Eriksgatan
MeanMike skrev:
Klipper inte så mycket... 2 gånger om dagen.......... sen jag efter med en öl.....många öl har det blivit. ...man blir efter en hög med öl...............:beer:
Hmm, upplever du inte att det tar längre och längre tid för klipparen att navigera eftersom det varje gång tillkommer en mängd nya omarkerade "hinder" på gräsmattan som klipparen försöker registrera och navigera runt...?
"De kallar oss gräsklipparna" en socialrealistisk film av Robert Bosch - med MeanMike i huvudrollen. :D
 
Redigerat:
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Dr Ost skrev:
Waxinator, det är viktigt att vara tydlig kring om du spekulerar eller vet. I ditt föregående inlägg lät det som att du visste att kartan sparades i basstationen, men jag upplever att du spekulerar vilket kan vara bra att tydliggöra.
Relevant kommentar Dr Ost ! Jag 'spekulerar' på grund av hur klipparen beter sig och hur elektronik normalt används.

Dock är här få eller kanske ingen som vet hur programmet i detalj är skrivet. Det enda vi vet är hur klipparen beter sig. Av vilken anledning skall klipparen bege sig till basstationen för att "Ladda/Synkronisera" kartorna ? Om basstationen bara är en "dum elkontakt" som laddar batteriet så är dessa speciella besök helt onödiga. Vem talar om för basstationen vilken "Signal ID" den skall skicka ut i tråden ? När man gör en riktig fabriksåterställning, varför behöver man göra både basstationen och klipparen strömlösa ? När man inte har alla korten på bordet så måste man begrunda verkligheten och använda sunt förnuft. Jag anser inte att jag är expert inom gräsklippare trots 40 år inom elektronik och dataservice.
 
Eriksgatan skrev:
Hmm, upplever du inte att det tar längre och längre tid för klipparen att navigera eftersom det varje gång tillkommer en mängd nya omarkerade "hinder" på gräsmattan som klipparen försöker registrera och navigera runt...?
"De kallar oss gräsklipparna" en socialrealistisk film av Robert Bosch - med MeanMike i huvudrollen. :D
Nu e jag ju rätt "snaggad" också så det skulle ju passa.....
Jag ser ingen skillnad på 1:a dagen och nu, när det gäller tiden för hur den navigerar. Däremot har jag en del längst bort på tomten som den har lite problem med då det också står ett omarkerat träd på. den ändan av tomten gillar den inte.....har inte lärt sig något heller på de 2v som den kört där. Sen har den ett märkligt beteende när den kantklipper. på exakt samma plats stannar den och avbryter kantklippningen för att gå ut o klippa vanligt. Den har då gått ca 70% av kantklippningen. 1:gång har den gått hela rundan bara. Eftersom den gör detta på samma plats så antar jag att den har en störning där. för inte fasen har nån bestämt att den bara ska göra 70% o sen lägga av. Bytte sändarid i går mest för att se om det gjorde nån skillnad men nej. Jag antar att jag får offra mig för denna tråds skull och kämpa vidare och dricka mer öl i sommar, evigt vandrande efter Indigon, planlöst sökande efter meningen med livet....eller gräset.
Hur har det gått med er som har haft problem med vänstersvängen från tråden. Intressant med han som sa att det kunde lösas med att ändra signalid. Har det funkat för er som har haft detta problem?
Förresten där kunde vi ju ha ett inspel till en film till " Det sjunde inklippet"....med mycket ångest. Inspelad på Gotland med massor av omarkerade träd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Waxinator och 4 till
  • Laddar…
ensamgud skrev:
Tror den lagrar informationen i redskapet och inte laddstationen. Däremot behöver den nog vara i laddstationen när den sparar/laddar kartan, kanske någon form av livlina för att kunna verifiera att platserna stämmer i position med tidigare sparat (alltså att den vet vart basstationen står, ganska exakt, och utgår alltid från den positionen när den sparar nya hinder för att eliminera felmarginaler?)
Den laddar karta och synkroniserar sig även när den är "ute i fält", om man stoppat den och sätter igång den manuellt mitt under klippningen så börjar den exv med att ladda karta. Att den använder basstationen för att få en exakt referenspunkt när den sparar kartan låter mycket trovärdigt, den teorin köper jag rakt av. Min håller fortfarande på att åka till laddaren för att spara och ladda karta, om det i sin tur beror på att jag har mobila omarkerade hinder som flyttar på sig eller för att jag har en tidig version vill jag inte spekulera i.
 
