Todde Rask skrev:
Mätte nu igen 3 timmar efter att den åkte in på laddning och har signal i tråden fortfarande.

Har funderat på om man kan bryta slingan när Indegon står och laddar och sluta den så fort den backar ut. Att min slinga har signal så lång tid efter laddning är mest problem för min granne vars robot får fnatt men för att behålla grannsämjan vill jag försöka hitta en lösning.
Jo signal i tråden har den hela tiden eftersom slingan kollas oavbrutet av basstationen. Men signalen borde vara betydligt svagare och av annan typ då, än när roboten är ute och klipper. Annars går ju de 25W till någon annan sändarutrustning än via slingan...

Har du testat en annan signal-ID på din eller hans utrustning ?

Du kan naturligtvis sätta en timer även på eluttaget så hela basstationen stängs av/på en timma efter och före planerad klippning.

Klipparen kommer varken att backa ut eller fortsätta på gräsmattan om inte basstationen hela tiden rapporterar slingan OK. Den kommer även att tvärstanna om den är ute och slingan får avbrott..
 
Redigerat:
  • Gilla
Todde Rask
  • Laddar…
Känns som en enkel lösning som någon annan härinne också gjort. Kom överens med din granne om att en av er kör klippning på dagen och den andre på natten. Koppla därefter en enkel timer som sköter detta åt er.
Indegon går ju att räkna ut hur lång tid den behöver ha på sig medans din grannes Worx Landroid kan gå resterande tid (den går ju tills tidsfönstret är över). O det fungerar utmärkt att ha strömen till Indegon avstängd; min var strömlös 1h i helgen när jag drog eluttag utan några som helst problem med uppstart därefter.
En timer kostar inte många tior.
 
  • Gilla
Todde Rask
  • Laddar…
M
Har du kört några dagar med gummilisten monterad. Det fungerar verkligen jättebra, ljudökningen vid högvarv känns inte alls jobbig. Även om jag kanske reklamerar klipparen pga vibrationerna så kommer jag troligtvis att återmontera listen på nästa. Nackdelen är att man inte kan höja klippagregatet, men jag har inte kännt något behov av att ändra klipphöjden.
Är det någon som begriper sig på inställningen för överlapp. Går att ändra mellan 16 och 60cm?? Jag vill få bort ränder vad har ni ställt den på?
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Har testat signal-id 1, 3 och 5. Timer känns som en bra lösning, tackar!
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Jag har installerat en timer hos mina svärföräldrars Indego och det fungerar alldeles ypperligt och grannen blev också glad när han kan köra sin HQ 220 under eftermiddagen. Har tänkt montera en mikrobrytare på bas stationen som växlar till en mindre krets när klipparen laddar men man behöver ju ändå använda tidsschemat men man slipper timern i uttaget.
 
Hej
Tänkte höra vad ni tycker om min klippares beteende. Har haft den i två veckor och kört den på schema samtliga dagar från 09-22. I fredags (Midsommaraftons) morgon så tänkte jag att de kunde vara kul att se hur lång tid det tar att köra en klippning av hela tomten 1200m2 gräs, Så jag inaktiverade schemat i fredagsmorse och tryckte sedan igång klippare 07:15 genom att manuellt starta den på "Klipp" knappen. Nu idag söndag 20:45 har den gått konstant sedan i fredags, givetvis har den varit inne och laddat men den anser sig tydligen inte klar med trädgården än ?? Hur lång tid tar det för era klippare att köra över er trädgård?

Sedan har jag ett annat problem, vid varje kantklippning så händer det nästa alltid att klipparen stannar mitt på tråden med ett av följande felmeddelande "fel -194"

Får jag detta fel så har det hittills fungerat med att trycka på "Färdig" så fortsätter den klippa
2013-06-23 20.28.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men får jag "fel -151" så slutar det oftast med att jag måste bära tillbaka den till basstationen för att få liv i den igen.
2013-06-18 16.46.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Martin
 
Måste tycka att många är fantastiska på att dokumentera.
Finns det någon som har sammanställt felkoder och eventuella kommentarer?
 
  • Gilla
mecklarn
  • Laddar…
Martinbj skrev:
Hej
Tänkte höra vad ni tycker om min klippares beteende. Har haft den i två veckor och kört den på schema samtliga dagar från 09-22. I fredags (Midsommaraftons) morgon så tänkte jag att de kunde vara kul att se hur lång tid det tar att köra en klippning av hela tomten 1200m2 gräs, Så jag inaktiverade schemat i fredagsmorse och tryckte sedan igång klippare 07:15 genom att manuellt starta den på "Klipp" knappen. Nu idag söndag 20:45 har den gått konstant sedan i fredags, givetvis har den varit inne och laddat men den anser sig tydligen inte klar med trädgården än ?? Hur lång tid tar det för era klippare att köra över er trädgård?

