Det där med att lära sigvart omarkerade hinder finns;t.ex studsmatta, finns det lite logik i. Vår går emot hindret sakta och "känner" sig för om det finns där fortfarande.

Är det någon härinne som skickat in sin på service och fått någon åtgärd på det förhöjda ljudet när den varvar upp klipptallriken ?

Och att batterisymbolen bara ska visa 97% är också en brist/fel som man måste få åtgärdad.

Hur beter sig er robot i närheten av basstationen, går den runt den ? Ikväll såg jag ett "fenomen" på vår där den var uppe o snurrade på basstationen (minns inte om knivtallriken snurrade). Känns som roboten borde veta storleken på basstationen och exakt vart den står.

Har f.ö 75db/5,8/b5167/3900rpm utgåvan
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
mortimer skrev:
Martinbj: har du haft din klippare och basstation inne något på sistone så de har fått göra någon åtgärd på basstationen ? Provat med en annan signal-ID, t.ex 5 ?
Jag vill minnas att vid service/rep hos Bosch så har någon fått sin basstation åtgärdad på något sätt, de har bytt någon krets däri. Men vilket problem det skulle lösa minns jag inte.
Hej
Nej har inte haft min ivägskickad på service ännu men det börjar väl luta åt det hållet. Vart har ni ringt för att felanmäla till ÅF eller någon support hos Bosch?

Har inte prövat signal ID.
 
F
Skulle vara roligt om det gick att få till en enkel omröstning här på byggahus.se med frågan

"Skulle du rekommendera Bosch indego 10 till en god vän" Två enkla svar JA eller NEJ

Jag har 5.8 build 0467 (om jag minns rätt) vad skiljer den från den senaste 05167 ?
Kan man uppgradera själv ?

Har haft min i 2-3 veckor nu och fått göra lite fininställningar i avgränsningstråden pga missade rötter i träd osv + fått fixa till en grop i marken där den körde fast. inga problem annars som jag kan skylla indegon för (än så länge kanske kan tilläggas) Min är än så länge tyst och jag har aldrig hört den "varva upp" som så många här vittnar om (kanske är bäst att inte uppgradera mjukvaran så länge allt funkar)

Jo en sak förresten - Dåligt att inte instruktionsboken berättade att man måste ha mer än en meter mellan avgränsningskabeln mellan passager. Detta kostade mig en hel del tid att fixa till och jag fick reda på det genom detta forum.


Helt klart är iallafall att detta forum är guld värd, och kul att så många delar med sig av sina erfarenheter.



Det roligaste är att jag trodde att allas maskiner var helt felfria innan jag investerade i en sådan här klippare, kommentarer som "det bästa jag köpt i hela mitt liv osv" - Men det kanske inte gällde Indegon :) såklart
 
Martinbj skrev:
Hej
Nej har inte haft min ivägskickad på service ännu men det börjar väl luta åt det hållet. Vart har ni ringt för att felanmäla till ÅF eller någon support hos Bosch?

Har inte prövat signal ID.
Vet inte om det finns någon anledning att hålla på att ringa supporten alla gånger, deras kunskap är begränsad enligt min erfarenhet här från vad andra berättat. Packa ner basstation, transformator och klippare i lådan och kör sedan och lämna den till din ÅF som skickar den vidare till Bosch i Danmark. Märk låda med ditt namn och telnr (enligt tidigare inlägg häromdagen)
 
mortimer skrev:
Det där med att lära sigvart omarkerade hinder finns;t.ex studsmatta, finns det lite logik i. Vår går emot hindret sakta och "känner" sig för om det finns där fortfarande.

Hur beter sig er robot i närheten av basstationen, går den runt den ? Ikväll såg jag ett "fenomen" på vår där den var uppe o snurrade på basstationen (minns inte om knivtallriken snurrade). Känns som roboten borde veta storleken på basstationen och exakt vart den står.

