Min har senaste tiden gått mycket med brölande ljudet och jag upplever då att klipparen klipper/skär av grässtråt; annars så viker klipparen grässtråt och "mosar" av det. Följden blir att klipparen brölar/dånar något fruktansvärt samt att klipptiden går ner drastiskt; från drygt 2h till knappt 1h.

Jag är i stort sett nöjd med min, den klipper det mesta som den ska. Bara det höga ljudet som inte är acceptabelt. Ibland klagar den på att det är brott på begränsningskabeln när det regnat ute och då har jag bara 1 skarv på hela slingan (klämkoppling) samt att hela nu är nedgrävd (220m)
 
Eriksgatan
mortimer skrev:
Min har senaste tiden gått mycket med brölande ljudet och jag upplever då att klipparen klipper/skär av grässtråt; annars så viker klipparen grässtråt och "mosar" av det.
Hur menar du? Vad är "annars"? = Lägre rotationshastighet? Det du skriver utläser jag som att brölljudet är något som påverkar klippsnittet i positiv riktning och att före detta kom så bara mosade klipparen ditt gräs - men du var nöjd ändå...?:confused: Och nu önskar du att brölljudet försvinner... Jag får inte ihop det.
 
Jag funderar också på hur klipparen kan klippa av stråna när den går på lägre varv och det knappt viskat från klippaggregatet. Det gör den ofta här hos mig som inte har så frodigt gräs utan fortfarande mest ogräs där det sticker upp strån lite här och var. Det är inte förr än klipparen kommer in i tjockare gräs som den varvar upp och låter "som den bör" när den klipper. Av någon anledning så verkar den faktiskt klippa även på lägre fart då den "viskar". Jag tror att man bör ha bladen så vassa som möjligt för att den ska klippa fint och inte "mosa". Bröl är väl obalans och så länge man inte fått det av någon anledning så tror jag inte att klipparen "brölar". Frågan är vad det är som orsakar obalans? Är det dålig centrering så borde ju ljudet komma direkt första gången klipparen går in i tungt gräs så att den höjer hastigheten. Smuts eller knivar som inte svänger fritt kan ju vara en annan orsak men det går ju att åtgärda lätt. värre är det om något glappar så att en centrering blir sämre med tiden. Det är många fina tips om att åtgärda eller minsta bröl men det hade varit bättre att komma på vad det är som inte är balanserat. Min klipptallrik är också löst upphängd vilket jag antar att den ska vara men ändå verkar den inte vilja bröla än..........
 
Eriksgatan skrev:
Hur menar du? Vad är "annars"? = Lägre rotationshastighet? Det du skriver utläser jag som att brölljudet är något som påverkar klippsnittet i positiv riktning och att före detta kom så bara mosade klipparen ditt gräs - men du var nöjd ändå...?:confused: Och nu önskar du att brölljudet försvinner... Jag får inte ihop det.
Du både missförstår mig och förstår mig. När klipparen går med det högre varvtalet som också orsakar brölljudet så hör man mer att gräset klipps av och inte mosas av, alltså ett mer rätt klippljud från knivarna (INTE motorn). Däremot är jag INTE intresserad av brölljudet och kan inte minnas att jag skrivit att jag varit nöjd innan heller med klippresultatet från knivarna.
 
Jag tycker mig se en klar tendens på att "mördarsniglar" inte gärna kryper över begränsningskabeln, är det
någon mer som iakttagit detta? Eller är det ett önsketänkande eller inbillning av mig.
För övrigt är jag mycket nöjd med min Indego, fungerar nästan bättre än jag förväntat mig, men hur länge ?
för visst kan man konstatera att maskinen är vek i sin uppbyggnad, maskinen är en 75 dB. 2013.
 
TWES skrev:
Jag tycker mig se en klar tendens på att "mördarsniglar" inte gärna kryper över begränsningskabeln, är det någon mer som iakttagit detta? Eller är det ett önsketänkande eller inbillning av mig. ...
Jag skulle önska att det vore så men eftersom slingan inte är aktiv annat än när klipparen är ute så... Här har bara varit ett dussin sniglar än så länge i år. Troligare är att den långa vintern i år var ogynnsamt för dem. Vi får se om det håller i sig till hösten med eller utan slingans eventuella effekt.
 
