Vi har byggt ett hus från Myresjöhus och har nu börjat fundera på altan/uteplats lösning.
Söker nu inspirationsbilder på passande altaner.
 
I ärlighetens namn tror jag (som bott i ett antal hus och byggt ett antal altaner) att vad ni än väljer, utom kanske de med en massa snickarglädje, passar utmärkt till detta hus.

Det verkar inte finnas några sidodörrar eller extra utgångar från baksidan mer än från vardagsrummet. Lite beroende på väderstrecken hade jag nog velat om jag skulle bygga en vinkelaltan eller inte. Fördelen med om ni bygger en vinkelaltan är att ni kan skapa olika "rum" vilket är trevligt att tänka på vid altanbyggande. Man kan ju ha ett "rum" med grill, diskbänk, matsalsmöbler etc som används främst vid middagar och bjudningar och sen kan man ha ett "rum" med ltie relaxfåtöljer, solstolar, mindre bord som används för att koppla av, läs tidning, ta en kaffe i kvällssolen etc.. En vinkelaltan gör denna möblering enklare, samt slipper ni ju lite gräs ;)

Oavsett vad ni väljer vill ajg att ni tänker på följande;

* Vilket material vill jag ha? Sten, komposit, trätrall, kärnvirke? Alla har fördelar och nackdelar.

* Belysning. En stämningsfull belysning vid altanen är som natt och dag. Bambudungar eller träd med uplights och spottar i trädäcket är riktigt mysigt.

* Storleken - satsa på en rejäl altan, gärna +50 m2. det är jobbigare och dyrare att bygga ut i efterhand när allt är färdigt än att ta till en 30% extra mot er ursprungliga plan. tro mig, jag vet...

* Framtiden. Om några år kanske ni vill ha pool, tänk till i förväg hur denna ska anläggas, förbered det som krävs.

* Solskydd, själv föredrar jag motordrivna markiser men parasoller är också populärt. Motordrivet är dyrt, vi betalade ca 60000 för två markiser som sköter sig själva, men ångrar inte en minut.

* Vill ni ha inglasad altan? Inget jag tycker passar till detta hus, men tänk på det när ni anlägger uteplatsen.

Lycka till!

/S
 
Jätte tack för att du delar med dig av dina tankar och ideer :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.