Har f.ö 75db/5,8/b5167/3900rpm utgåvan
Sitter tyvärr i Italien nu o saknar min lille Indego. men som jag skrivit om innan
Jepp. now we talking. Nu e vi ju inne på mitt psykomekaniska beteende.äntligen.....:wow:
 
Robot Lawnmower skrev:
.....Jo en sak förresten - Dåligt att inte instruktionsboken berättade att man måste ha mer än en meter mellan avgränsningskabeln mellan passager. ....
Detta förstår jag inte riktigt. Jag har flera ställen med mindre än en meter mellan kabeln. Jag har en grind som är ca 1 meter där klipparen passerar och med 35 cm avstånd till grindstolparna så blir det inte så mycket kvar. Sedan har jag ett staket som följs på båda sidorna och där är det då ca 50-70 cm mellan kabeln beroende på om det är hörn eller raksträcka.
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
frav skrev:
... Nu fångade jag när den släpper kabeln under hemgång. Det var i ett 90graders innerhörn. Indegon kör fram, vänder vänster 90grader, men vänder nog lite för mycket & då tappar den kontakten med kabeln & kör då ut över gräsmattan tills den finner kabeln igen, vilket då oftast blir på andra sidan.
Många intressanta inlägg blev de... (y)
Min klippare gör likadant. Den går utmed slingan tills den hittar en signifikant igenkännbar punkt, sneddar rakt över mattan och hittar slingans andra sida. Därmed är positionen verifierad och den börjar klippa där den var senast.
Min "skalman" funderar numera länge än den klipper och efter varje stopp så lämnar den 4m oklippt bakom sig.:thumbdown:
 
Martinbj skrev:
Hej
Nej har inte haft min ivägskickad på service ännu men det börjar väl luta åt det hållet. Vart har ni ringt för att felanmäla till ÅF eller någon support hos Bosch?

Har inte prövat signal ID.
Kom till samma conklusion. Man ringer deras support på 08-7501820.
 
F
pgerts skrev:
Detta förstår jag inte riktigt. Jag har flera ställen med mindre än en meter mellan kabeln. Jag har en grind som är ca 1 meter där klipparen passerar och med 35 cm avstånd till grindstolparna så blir det inte så mycket kvar. Sedan har jag ett staket som följs på båda sidorna och där är det då ca 50-70 cm mellan kabeln beroende på om det är hörn eller raksträcka.

http://www.bosch-indego.com/se/sv/howto/hur+gör+man-filmer.html#faq

Minimibredden på gräsmattan är 1,70 m (1 m mellan avgränsningsvajrarna + 35 cm fritt vid varje gräskant). Är gräsmattan smalare än 1,7 m kommer Indego få svårigheter.


Såg detta nu under "klippning" på Bosch hemsida, har ej sett det innan - Min indego visste iallafall inte vilken tråd den skulle följa, och så tog den fel med följd av att allt blev knäppt
 
Jag har en 12m passage som är 1m bred, slingan är dragen lite drygt 25cm från kanterna och alltså mindre än 50cm mellan slingorna. Har inte haft några som helst problem met detta.
 
Waxinator skrev:
Min "skalman" funderar numera länge än den klipper och efter varje stopp så lämnar den 4m oklippt bakom sig.:thumbdown:
Samma med min, den stannar väldigt ofta och lämnar oklippt bakom sig. Det och att den inte varvar ner efter lite klippmotstånd när det går lätt igen stör mig. Om den ändå drog igång klippningen direkt efter att den funderat färdigt.
 
Todde Rask skrev:
Samma med min, den stannar väldigt ofta och lämnar oklippt bakom sig. Det och att den inte varvar ner efter lite klippmotstånd när det går lätt igen stör mig. Om den ändå drog igång klippningen direkt efter att den funderat färdigt.

Enligt säker källa (ja, Boschs kundtjänst dårå) så är detta "feature - not a bug!":

"Att den inte kör igång knivarna direkt är även det en säkerhetsfunktion för att man ska vara uppmärksam på att den är aktiv och inte komma till skada.
Den kommer alltid ihåg var den inte klippt och kommer att återvända senare så länge den får köra klart klippcykeln.

Det är alltså inga buggar utan rent säkerhetstänk."

Men visst är det misstänkt likt en liten bug ändå? ;)
Det är egentligen den enda jag stör mig på med min Indego... att den traskar iväg nån meter utan klippa.

