Hejsan.
Är det någon här som har placerat dockningsstationen i ett litet "garage" för att undvika vårt underbara sommarväder (läs spöregn:D) och rädda den uppenbarligen känsliga elektroniken? Jag funderar på att bygga ett litet hus att ställa in laddstationen i och dra båda avgränsningskablarna bakåt så att klipparen kan köra rakt in huset och stå skyddad där. Laddstationen kommer stå helt utanför gräsmattan
Enligt instruktionsanvisningarna skall det ju vara ca 2 m ledig yta framför och bakom men den verkar ju följa kabeln sista biten för att hitta stationen?
Nån som gjort det eller försökt?
 
Det där med en meter är nog hur man ser på det. Har man en gång den ska passera mellan olika större ytor så är det inga problem för då följer den en av kablarna beroende på vilket håll den går.
Jag har just en smal remsa som nog är ett gränsfall. Nu fick den för sig att klippa tvärs och den gör inte mycket annat än att vända men den klarar ändå av det rätt så galant.
Feature att den inte startar klippa direkt efter kalibrering-fundering är avhjälpt i senare mjukvaror där den börjar klippa direkt eller efter någon decimeter.
Är den feature - inte starta klipp förr än efter flera meter - åtgärdad i alla software för 2013?

Vill man inte ringa supporten - exempelvis om man är lite frustrerad på en kväll eller natt så går det fint med epostformulär. Jag har fått mycket bra hjälp den gång jag har utnyttjat det med epostsvar efter ytterligare fråga. Denna konversation var ju enkel att printa ut och ta med sig till ÅF när maskinen åkte till service.
 
FAQn har funnits tidigare men inte med så mycket info som nu. Väldigt läsvärd. För de med högt motorljud vid uppvarvning (står under Klippning;"Indego låter mycket när den klipper. Vad gör jag?") står att man ska ringa servicenummret. Har de en lösning på oljudet vid uppvarvning ?
 
Pejsson skrev:
Hejsan.
Är det någon här som har placerat dockningsstationen i ett litet "garage" för att undvika vårt underbara sommarväder (läs spöregn:D) och rädda den uppenbarligen känsliga elektroniken? Jag funderar på att bygga ett litet hus att ställa in laddstationen i och dra båda avgränsningskablarna bakåt så att klipparen kan köra rakt in huset och stå skyddad där. Laddstationen kommer stå helt utanför gräsmattan
Enligt instruktionsanvisningarna skall det ju vara ca 2 m ledig yta framför och bakom men den verkar ju följa kabeln sista biten för att hitta stationen?
Nån som gjort det eller försökt?
Jag ska bygga ett enkelt "skjul" till min i helgen. Kan återkomma med bilder och lite mått på hur det blev och fungerar. Material och "ritning" är klart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Granfot och 1 till
  • Laddar…
Har ett stort parasoll på låg höjd för att skydda mot sol och regn. Enkelt och lätt att ta bort, inga märken i gräsmattan.
 
"Hejsan.
Är det någon här som har placerat dockningsstationen i ett litet "garage" för att undvika vårt underbara sommarväder (läs spöregnbiggrin.gif

) och rädda den uppenbarligen känsliga elektroniken? Jag funderar på att bygga ett litet hus att ställa in laddstationen i och dra båda avgränsningskablarna bakåt så att klipparen kan köra rakt in huset och stå skyddad där. Laddstationen kommer stå helt utanför gräsmattan
Enligt instruktionsanvisningarna skall det ju vara ca 2 m ledig yta framför och bakom men den verkar ju följa kabeln sista biten för att hitta stationen? Nån som gjort det eller försökt?"


Jag har provat med endast 1m bakom och 1,5m framför, det fungerade i varje fall inte för då klagade den på att det var för kort rak sträcka bakom laddstationen när man gjorde en kartering
 
Eriksgatan
Pejsson skrev:
Jag funderar på att bygga ett litet hus att ställa in laddstationen i och dra båda avgränsningskablarna bakåt så att klipparen kan köra rakt in huset och stå skyddad där. Laddstationen kommer stå helt utanför gräsmattan
Enligt instruktionsanvisningarna skall det ju vara ca 2 m ledig yta framför och bakom men den verkar ju följa kabeln sista biten för att hitta stationen?
Nån som gjort det eller försökt?
Trollar du? Svaret är nej, eftersom det inte bör fungera och inte skall vara så enligt installationsbeskrivningen. Installationen har ju visat sig vara jättekänslig, det står nog 1000 inlägg om installationen här. Har du läst några inlägg alls här i tråden? (Det finns en sökfunktion per tråd).

Det finns förstås en anledning till att Bosch har den mest svårplacerade laddstationen på marknaden, det ökar ju inte direkt försäljningen att den ger få placeringsval som leder till att fler måste göra elkabelomdragningar mm. Så det är inte för skojs skull som den måste stå så.

