Hej!

Vi ska bygga ett hus med Götenehus som leverantör. De har vedum som leverantör av badrum.
Någon här som har någon erfarenhet om dem?

/peter
 
Vi bygger också med Götenehus, men har inte fått våra grejer från Vedum än. Vi väntar på tvättställ ovh lådor ur Sanity-serien.
 
Vi var inne på att ta denna srie också då vi inte gillade serien "time". Men gissa vad glad vi blev när den utgått från sortimentet och ersatts av serien "prio" som vi gilalr skarpt
 
Ahaaaa, det var ju en glad överraskning! :)
Gillade heller inte Time, men Sanity föll mig i smaken - vi har valt valnötsvarianten. Det 1 meter breda tvättstället (med två kranar) i ett av badrummen och en 70 centimeters i det andra.
 
vad fick ni dra av på det ordinarie badet?

hur gjorde ni med köket?
 
Jag vet faktiskt inte vad det blev för avdrag eftersom det i slutändan blev tillägg för oss i pris.
Köket bytte vi till vit Annika med full takhöjd och enbart utdragslådor nedtill överallt. Det blev också dyrare än utgångsköket.
 
birgi skrev:
Jag vet faktiskt inte vad det blev för avdrag eftersom det i slutändan blev tillägg för oss i pris.
Köket bytte vi till vit Annika med full takhöjd och enbart utdragslådor nedtill överallt. Det blev också dyrare än utgångsköket.
Vi har också bytt till dyrare badrumsinredning och kök, så det blir ju inget avdrag utan bara tillägg... (vi har som er valt Annika, vit, med stenskivan nero assoluto + diskbänk).

Byter man till en leverantör som Götenehus inte har, och avstår från exempelvis badrumsinredningen, så får man endast tillbaka 80% på deras rabatterade pris från Vedum. Detta gäller allt i huset utom köket, där får man endast tillbaka 50% ( :surprised:). Men så länge man drar ifrån eller lägger till med deras egna leverantörer så blir det alltså inget avdrag.

Vi kommer faktiskt att skippa Vedum i ett av badrummen, då vi hittat ett gudomligt handfat från Svedbergs (tvättställ Vågen med kommod Indigo). Det som är opraktiskt är att vi själva ansvarar för leveransen av möbeln till huset, men annars går det jättebra att göra så!

I andra badrummet + WC:n blir det dock Vedum Sanity. Man behöver ju inte krångla till det i onödan...  ;)
 
Vi har valt en massiv valnötsskiva 60 mm och en specialbeställd hel diskbänk i vinkel med upphöjd bakkant, också 60 mm.
 
lbg, vilket Götenehus bygger ni?
 
Vi har också gjort enbart tillägg men eftersom man endast får 10% på kök och 20% på bad så tog jag dessa tillägg via mitt medlemskap i HSB som har 25%.

Att mna enbart får 10 -20 % på tillägg dycker jag är aldeles för dåligt men de försöker tjäna in varje liten klrona de kan
 
birgi skrev:
lbg, vilket Götenehus bygger ni?
Det hus vi valt från Götenehus är Hällevik, men det kommer att se helt annorlunda ut då vi gjort om det mesta...  ;).

För det första blir det 60 kvm större (236 kvm). Invändigt blir det 9.6x11.40 meter (istället för 7.80x10.20) + "utbyggnaden" på 10 kvm på båda planen. Sedan har vi bytt ut träfasaden mot vit puts, tagit bort alla spröjs, satt in fler och större fönster samt bytt träkryssbalkongerna mot svarta smidesräcken i stram stil. På taket lägger vi svarta pannor. Entrén ritade jag om helt, det blir istället en enkel och elegant entré (3.5x1.5 m) med svart plåttak på två pelare i vit puts. Teakdörr.

Det runda fönstret i "torndelen" har vi förresten också tagit bort, det passade inte alls in i det strama formspråk huset nu har.

Detta blir alltså ett helt annat hus än det man ser i katalogen. Det blir lite nyfunkis över det, dock utan pulpettak. Stramt, men klassiskt och elegant. Förhoppningsfullt någorlunda tidlöst.
   
Planlösningen har jag ritat helt själv och vi är supernöjda med hur det kommer att bli!  
Just nu väntar vi på bygglovsritningarna, de kommer nog snart...  ::)  



P.S Supersnyggt med valnötsskiva i köket tycker jag, men vi anser det vara lite opraktiskt med trä... Vi är stenmänniskor ;). Vi ska faktiskt ha stengolv i entré, hall, alla sällskapsutrymmen samt kök (vi kommer att ha vattenburen golvvärme i båda planen).
Det blir endast trägolv i sovrummen och TV-rum/bibliotek.  

 
jkpg_peter skrev:
Vi har också gjort enbart tillägg men eftersom man endast får 10% på kök och 20% på bad så tog jag dessa tillägg via mitt medlemskap i HSB som har 25%.

Att mna enbart får 10 -20 % på tillägg dycker jag är aldeles för dåligt men de försöker tjäna in varje liten klrona de kan
Detta får du gärna förklara närmare! Jag förstår inte vad du talar om, nämligen?? Jag måste ha missat något...
 
Som Götenehusbyggare får man 20% rabatt på kökstillvalen, och 10% rabatt på badrumstillvalen hos Vedum.
Men tydligen får HSB-medlemmar bättre rabatt.
 
Aha, då förstår jag hur ni menar! :)

Men lönar det sig verkligen att tacka nej till att GH leverarar Vedum och då endast få tillbaka 80% på deras rabatterade pris, för att sedan köpa genom HSB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.