt varmt, så den här gången var sol-och-vindautomatik ett måste.

Skall du inte ha motor så vet jag folk som köpt en billig skruvdragare att hänga istället för veven, funkar faktiskt över förväntan.
 
kalubah skrev:
Vad har ni för erfarenheter av så stora markiser?
Tyvärr är korrelationen blåst/svaj inte så stark som man kan tro enligt min erfarenhet. Vi har en 4 m markis med sol-/vindvakt. Tyvärr är det i stort sett omöjligt att ställa vindstyrkan enligt min åsikt. Antingen så flaxar markisen för mycket, eller så åker den in när man minst anar det (och på vår modell så kan man då inte få ut den på 15 minuter).
kalubah skrev:
Vad har ni för erfarenheter av så stora markiser? Ska man komplettera med vindvakt och/eller vindstag?
Du kan inte ha både och. Automatik tycker jag bara man ska ha om man tänkt använda markisen som solskydd till huset i första hand. Med ben kan man även ha markisen ue när det blåser.
 
När vi köpte/kollade runt på markis så vägrade alla sälja både automatik och vindstag. Tydligen gick inte vindautomatiken att stänga av och då fungerar det inte så bra med stag.

Tydligen helt omöjligt att sätta en mikrobrytare på vindstaget som blockerar motorn :@
 
Men stagen ser väl i stort sett likadana ut på de flesta markiser, bara att köpa efteråt? Sen får man ju själv se till att bryta strömmen till markisen när benen är utfällda..
 
Jo det är ju sant.
Dock hade det varit smidigare med automatik. Med tanke på de marginalerna de borde ha på vindsensorn så skulle de ju kunna kosta på sig material för 50kr till och iofs kanske dubblat materialkostnaden, men eftersom de inte har någon skam i kroppen så skulle de ju lätt kunnat lägga 2000 kr till på slutpriset
 
Du kan ju kolla med säljarna om det funkar med stödben + skaksensor.

Skaksensorn är ett alternativ till propellern. Den skall även kunna dra in markisen om den blir full med vatten.
 
Tveksamt, dom säljer ju inte ben+propeller för att om man låst fast benen och det sen blåser upp så kommer nånting gå sönder när markisen försöker gå in. Lär väl hända även med en skaksensor?
 
Det kommer att fungera bra med 3,5m om du har koll på den och endast är för skugga.
Sedan kan du även köra in den lite om du tycker att vinden rycker för mycket i den.
 
vilpi skrev:
När vi köpte/kollade runt på markis så vägrade alla sälja både automatik och vindstag. Tydligen gick inte vindautomatiken att stänga av och då fungerar det inte så bra med stag.

Tydligen helt omöjligt att sätta en mikrobrytare på vindstaget som blockerar motorn :@
Nu har det gått ett tag sedan detta skrevs men jag testar ändå: Vet du vad det var för märke/modell på markisen där vindautomatiken inte gick att stänga av?

De flesta verkar sälja samma markiser men skyltar inte så mycket med namnet. Oftast är det markiser från Nordic Light / Turnils, t.ex. FA40-seriven eller så säljer de Riviera / Fönsterdesign t.ex. R1800-serien. Jag har lite svårt att välja mellan dessa eftersom jag inte hittar några direkta jämförelser och enligt alla försäljare är förstås det egna märket det bättre. Men att vindautomatiken är bökig på den ena skulle kunna vara avgörande för mig. Min granne har Riviera R1800 och har vindautomatik där man kan justera känsligheten eller stänga av den helt, men det kanske är en specialare.
 
Motorn kommer från en annan tillverkare. Somfy (överlägset störst) eller Becker motors.
 
  • Gilla
Falun023
  • Laddar…
Jag har en 5,5 m med 3,5 utfall med motor utan automatik ,och jag har svårt för att det skulle funka med automatik
kommer det plötsliga vindstötar flyger markisen i väg innan den dras in
jag har löst de så att när markisen är fullt ute fixeras den i 2 stolpar som är fästa i terass decket
 
Elkludde skrev:
Jag har en 5,5 m med 3,5 utfall med motor utan automatik ,och jag har svårt för att det skulle funka med automatik
kommer det plötsliga vindstötar flyger markisen i väg innan den dras in
Det är nog inte riktigt så det är tänkt. Meningen är att man ska kunna "glömma" markisen ute. Börjar det blåsa upp så dras markisen in för att lindra förslitningsskador i konstruktion och infästning.

Mitt problem är att det kan vara ganska stor skillnad i hur snabbt propellern snurrar och hur mycket det flaxar i tyget. Såhär i efterhand hade det nog varit bättre med solautomatik och skaksensor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.