Vi håller på att renovera i hallen och ska till att sätta upp panel på väggen. Jag behöver ta bort en radiator för att komma åt. Räcker det att strypa termostaten och sedan stänga returventilen, som jag antar sitter innanför proppen på det högra röret? Därefter lättar jag på luftnippeln för att släppa på trycket i radiatorn, och sedan lossar jag radiatorns anslutningar.

Innan jag gör detta så stänger jag först av cirk-pumpen.

Jag antar att vattnet som är i radiatorn kommer att rinna ut på golvet...

IMAG0522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är inte det där tömning från returen bara? Kanske funkar om det är 1 rörs system.
 
Jag har faktiskt ingen aning. Vet inte ens om jag har ett- eller tvårörssystem..
 
Googla 2 rörs system. Visa i bilder får du princip skisser på båda.
 
Om du lossar lite lätt på den skruven och det kommer vatten och det inte är en stryp funktion där. Förmodligen måste du tömma hela systemet. Har själv ett 2 rörs och jag har mitt tömt just nu. För element byten.
 
Ja, en massa fina skisser får jag fram när jag googlar, men inte blir jag särskilt klokare av det, svårt att veta hur rören går i golvet ändå. Det enda jag vet är att det ser ut som på bilden vid alla radiatorer och att jag har en framledning och en retur från acktanken.

Jag har ärligt talat ingen större lust att tömma systemet. Får lossa locket och kolla imorgon, annars får det nog bli lite kreativt snickeri med radiatorn sittande kvar på väggen...
 
Tömma systemet. Göra det trycklöst.
 
Kolla pluggen först om om det finns möjlighet där under att strypa flödet helt.
 
Gör så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.