Sedan har jag ett annat problem, vid varje kantklippning så händer det nästa alltid att klipparen stannar mitt på tråden med ett av följande felmeddelande "fel -194"

Får jag detta fel så har det hittills fungerat med att trycka på "Färdig" så fortsätter den klippa
[bild]

Men får jag "fel -151" så slutar det oftast med att jag måste bära tillbaka den till basstationen för att få liv i den igen.
[bild]

/Martin
Har du ändrat begränsnignskabelns placering något så det föranleder att du behöver göra en ny kartering ?
Ligger kabeln löst i just den punkten som du får meddelandet i ?

En helt annan detalj också.. min batterisymbol bli aldrig full oavsett hur länge den laddar, saknar 1-2mm på symbolen till full. Ser att bilden här ovan så är symbolen full. Fler som har samma fenomen ?
 
mortimer skrev:
Har du ändrat begränsnignskabelns placering något så det föranleder att du behöver göra en ny kartering ?
Ligger kabeln löst i just den punkten som du får meddelandet i ?

En helt annan detalj också.. min batterisymbol bli aldrig full oavsett hur länge den laddar, saknar 1-2mm på symbolen till full. Ser att bilden här ovan så är symbolen full. Fler som har samma fenomen ?
Hej
Har min begränsningskabel nergrävd och den har legat på samma plats sedan första dagen aldrig flyttat eller ändrat något.
/Martin
 
Martinbj skrev:
Hej
Har min begränsningskabel nergrävd och den har legat på samma plats sedan första dagen aldrig flyttat eller ändrat något.
/Martin
Någon skarv i slingan ?
 
Jag hade samma problem med kanttråden. Olika ställen, kunde hända närsom oavsett kantklipp. Jag brukade få ange pinkod och efter det blev jag kastad till huvudmenyn där jag fick trycka "klipp" för att få igång den igen. Nackdelen med detta förutom att skiten stannat är att den "börjar om" från scratch, dvs det som den klippt fram tills dess att felet inträffat glöms bort.

Edit: Ca 230m kabel, skarvad med löd+krympslang. Jag jobbar delvis med elektronik och mina lödkunskaper för ett sånt här ärende är fullt tillräckliga. Resistansen i min slinga låg på dryga 6 ohm. (Med viss reservation, batteriet var dåligt i fluken, kan påverkat min resistansmätning)
 
Redigerat:
Slingan är 420m så den är skarvad på två ställen för att uppnå denna längd. använder boschs original kabel till hela slingan. Det känns dock inte som om det är slingan som är problemet då den aldrig stannat på samma ställe med felmeddelandet utan de har varit på slumpmässiga ställen varje gång.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
dennisson skrev:
Jag hade samma problem med kanttråden. Olika ställen, kunde hända närsom oavsett kantklipp. Jag brukade få ange pinkod och efter det blev jag kastad till huvudmenyn där jag fick trycka "klipp" för att få igång den igen. Nackdelen med detta förutom att skiten stannat är att den "börjar om" från scratch, dvs det som den klippt fram tills dess att felet inträffat glöms bort.

Edit: Ca 230m kabel, skarvad med löd+krympslang. Jag jobbar delvis med elektronik och mina lödkunskaper för en sånt här ärende är det inga fel på. Resistansen i min slinga låg på dryga 6 ohm. (Med viss reservation, batteriet var dåligt i fluken, kan påverkat min resistansmätning)
Hade? har du löst problemet? och isåfall hur?
 
Nej. Det står ett par sidor bak i tråden.. jag skickade tillbaka allt i ett hopp om att försöka häva köpet p.g.a många fel och avsaknad av larm, men det sket sig och den månadsgamla klipparen är hos mr Robert för reparation.. När jag får tillbaka kräket så får jag se hur jag går vidare...
 
dennisson skrev:
Jag hade samma problem med kanttråden. Olika ställen, kunde hända närsom oavsett kantklipp. Jag brukade få ange pinkod och efter det blev jag kastad till huvudmenyn där jag fick trycka "klipp" för att få igång den igen. Nackdelen med detta förutom att skiten stannat är att den "börjar om" från scratch, dvs det som den klippt fram tills dess att felet inträffat glöms bort.

Edit: Ca 230m kabel, skarvad med löd+krympslang. Jag jobbar delvis med elektronik och mina lödkunskaper för ett sånt här ärende är fullt tillräckliga. Resistansen i min slinga låg på dryga 6 ohm. (Med viss reservation, batteriet var dåligt i fluken, kan påverkat min resistansmätning)
Det är väl lika viktigt att kolla resistansen mellan kabeln och marken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.