Procentaren skrev:
Nybliven Indego-ägare. Cheapy 10079:-
V2.58 Total klippyta 1000 - 1100 Kvadratmeter. Ca 300 meter tråd.
Två gräsmattor med en smal passage på ca 75 cm bredd emellan.
Nu har jag haft klipparen i ungefär fem veckor. Den har skött sig ganska bra hittills.
Men nu måste jag också ställa mig i kön för klagomål.
Den verkar ha tappat "känsligheten" för slingan.
När den följer tråden stannar den ideligen upp och står och "dansar twist" en lång stund.
Framändan svänger fram och tillbaka. Antagligen får den inte så stark signal som den vill ha.
När den väl klipper går den dessutom utanför tråden ofta. Felmeddelande 149 (utanför begränsningstråd).

Jag har provat olika signalID, men ingen skillnad.
Slingan är OK ca 5.5 Ohm.
Provat att ha laddstationen avstängd över natten. Hjälpte inte.
Känns det igen ?
Några tips ?
 
Min Indego 10, 78dB, firmware 5.8 build 5167 ble stjålet natt til i dag. Tyvene har tatt klipperen, ladestasjonen og 250m grensekabel. De har ikke fått med seg strømforsyningen.

Om dere skulle få nyss om en Indego uten strømforsyning, eller noen som ikke vet pinkoden til sin maskin, vær vennlig å kontakte politiet i Tønsberg, Norge på +47 33344400.

Det er først i dag jeg forstår hvorfor Bosch ikke vil gi ut firmwareoppdateringer! I følge verkstedet som oppgraderte min gjøres firmwareoppgradering ved å putte et SD-kort i maskinen og sette inn sikkerhetsnøkkelen. Det betyr antagelig at firmwareoppgradering ikke krever pinkode, og pinkoden blir resatt ved oppgraderingen. Altså, hadde firmware vært lett tilgjengelig ville tyveri av maskinene våre vært mye enklere. Så lenge firmware ikke er tilgjengelig vil tyver behøve å resette pinkoden på et eller annet vis. Jeg vet ikke om noen måter å gjøre dette på. En viktig forbedring fra fw 5.7 b4xxx til 5.8 b5167 er at den den fortsatt spør om pinkode etter at man restarter den med sikkerhetsnøkkelen hvis den har blitt løftet. Tyvene har neppe klart å ta maskina uten å utløse løftesensoren.
 
  • Gilla
pgerts
  • Laddar…
Procentaren skrev:
Nu har jag haft klipparen i ungefär fem veckor. Den har skött sig ganska bra hittills.
Men nu måste jag också ställa mig i kön för klagomål.
Den verkar ha tappat "känsligheten" för slingan.
När den följer tråden stannar den ideligen upp och står och "dansar twist" en lång stund.
Framändan svänger fram och tillbaka. Antagligen får den inte så stark signal som den vill ha.
När den väl klipper går den dessutom utanför tråden ofta. Felmeddelande 149 (utanför begränsningstråd).

Jag har provat olika signalID, men ingen skillnad.
Slingan är OK ca 5.5 Ohm.
Provat att ha laddstationen avstängd över natten. Hjälpte inte.
Känns det igen ?
Några tips ?
Vilken utgåva av klippare har du ?
Några speciella punkter som den dansar twist kring ?
Provat att ta ut klipparen från basstationen, stänga strömmen till basstationen, starta strömmen igen till basstationen och låta den stå igång 2-3 min UTAN klippare i ? Har en tidigare teori om att allt ska ställa in sig och kalibrera sig efter slinglängd m.m..
 
petterg skrev:
En viktig forbedring fra fw 5.7 b4xxx til 5.8 b5167 er at den den fortsatt spør om pinkode etter at man restarter den med sikkerhetsnøkkelen hvis den har blitt løftet. Tyvene har neppe klart å ta maskina uten å utløse løftesensoren.
Tyvärr så lovar man mer än vad man levererar just nu. Stöldskyddet är obefintligt och PIN koden aktiveras bara om klipparen är vaken, t.ex ute och åker. Om den är i viloläge i basstationen så sover den lika djupt som skalman. Du kan också låsa upp den efter att lyftsensorn aktiverats genom att vrida på röda nyckeln för att stänga av den och sedan slå på och sätta in den i basstationen. När den nu vaknar har den glömt att både PIN och larm varit aktiverat...