Jag har dessutom för mig att detta eländiga beteende fixades för en del Indego-användare efter mjukvaruuppgradering?

Enligt ovan citat från kundtjänsten borde istället dessa användare nu kunna skicka tillbaka denna säkerhetsvidriga maksin på service?
 
aberg_pelle skrev:
Enligt säker källa (ja, Boschs kundtjänst dårå) så är detta "feature - not a bug!":

"Att den inte kör igång knivarna direkt är även det en säkerhetsfunktion för att man ska vara uppmärksam på att den är aktiv och inte komma till skada.
Den kommer alltid ihåg var den inte klippt och kommer att återvända senare så länge den får köra klart klippcykeln.

Det är alltså inga buggar utan rent säkerhetstänk."

Men visst är det misstänkt likt en liten bug ändå? ;)
Det är egentligen den enda jag stör mig på med min Indego... att den traskar iväg nån meter utan klippa.

Jag har dessutom för mig att detta eländiga beteende fixades för en del Indego-användare efter mjukvaruuppgradering?

Enligt ovan citat från kundtjänsten borde istället dessa användare nu kunna skicka tillbaka denna säkerhetsvidriga maksin på service?
Jag har tänkt något i still med att det är en säkerhetsfeature. Kanske den inte är säker på att den är inom området efter en kalibrering? Annars tycker jag att efter just en kalibrering kan den får min del gärna klippa direkt. Det kunde väl vara en option under säkerhetsinställningar att ställa in 0 till x antal meter utan klipp efter kalibrering.

Min gör färdigt sin cykel men återvänder inte till alla efterlämnade ställen där den efter kalibrering åkt utan klippning på. Kan hända att den tar vissa, jag har aldrigt kollat en hel klippcykel, men jag har sett några fläckar och spanat om den skulle åka tillbaka dit, men icke :(

Sedan har jag ett litet område mellan två rhododendron, jag har lite drygt en meter mellan trådarna som bildar en passage upp till en liten yta mot ett hörn av tomten, där har jag bara sett den åka 2 ggr av 10 och sista gången jag såg den där så kalibrerade den flera gånger på den lilla ytan och lämnade det mesta av den oklippt. Jag måste ändå trimma här och där så den lilla ytan går fort att trimma, men ändå lite irriterande.

Min kantklippning är satt till varannan gång då inställningen för varje gång inte fungerar för mig (den kantklipper aldrig då) kanske inställningen för att aldrig kantklippa gör att den alltid gör det? :). Dock på sistonde har jag inte sett den kantklippa alls även om den ska göra det varannan gång. Får försöka bevaka den lite mer och se om den stöter på problem vid något hörn eller liknande och på så vis lägger ner kantklippningen.

Skulle vara trevligt om vi kunde ladda ner och själva uppdatera. Någon som vet vart SD-kortplatsen sitter?
 
Robot Lawnmower skrev:
[länk]

Minimibredden på gräsmattan är 1,70 m (1 m mellan avgränsningsvajrarna + 35 cm fritt vid varje gräskant). Är gräsmattan smalare än 1,7 m kommer Indego få svårigheter.


Såg detta nu under "klippning" på Bosch hemsida, har ej sett det innan - Min indego visste iallafall inte vilken tråd den skulle följa, och så tog den fel med följd av att allt blev knäppt
Precis som en annan person skrev, jag har inga problem att minska på de mått som du nämner. Exempelvis har jag en sandlåda som jag har märkt upp som en ö som löper parallelt med en uteplats med gräs mellan. Där är den totala bredden 1,15, vilket innebär 45 cm mellan trådarna. Jag har även ett träd som ligger nära tomtgränsen och där är det bara 30 cm mellan (dock en kortare sträcka). Så, har man mindre mått än det rekommenderade, testa ändå. Sedan kan jag förstås inte säga om det är petigare om avståndet till båda sidorna av ytterslingan är litet....

Intressant förresten med FAQ:n. Den har inte varit där innan va?
 
Todde Rask skrev:
Någon som vet vart SD-kortplatsen sitter?
Till höger om etiketten på baksidan, bakom den svarta rektangulära gummi "pluppen". Den går att pilla ut i nederkant.
 
  • Gilla
Todde Rask
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.