Jag har en timer på min! Detta på grund av att grannen har en Hq som inte funkar något vidare när jag har ström på min! Min går i mellan kl 8.00-12.00 sedan bryts strömmen och grannen kör i mellan 13-17 sedan slås strömmen på igen! Detta har nu funkat fint i 1 månad.
 
Vad för avstånd har ni mellan begränsningskablarna mellan din Bosch och grannens HQ och vad för modell har grannen?

Själv har jag 3 grannar med HQ 220 men jag har ännu inte installerat min Indego.
 
Eriksgatan skrev:
Bryter du strömmen till laddstationen så måste du se till att du INTE HAR NÅGON KLIPPARE I när du slår på strömmen igen. Annars riskerar du att laddstationen ger fel ström ut eftersom den då balanseras in med en klippare i systemet och du kan då få problem ända fram till att du bryter strömmen till laddstationen igen och gör rätt....
Det spelar ingen som helst roll om klipparen står i basstationen eller inte.
Bassstationen med dess slinga påverkas på inget vis av om någon utrustning står över den.
Jag har haft slingan avstängd i en vecka nu (p.g.a. torka) och all information finns intakt.
 
Det är ungefär 1.2m i mellan slingorna! Har en häck i mellan. Tror grannens heter Hq 220 Ac. När hanns klippare går i mot slingan som är närmast min gård så stannar hanns klippare och han får ett meddelande om signal fel! Vi testade alla olika frekvenser både på min och grannens klippare!
 
Okej, ungefär samma förutsättningar som jag har. Kommer bli cirka 1.5 meter mellan slingorna och häck emellan.

Hjälpte inget att byta frekvenser då antar jag? Har det fungerat bra att köra med timer för dig och din granne, något särskilt att tänka på?
 
Waxinator skrev:
Det spelar ingen som helst roll om klipparen står i basstationen eller inte.
Bassstationen med dess slinga påverkas på inget vis av om någon utrustning står över den.
Jag har haft slingan avstängd i en vecka nu (p.g.a. torka) och all information finns intakt.
Då ska jag itne behöva vidta någon åtgärd i helgen när jag bryter strömen för att sätta ett permanent eluttag (börjar med skarvdosa) ?
 
1.5m kan funka! Testa först utan timer! Det har funkat utan problem hela tiden, jag har runt 500kvm och jag kör ungefär varannan dag (har jag för mig att den är inställd på) I början var det lite tussar som stack upp lite här och där men nu är den helt klipp+att mossan börjar försvinna! Det enda som jag inte riktigt har koll på är om den kantklipper inte helt säker på det! ! Då jag är på jobbet när maskinen jobbar!
Men jag är ganska nöjd med klipparen, skulle vilja ha lite mer inställnings möjligheter liknande Hq tex. att du kan välja hur långt över kabeln den ska gå!
 
mortimer skrev:
Då ska jag itne behöva vidta någon åtgärd i helgen när jag bryter strömen för att sätta ett permanent eluttag (börjar med skarvdosa) ?
Nej, ingen förberedelse vad gäller Bosch Indego och dess delar.
Bara dra ur och sätt i kontakten när du är klar...
 
Eriksgatan skrev:
Ja, givetvis. Du har ju förändrat verkligheten så då det är självklart så att du då måste ändra på kartan så att den stämmer med verkligheten. (Du hör alltså inte till de mer än 6 miljoner svenskar som har sett "Repmånad"...? :))
Det är ju för fan 2 t i tvetaberg... OT. När jag höll på med orientering och det var dags för O-ringen så hade man missad en väldigt stor sten på kartan. Det gick inte att trycka om alla 25' kartor som man sprängde helt enkelt bort stenen...
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
mortimer skrev:
Ska gräva ner min i helgen är tanken, så utesluter jag förhoppnignsvis att klipparen klipper av tråden.
Hur kan klipparen klippa av tråden? Har ni ställt klipphöjd 0mm? :)
 
Eriksgatan
Dilato skrev:
Det där låter ju inte bra, men är det verkligen så?
Det betyder att om man får ett strömavbrott (utan att man märkt det) så fungerar inte laddaren korrekt efter det?
Bosch med alla sina andra smarta batteriladdare/verktyg borde väl klara en sån skitsak kan man tycka.
Du har helt rätt i den slutsatsen. Det köper jag helt och den bör givetvis klara av avbrott medan klipparen står i laddstationen utan att det blir fel senare pga. det. Jag kan inte logiskt argumentera mot det och vill förtydliga att jag rekommenderar detta inte på grund av en teknisk undersökning utan pga. av följande: Dels pga. att jag själv och någon mer har fått strulande kartering att fungera efter att ha gjort det. Dels pga. att Bosch nu i juni har förändrat sin inskickspolicy vid service av felande maskiner så att de alltid kräver även laddstation och nätaggregatet tillbaka. Annars vägrar de att t o m att rätta till fel som uppenbart är relaterade enbart till klipparens konstruktion, t ex ett dåligt montage som ger fukt in i displayen. BSC Ballerup skriver t ex: "Din maskine behöver en nulstilling og reprogramering, dette måsta ske sammen med basen, ellers fungere maskinen inte med basen når den kommer retur." Detta är nytt åtminstone för mig som har reklamerat 3 maskiner tidigare och nu kör den 4:e. Vi har också sett att det visst har gått att växla baser och maskiner utan problem så jag tror att den beskrivna anledningen i citatet är ett svepskäl.