Så de är andra anledningar än att man försökt tänka på säkerhet som gör att man inte kan uppdatera mjukvara. Om en dator haft samma problem som ovan så hade man snabbt skickat ut en patch och låtit användarna uppgradera själva. Nu får man skicka ned den till danmark, men eftersom den senaste mjukvaran har detta fel så får man vänta och hoppas att de kommunicerar ut när det kommer en ny. Jag kommer felanmäla min för detta efter sommaren eftersom de inte uppfyller den information de ger i reklamen med avseende på stöldskydd och PIN.

Jag är mindre orolig för stöld än att något barn går och väcker klipparen och startar manuell klippning eller pillar bland inställningarna...
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
petterg skrev:
Min Indego 10, 78dB, firmware 5.8 build 5167 ble stjålet natt til i dag. Tyvene har tatt klipperen, ladestasjonen og 250m grensekabel. De har ikke fått med seg strømforsyningen.
Först, jag lider med dig eftersom tilltaget innebär både personligt obehag, merarbete och ytterligare kostnader.
Det er først i dag jeg forstår hvorfor Bosch ikke vil gi ut firmwareoppdateringer! I følge verkstedet som oppgraderte min gjøres firmwareoppgradering ved å putte et SD-kort i maskinen og sette inn sikkerhetsnøkkelen. ... ... En viktig forbedring fra fw 5.7 b4xxx til 5.8 b5167 er at den den fortsatt spør om pinkode etter at man restarter den med sikkerhetsnøkkelen hvis den har blitt løftet. Tyvene har neppe klart å ta maskina uten å utløse løftesensoren.
Detta att version 5167 behåller pincode spärren efter strömbortfall (nyckel ur) var positivt och nytt för mig.

Därmed kan Bosch snart släppa uppgraderingar via Internet och SD-kort, eftersom uppdatering då enbart bör kunna göras via ett menyval under inställningarna System... vilket då inte skulle nås utan en giltigt angiven pincode.

En förutsättning i sammanhanget är dock att inmatningen av koden kan göras smidigare än idag (B 04679) då de långsamma singelklicken för höga nummerserier är omständlig och görs därför ofta onödigt enkla (ex 0001).
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
En förutsättning i sammanhanget är dock att inmatningen av koden kan göras smidigare än idag (B 04679) då de långsamma singelklicken för höga nummerserier är omständlig och görs därför ofta onödigt enkla (ex 0001).
Du kan ju gå bakvägen om du vill nå höga nummer. 0 -> 9 -> 8 etc. Värst är det väl om man har en PIN-kod i stil med 5555.
 
Vår klippare har faktiskt betett sig riktigt fint sen några veckor tillbaka då vi fick tips från detta forum för våra problem. Ännu irrar den nog en hel del runt på gården och står och tänker i nåt hörn, men det mesta av gräsmattan blir nog klippt.

Däremot verkar den aldrig nå en lite avskild del av gården dit den endast kommer via en trång (<1m bred) passage. Då den klipper kanterna kör den nog in på detta inneslutna område, men den har aldrig varit dit och klippt normalt.

Frågar man Bosch så krävs det säkert minst 10m ledigt innan grejen hittar dit... Boschs support är totalt värdelös, i alla fall den i Finland. Då vi hade problem med att Indy inte ville docka ordentligt och ringe supporten sade dom bergsäkert att problemet var ett träd som var nästan 3m från stationen som störde. Trädet var inte i någon ö och Indy hade aldrig stött på det under karteringen. Nej, det är ett stort problem och måste kapas ner eller laddstationen flyttas. Jaha... Så fick vi tipset att vå kabel var dåligt dragen bakom laddstationen och sen dess har det fungerat perfekt att docka. Trots att det där lilla plommonträdet fortfarande står kvar. Jäkla klåpare på Bosch.
 
  • Gilla
Martinbj och 2 till
  • Laddar…
Har inte varit i kontakt med supporten något nämnvärt utan jag skickade min klippare via ÅF direkt; fanns ingen anledning att spilla tid med supporten. Men ang spporten.... jag har jobbat i en support par år och den funktionen handlar i de flesta fall enbart om pengar och ett snabbt svar; INTE om kvalitén och vad som levereras/sägs. Behöver inte nödvändigtvis vara tekniskt kunnig personal, bara man är snabb att svara i telefon.
Kvantitet före kvalitét. ÄR det någon härinne som fått sina problem lösta över telefon direkt ? Vågar nog påstå att alla fel föranleder åtgärd av Bosch när de har klipparen framför sig och inget som kan åtgärdas genom några väl valda ord från supporten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.