Hej!

Har fått lite offerter på grundmur, som jag sedan ska ställa ny träreglad vägg ovanpå (tänker använda syllpapp och kanske även impregnerat trä i syllen).

Ett förslag är att hela grundmuren gjuts i ett stycke betong.

Ett annat är hälften gjuten i betong och sedan ett lager leca högst upp.

Finns det några nackdelar med betong alternativet, suger betong mer fukt?

Mvh
Fredrik
 
Det beror på vilken betong du väljer, högt vct-tal ( vatten cement tal) innebär att den är mer mottaglig för vatten ( mer porer i btg) så under 0,5 är oftast bra. Ska väggen användas till hus så låt bli implementerat i syllen.
 
Redigerat:
Ja betong är sugande, men du ska ju ha kappilärbrytade skikt under balken så att materialval i balken inte ska spela någon roll.

Impregnerad syll är inte så lyckat om det är en byggnad du ska ställa dit, det kan uppstå otrevlig lukt från dessa. Bättre med en bra syllpapp och "torr betong".
 
Hej!

Mycket intressant med att man inte ska ha impregnerat trä, tusen tackar för den kunskapen.

Med "balken" antar jag du menar grundmuren? Kruxet här är att denna ska gjutas direkt på berg.
Med kapilärbrytande menar du väl någon form av grus och isolering? I detta fall går inte det att få in under på många ställen.

Anledningen till detta projekt är att det ska bli till grund för en ny tilläggsisolerande vägg samt även en lösning för att stoppa siprande vatten som idag rinner in under en fusk-grundmur.Jag har tänkt mig att det ska bli så här nedan. Under mossan/gräset där det är som lägst till fasaden är det berghäll som vätter lite mot huset varpå det rinner:
. entreesida_dränsida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den vägg som ska vara "stoppande" mot rinnande grundas med leakmaster eller och hydrotite om jag förstått det rätt enligt entreprenören.
 
Vart tar vattnet vägen som samlas vid grunden? Gjuter du tätt så kan det bli problem framöver, så dränering bör du försöka ordna där.
 
Hej!

Tackar för svaret!
Förhoppningsvis ska vatten tvingas åt sidorna då det muren blir så tät som möjligt.
Kanske behöver jag även "såga" en ränna i berget.
På nästa bild ser ni lite mer av denna sida och där kan man se (om man tittar noga då jag tyvärr gråat ut bilden) att berghällen sluttar ut i en fåra dit vatten kan ledas. Här ska det även grusas för dränering.

hörn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.