Vad vi verkar kunna se från den här tråden är att bland 2013-maskinerna med ver. 5.8 förekommer initiala karteringsproblem där klipparen släpper tråden, svänger vänster samt irrar runt på klippytan när den skall följa tråden runt, och som inte alls finns hos 2012-maskinerna med 5.7. En vild spekulation är att Bosch med de nya maskinerna gjort en förändring antingen i kommunikationen mellan klippare och laddstation eller i hur laddstationen justerar in sig mot klippartrådens längd och som blivit lite för snäv eller "otillåtande" och nu vill de gärna ta tillbaka också laddstationerna för att justera in dem igen. Om det är så, kan de nyare ha blivit mer känsliga än tidigare, t ex vid längre trådlängder, och då är det enligt min personliga åsikt en enkel åtgärd och ödmjukt förslag att vara noga med att klipparen inte sitter i och påverkar impedansen i laddstationen åtminstone medan laddstationen balanserar in sig första gången ifall man har problem (också pga. det är så installationen beskrivs i manualen).

Var och en kan och skall förstås testa att göra hur den vill, det är så man kommer fram till lösningar på problemen. Glöm bara inte att berätta hur det gick här i tråden så att vi alla lär från varandras erfarenheter.
 
plaggis skrev:
Hur kan klipparen klippa av tråden?
Den har knivblad undertill. ;)

Skämt åsido, så har min också klippt av tråden. Berodde inte på att tråden låg för högt, utan pga att där fanns små osynliga gropar i gräset på bägge sidor om som klipparen lyckades köra ner med bägge hjulen samtidigt i så den nådde ner till tråden.
 
Redigerat:
Eriksgatan skrev:
Vad vi verkar kunna se från den här tråden är att bland 2013-maskinerna med ver. 5.8 förekommer initiala karteringsproblem där klipparen släpper tråden, svänger vänster samt irrar runt på klippytan när den skall följa tråden runt, och som inte alls finns hos 2012-maskinerna med 5.7..
Den maskin jag köpteför drygt en månad sedan var en 5.7 och det var där som det vänstervridna beteendet fanns, dvs tvärtom vad du skriver. Magkänslan är att de flesta som har detta problem sitter med en 5.7:a. När min klippare kom tillbaka från Danmark så hade jag senaste versionen av v5.8. Efter jag fick tillbaka den så fungerade karteringen klockrent, därutöver ett mycket mer optimerat beteende kring hur den klipper och dockningen har varit 100%-ig till skillnad från tidigare.

I noteringarna de hade gjort kring åtgärder så fanns enbart fabriksåterställning och uppgradering med i anteckningarna. Värt att nämna är även att initialt skickade jag enbart in klipparen på service utifrån vad som sades av Bosch support, men efter en vecka blev jag ombedd att även skicka med basstation och laddare, så det verkar stämma det du skriver att de har ändrat policy kring vad som skall skickas med.
 
Eriksgatan
Dr Ost skrev:
Den maskin jag köpte för drygt en månad sedan var en 5.7 och det var där som det vänstervridna beteendet fanns, dvs tvärtom vad du skriver.
OK, har några frågor: Kommer du ihåg om det var en 5.7 build 4435, 4462 eller möjligen någon annan build på din felande maskin? Fick du den tillbaka med build 4679 eller 5167? Bytte de ut motorn också? Ungefär hur lång begränsningstråd har du installerad?
 
Eriksgatan skrev:
OK, har några frågor: Kommer du ihåg om det var en 5.7 build 4435, 4462 eller möjligen någon annan build på din felande maskin? Fick du den tillbaka med build 4679 eller 5167? Bytte de ut motorn också? Ungefär hur lång begränsningstråd har du installerad?
Jag hade från början 4462 och nu 5167. Motorn ej bytt (såvida de inte har gjort det i lönndom) och ungefär 250 meter begränsningstråd. Jag fick karteringen att fungera bara en gång på 4462-versionen och som sagt, stor skillnad på klippbeteende efter uppgraderingen (tänker mindre, klipper mer :)).
Nu är jag faktiskt riktigt nöjd, kan bara klaga på att den låter som en radiostyrd bil samt att den följer kanttråden lite väl mycket (dvs skapar spår trots att jag inte har kantklippning aktiverad). Det är ju bara att inse, att man kan inte skeppa alla klippare till Danmark för at få senaste versionen av mjukvaran. Med tanke på vilken skillnad det blev mellan dessa versioner så vill man såklart även ha tillgång till framtida uppgraderingar (läs, kunna ladda ner och installera själv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.