Men testa gärna placeringen du föreslår, det går säkert rätt fort och berätta för oss sedan. Mitt tips är att börja husbygget först efter att du konstaterat om placeringen fungerar eftersom det blir ett helt annat hus att bygga om den inte accepterar din idé.
 
iggepop skrev:
Har ett stort parasoll på låg höjd för att skydda mot sol och regn. Enkelt och lätt att ta bort, inga märken i gräsmattan.
Jag har änsålänge ett gammalt runt plastbord där jag tagit bort 1st ben på och sedan motvikt på lämplig punkt på bordet. Fungerar men ser inget snyggt ut.
 
Eriksgatan
Har ni sett att på Boschs uppdaterade hemsida om Indegon finns nya "grässkötselkalendern". Där står det under vintertid: "slipa knivarna om det behövs". Det står även på den utvidgade FAQ:n: "Kombinationen av tåliga knivar och högt knivvarvtal gör att Indego klipper med bra slutfinish utan att du behöver byta till vassa knivar hela tiden."

Detta stämmer illa med den information vi får från Boschsupporten i Malmö om att knivarna inte får slipas och skall vara slöa "pga. att det annars blir för lätt motstånd mot vad klipparen är konstruerad för". Detta kunde vi tidigt konstatera höra till den allt mer välfyllda bullshitpåsen, för i så fall skulle man heller inte kunna låta klipparen köra över ytor den redan klippt med klippmotorn igång eftersom klippmotståndet även då är noll, och detta gör den ju konstant. Så den som vill slipa knivarna för att slippa gulnade toppar kan lugnt göra det med hänvisning till Boschs egna instruktioner.
 
Använder oxå järnsulfat från Granngården, fungerar utmärkt. På en säsong är mossan borta. Men viktigt är att sedan regelbundet gödsla gräsmattan samt att kalka. Järnsulfat försurar så därför är kalkning ett måste.
 
pgerts skrev:
Roberto och Skalman - de där rackarna blir lätt personliga. Var bor era "husdjur"?
[bild]
Så får jag passa på att fråga om felmeddelande 32 - någon som vet varför man ska kontakta Bosch?
Har4 du hela framsidan(där begränsnignstråden ansluts) tänkt med panel eller en öppning som låter Indegon gå emot basstationen vid kartering ? Kanske skulle kunna få se någon bild från framsidan ?
 
Oj, det var en lång tråd och massor med information.

Vi har haft vår Indego nu i några veckor och har också problem med den. Vårt problem verkar dock vara unikt, har inte sett någon annan med samma problem här. :)

Vår grej lyckas följa tråden ganska fint och karterar ganska fint. Vi fick den dock inte alls att följa tråden in till våra öar (sex till antalet), hur vi än lade tråden så körde Indegon rakt över och fortsatte längs periferin istället för att ta till vänster och kartera runt ön. Vi hade trådarna så nära dom kunde vara (manualen säger <1cm, hemsidan <0.5cm) men inget hjälpte. Så nu har vi trådarna >20cm ifrån varandra så att Indegon inte skall fatta att det är en ö. Då fungerar karteringen av "öarna" bra.

Nåja, när den kört runt tomten och hittat baksidan på laddstationen så frågar den ju om det är ett hinder eller laddstationen. Vi trycker på rätt knapp och Indegon backar en liten bit och kör en sväng runt stationen för att sedan vända igen och följa tråden upp på stationen. Det verkar gå riktigt fint och den kör exakt mitt på tråden, men precis innan den skall träffa "laddpinnarna" så vänder den lite åt höger och missar pinnarna. Då blir den olycklig och vi måste manuellt flytta den rätt. Karteringen lyckas dock och Indegon har klippt några gånger helt snyggt, men varje gång den kör tillbaka till laddstationen händer samma idiotiska högersväng och dockningen misslyckas. Om den varit ute och klippt försöker den docka på nytt, och på nytt etc, antagligen tills den blir utan batteri.

Här finns några bilder från vårt Indego. Dom fyra sista visar hur grejen kört snett vid dockningen.

https://www.dropbox.com/sh/b0niq85y6ovm7z6/GMVMvN5Djr#/

Har någon varit med om nåt liknande? Har snackat en hel del med Boschs support och dom försöker hjälpa men har inga lösningar på problemen. Antagligen hamnar den på service medan gräset växer och vi får den tillbaka till vintern. Jag är lite trött på Bosch som helt uppenbart lanserat en produkt som är halvfärdig och låter kunderna agera betatestare.
 
Den ska EJ kartera öarna
 
mortimer skrev:
Har4 du hela framsidan(där begränsnignstråden ansluts) tänkt med panel eller en öppning som låter Indegon gå emot basstationen vid kartering ? Kanske skulle kunna få se någon bild från framsidan ?
Det är panel över kabelanslutningen. Någon/ra cm gör ingen skillnad. Klipparen frågar ju om det är ett hinder eller laddstationens baksida den stöter på. Sedan backar den, vänder 90 grader för att göra en båge runt till andra sidan och följa tråden in i laddaren. Detta har fungerat flera veckor utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.