dennisson skrev:
Riktigt dåligt att man som kund inte kan uppdatera den, när det enl specen/reklamen står att den har sd-kortplats för uppdatering av mjukvara, men ingenstans att tanka hem den..
Håller med, det är ju en av huvudanledningarna till att jag köpte denna produkt. Att kunna uppdatera själv. Så jag hoppas att Bosch snart tillhandahåller detta. Det borde kunna bespara dem endel problem vad gäller service inskick, om kunderna själva kan uppdatera mjukvaran för att lösa f/w buggar.
 
mortimer skrev:
Jo, men står det uttryckt att du som konsument ska kunna uppdatera den på egen hand eller enbart genom serviceverkstaden ?
Det stod något om att man skulle kunna ladda hem uppdateringar från Boschs hemsida för uppdatering via SD-kort.
 
INDEGO skrev:
Oj oj positivt överaskad!
Vilken skillnad på maskin! Fick tillbaka gamla bettan från 2012 86db med ny programvara och ny klippmotor.
Att en mjukvara kan göra sådan skillnad på maskin, gång, ljud, m.m.
1. Den börjar nu att klippa i ena änden av tomten och kör till nästa del av slutet nästan i ett stäck, m.a.o hela tomten i parallell klippning!
2. Klippmotorn eller kniven är helt ljudlös! (var tvungen att kontrollera att kniven gick, jo den klippte allt, men hördes inte.
3. Klipper direkt ifrån start (Även vid tänk/kaliberring)
4. 5.8 build 5137

Avvaktar med mitt lilla projekt med ljudisolering och lager till framhjulen förr att se vad Bosch kommer att hitta på.

Ett par uppdateringar till och lite ny hårdvara som ljudisolerad drivhjul/kåpa och bättre lagring av framhjul, så kan detta bli den maskin som Bosch engång har tänkt sig och som vi konsumenter vill ha.
Vet du varför motorn byttes? Tänkte om det är något som berör många av de maskiner som finns ute!?
 
mortimer skrev:
Jo, men står det uttryckt att du som konsument ska kunna uppdatera den på egen hand eller enbart genom serviceverkstaden ? För egen del håller jag helt klart med dig; hade väldigt gärna velat uppdatera på egen hand. Kan inte vara så mycket som kan gå snett.

Indego: 7 arbetsdagar låter ju riktigt bra. Gick den till Danmark också för reparation, genom vilken ÅF ?
Japp den gick till Danmark/Järnia
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Noppe skrev:
Vet du varför motorn byttes? Tänkte om det är något som berör många av de maskiner som finns ute!?
Det skulle ju kunna vara skillnad på motorn mellan 86db med 4100rpm & 75db med 3900rpm ?
 
Noppe skrev:
Vet du varför motorn byttes? Tänkte om det är något som berör många av de maskiner som finns ute!?
Bulten till knivtallriken gick av (ingen på körning utan materialfel i bult)
Har varit ute nu flera gånger och lyssnat det är helt otroligt vad tyst knivtallriken går (lätt innan som en trimmer då jag skickade in den) + att den kör med mjukstart start i varje igångsättning. Det verkar även som om den inte alls stannar så ofta för kalibrering utan klipper längre stunder emot förut + att den klipper i betydligt större om område innan den stannar för att tänka lite.

Såg även att de fixat till texten för val av kantklippning.
 
Redigerat:
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
mortimer skrev:
Jo, men står det uttryckt att du som konsument ska kunna uppdatera den på egen hand eller enbart genom serviceverkstaden ?
Jag tycker inte det spelar någon roll om det står uttryckligen eller inte. Har man med informationen i sin beskrivning att mjukvara kan uppdateras via sd-kort så är det ju solklart att tanken med det är att få kunden att tro att hen kan uppdatera själv. Vore kortläsaren enbart för serviceverkstaden skulle man inte upplysa om "finessen". Jag tror att normalanvändaren skiter fullständigt i HUR serviceverkstaden ansluter sin diagnosutrustning om det vore något som man inte "skall" kunna göra själv. Vilseledande reklam anser jag det vara.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
dennisson skrev:
Jag tycker inte det spelar någon roll om det står uttryckligen eller inte. Har man med informationen i sin beskrivning att mjukvara kan uppdateras via sd-kort så är det ju solklart att tanken med det är att få kunden att tro att hen kan uppdatera själv. Vore kortläsaren enbart för serviceverkstaden skulle man inte upplysa om "finessen". Jag tror att normalanvändaren skiter fullständigt i HUR serviceverkstaden ansluter sin diagnosutrustning om det vore något som man inte "skall" kunna göra själv. Vilseledande reklam anser jag det vara.
Spela roll o spela roll. Som sagt, står inte om vem den kortplatsen är till för. Det kunde varit lite bättre informerat utåt om hur den var tänkt att användas. Mig veterligen så använde man build versioner för beta test innan när det gällde datorvärlden. Om man nu tänkt sig uppgraderingsmöjligheten för gemene konsument från denna SD kortplats så väntar man kanske på en karp version och ingen build/beta version.
 
Build har inget som helst med betatestning att göra utan är direktöversatt byggnummer. Alltså ett löpnummer som ökar med ett varje gång koden byggs om (kompileras).

