Vi håller på att bygga badrum och ska installera en central varmvattenberedare i vårt hus som tidigare inte haft badrum. Tidigare har varmvattnet skötts av en 55L Nibe eminent som står under diskhon i köket, men nu ska vi som sagt få in dusch och då måste förstås en riktig Vvb in. Vår enda möjlighet att få in den är under en trapp och jag skulle därför behöva en liggande modell. Vattnet i kommunen käkar upp vanliga beredare så det behöver vara kopparmantlat.

Några tips och egna erfarenheter?
 
Jag hade en Thermia 110 liters liggande under en trapp, som du skriver, i många år.
Det funkade bra för dusch och allt annat i en tvåbarnsfamilj i alla fall.

Det är kanske lite olika hos olika fabrikat om man kan montera dem stående och/eller liggande.

Men varför skulle inte en rostfri beredare duga?
 
Tjena.

Nibe har ett par olika alternativ som man kan lägga ner. Eminent går tex att lägga om man vill det.
 
KnockOnWood skrev:
Jag hade en Thermia 110 liters liggande under en trapp, som du skriver, i många år.
Det funkade bra för dusch och allt annat i en tvåbarnsfamilj i alla fall.

Det är kanske lite olika hos olika fabrikat om man kan montera dem stående och/eller liggande.

Men varför skulle inte en rostfri beredare duga?
Så det räckte med 110 liter för er? Är den väldigt snabb på att värma upp vattnet då?

Vi pratade med en röris som sa att det är det enda som gäller här. Antar att det finns en anledning till att det brukar finnas både rostfritt och koppar...
 
Ivenblixt skrev:
A) Så det räckte med 110 liter för er? B) Är den väldigt snabb på att värma upp vattnet då?

C) Vi pratade med en röris som sa att det är det enda som gäller här. Antar att det finns en anledning till att det brukar finnas både rostfritt och koppar...
A)
Ja det räckte gott. Vi har en likadan i fritidshuset (släktens) där det ofta bor tio personer utan problem.
Visserligen mest på sommaren, och mest kortare perioder.

B) Vet ej, har aldrig behövt fundera över det. Men är den trefaskopplad så går det rätt snabbt.

C)
Tror att det är lite tradition det där med koppar.
Förr fanns ej rostfritt, så då var det koppar som gällde. Jämför koppargrytor och rostfria kastruller.
Nu har man ju rostfritt i till exempel i alla disk- och tvättmaskiner.
Tvättgrytor i koppar är helt ute :cool:
 
Vilket matr. det ska vara i VVB beror på vilken typ av vatten man har, olika vatten "fräter" olika på beredaren. Vad som fungerar till vilket vatten kommer jag inte på just nu men det bör en seriös VVSare kunna tala om.
 
Vattenkvalitén brukar stå på kommunens hemsida.....
 
Utan att ha exakt kunskap tycker jag att ett vatten, som man inte kan ha i en rostfri tank, vill jag inte ha in i huset.

Koppar + hett vatten känns inte bra, även om det inte är till för att drickas.
 
  • Gilla
Cansher
  • Laddar…
Tänk på att kolla om beredaren verkligen kan monteras liggande. Nibe t ex gör modeller som kan monteras liggande. Här är en länk till en modell: http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-eminent-e-100-l/
En VVB bygger normalt på att kallvatten fylls på i botten och man tappar av det varma vattnet högst upp eftersom det är lättare än det kalla. Tillopps och utloppsrören i beredaren är anpassade till detta.
I en stående beredare är inloppsröret för KV i botten och utloppsröret för VV mynnar högre upp i beredaren.
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Utan att ha exakt kunskap tycker jag att ett vatten, som man inte kan ha i en rostfri tank, vill jag inte ha in i huset.

Koppar + hett vatten känns inte bra, även om det inte är till för att drickas.
Från tiden jag sålde bland annat VVB vill jag minnas att det är kalk (hårt vatten) som gör rostfritt till ett olämpligt val, det handlar sannolikt snarare om beläggningar än korrosion, nu är jag förvisso inte den mest metalluriskt kunniga i familjen, så vet någon bättre är det bara att hojta till.

Koppar tror jag funkar till det mesta, är väl surt vatten som kan ta knäcken på dem (fast nu kan jag vara ute på djupt vatten ;) , det var många år sen jag var insatt...)

/U
 
ullberg skrev:
... (fast nu kan jag vara ute på djupt vatten ;) , det var många år sen jag var insatt...)

/U
Om vattnet är både djupt och hett skall du nog akta dig :cool:


Men när det gäller stående - liggande montage (där sådant är möjligt) så får man nog lite sämre skiktning vid liggande montage.
Men om det har någon praktisk betydelse för hur mycket duschvatten man kan krama ut vet jag inte.
 
Hemmakatten
Igår monterades en ny beredartank i koppar in hos oss pga ökat kalkhaltigt vatten. Den gamla tanken hade varmvattenslingor i rostfritt som nu efter 6 år blev totalt stopp i. Det blev en dyr historia pga att vi då inte förstod att kolla med en lokal röris innan tanken beställdes. Så idag lägger jag ut en annons om en 500-liters ack.tank (med 12,5m ickefungerande vv-slingor) till salu billigt.

Mitt tips blir följaktligen att lyssna på råden om materialval i vv-beredaren.

Storlek på beredaren är högst personlig och olika. Har man (stort) badkar o badar ofta eller duschar varmt och länge behöver man större volym. Om man tvekar mellan två storlekar skulle jag köpt den större.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.