Ibland så beslutar man att såpass mycket har ändrats så att även versionsnummer uppdateras men inte alltid. Alltså kan buggar ha rättats och nya funktioner införts med en ny build.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
INDEGO skrev:
Oj oj positivt överaskad!
Vilken skillnad på maskin! Fick tillbaka gamla bettan från 2012 86db med ny programvara och ny klippmotor.
Att en mjukvara kan göra sådan skillnad på maskin, gång, ljud, m.m.
1. Den börjar nu att klippa i ena änden av tomten och kör till nästa del av slutet nästan i ett stäck, m.a.o hela tomten i parallell klippning!
2. Klippmotorn eller kniven är helt ljudlös! (var tvungen att kontrollera att kniven gick, jo den klippte allt, men hördes inte.
3. Klipper direkt ifrån start (Även vid tänk/kaliberring)
4. 5.8 build 5137

Avvaktar med mitt lilla projekt med ljudisolering och lager till framhjulen förr att se vad Bosch kommer att hitta på.

Ett par uppdateringar till och lite ny hårdvara som ljudisolerad drivhjul/kåpa och bättre lagring av framhjul, så kan detta bli den maskin som Bosch engång har tänkt sig och som vi konsumenter vill ha.
Tack för den direkta jämförelsen, mycket värdefull info för mig! :)

Finns det inga nackdelar alls med 5.8/5167 gentemot 5.7/4435? Hur är det med oklippta strängar i auto-läget som det skrivits att senare versioner drabbats av? Och ingen fläckvis klippning här och var (som på filmen)?
 
M J skrev:
Tack för den direkta jämförelsen, mycket värdefull info för mig! :)

Finns det inga nackdelar alls med 5.8/5167 gentemot 5.7/4435? Hur är det med oklippta strängar i auto-läget som det skrivits att senare versioner drabbats av? Och ingen fläckvis klippning här och var (som på filmen)?
Mycket passande... Jag skrev till Bosch och undrade över hur överlappsklippning fungerade och fick svar för ca 5 min sedan... Klipper in mailet här:
Hej XXXX!

Vi rekommenderar att den står på Auto för då justerar den själv.

I början kommer det att synas spår men dessa kommer att försvinna när roboten fått jobba ett tag och komma ner på önskad höjd.
Det är i som regel i början som dessa spår syns för gräsets längd kan vara hög i förhållande till klipphöjden och då får den inte med sig allt på en körning.

Vi rekommenderar att den inte klipper mer än 10 mm per klippcykel så man börjar högt och justerar nedåt från dag till dag tills önskad höjd uppnåtts.

Nu i högsäsongen när gräset växer snabbt kan det vara lämpligt att låta roboten köra var eller varannan dag.


Vänliga Hälsningar / Best regards

XXXX
BOSCH Kundtjänst

Robert Bosch AB
El-verktyg
Isafjordsgatan 15
SE-164 26 Kista
www.bosch-pt.com/se

Tlf.: +46 (08) - 750 18 20
Fax: +46 (08) - 750 16 76
Email: ew@se.boschkundtjaenst.com

Beställ online hela dygnet på EXTRANET: www.bosch-extranet.se



-----Original Message-----
From: XXXX
Sent: Tuesday, June 4, 2013 01:32 PM
To: Sweden Powertools_Service (ST-CC/ICO)
Subject: Indego 10

Hej!
Då instruktionsboken för rubricerat är väldigt undermålig skulle jag vilja få funktionen för ”överlapp” vid klippning förklarad.
Hur skall jag ställa in maskinen så att den inte lämnar oklippta spår vid parallellklippning? Att sätta den på auto fungerar inte.
78dB 5.7
 
Låter väldigt vettigt svaret ovan som Kundtjänsten gett, precis vad jag misstänkte Auto läget gjorde också. Varannan dag bör räcka även för en välmående och gödslad(inkl. vatten) under högsäsong.

mån+ons+fre (vila lörd+sönd) alt tisd torsd lörd för klippning
 
Jag har kört Auto från början & har inte haft några problem med överblivna strängar. Men så har Indegon initialt klippt över gräsmattan två ggr / dygn i ca en vecka, sedan en gång / dygn & nu varannat dygn.
 
MBygga skrev:
Med tanke på deras förmåga att lansera den första modellen i förhållande till vad de först utlovade lär ju inte en ny version komma i år om de nu säger till hösten ;)
Kollade igen med importören. Han sa de presenterades nästa års nyheter och att det kommer en 2000m2 indego. De kan få pressat fram nåt exemplar ännu i år men det lönar sig att vänta på nästa års ex. med tanke på uppdaterad mjukvara.
 
Ingen som har koll på hur smal man sätter en "passage" lämpligast, sätter jag ett par cm så kör den runt fontänen väldigt mycket
har enligt bilden dragit ca 2cm mellan kablarna Fontän.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Alltså på bilden är det dragningen runt brunnen som sedan går via ca 2cm avstånd mellan kablarna runt fontänen. Klipparen fastnar i en bana runt fontänen och har slitit upp spår runt den. Är det bättre att öka upp avståndet mellan kablarna på sträckan mellan brunn och fontän? där är ju inget hinder så jag tänkte smalast möjliga (stod ju minst 1cm)
Visa bilaga 85787

såhär ser det ut när den klipper iaf :) [video=youtube;hk6mHhxz6Tc]http://www.youtube.com/watch?v=hk6mHhxz6Tc[/video]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.