Min Indego åker också in för att spara karta lite då & då, senast i morse när den var ute & klippte på de mest avlägsna delarna & i slutfasen av klippningen, så tog den en 5minuters runda utmed gränskabeln in till basen i andra ändan av gräsmattan för att spara kartan, för att sedan åka tillbaka för det återstående klippningen som kanske tog ca5min.
Därefter så körde den lite rundor här & där mellan kablarna & utmed olika kabelavsnitt. Troligen någon form av egen mappning? Helt plötsligt när den körde utmed gränskabeln mot laddstaionen så stannade den ca 15m ifrån, efter några sekunder så skippade den att följa kabeln & satt rak kurs över gräsmattan mot laddstationen för att fånga upp gränskabeln strax till vänster om laddaren & sedan vända höger & docka. Intressant att se. Har även sett att den kört i eget majsetät till olika ytor utan att använda sig av gränskabeln. T.ex. mitt i en ganska trång passage på ca 60cm. Ser "intelligent ut".
 
frav skrev:
Min Indego åker också in för att spara karta lite då & då, senast i morse när den var ute & klippte på de mest avlägsna delarna & i slutfasen av klippningen, så tog den en 5minuters runda utmed gränskabeln in till basen i andra ändan av gräsmattan för att spara kartan, för att sedan åka tillbaka för det återstående klippningen som kanske tog ca5min.
Därefter så körde den lite rundor här & där mellan kablarna & utmed olika kabelavsnitt. Troligen någon form av egen mappning? Helt plötsligt när den körde utmed gränskabeln mot laddstaionen så stannade den ca 15m ifrån, efter några sekunder så skippade den att följa kabeln & satt rak kurs över gräsmattan mot laddstationen för att fånga upp gränskabeln strax till vänster om laddaren & sedan vända höger & docka. Intressant att se. Har även sett att den kört i eget majsetät till olika ytor utan att använda sig av gränskabeln. T.ex. mitt i en ganska trång passage på ca 60cm. Ser "intelligent ut".
jepp. så gör min oxå. kör helt på egen hand mellan områdena. ser riktigt roligt ut när den snyggt kryssar runt träd och vindskydd. för att 5 minuter senare "krocka" med allt och se ut som den va inne på någon annans trädgård......eller om den snott mina öl......o ragla runt.
 
peternicklas
Är det någon som skulle kunna ge info om måtten på Indegos knivar samt vilken diameter som hålet har? Funerar på att köpa en och har många Landroidknivar över.
 
peternicklas skrev:
Är det någon som skulle kunna ge info om måtten på Indegos knivar samt vilken diameter som hålet har? Funerar på att köpa en och har många Landroidknivar över.
Jämförde de bägge på lunchen. Hålens diameter verkar överensstämma men däremot är Worx-knivarna tydligt kortare, ännu mer om man mäter från hålet:
iPhone 4S 007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Waxinator skrev:
Relevant kommentar Dr Ost ! Jag 'spekulerar' på grund av hur klipparen beter sig och hur elektronik normalt används.

Dock är här få eller kanske ingen som vet hur programmet i detalj är skrivet. Det enda vi vet är hur klipparen beter sig. Av vilken anledning skall klipparen bege sig till basstationen för att "Ladda/Synkronisera" kartorna ? Om basstationen bara är en "dum elkontakt" som laddar batteriet så är dessa speciella besök helt onödiga. Vem talar om för basstationen vilken "Signal ID" den skall skicka ut i tråden ? När man gör en riktig fabriksåterställning, varför behöver man göra både basstationen och klipparen strömlösa ? När man inte har alla korten på bordet så måste man begrunda verkligheten och använda sunt förnuft. Jag anser inte att jag är expert inom gräsklippare trots 40 år inom elektronik och dataservice.
Helt dum tror inte jag heller att den är. Precis som du är inne på så behöver den "synkronisera" sig avseende signalid bla, däremot tror inte jag att den står som värd för någon kartinformation (vilket även Boschs support bekräftar i tidigare inlägg, förvisso inte helt tillförlitligt) utan att den skall in i basstationen är nog (spekulation) som någon annan skrev att den vill ha en referenspunkt eller kanske vara säker på att den har strömförsörjning.... ja ja.... egentligen inte så viktigt jämfört med midsommarplaner och annat :)
 
Riktigt kul att kunna börja läsa lite om framsteg med roboten och inte bara negativt om den hela tiden. Hade dokumentationen om hur robot och basstation varit bättre så hade mycket "fel" kunna unvikas som beror på tekniken. Ser fram emot att få tillbaka min endera dagen nu.

Varför köpa nya knivar när det går att slipa upp befintliga (förutsatt att det inte är stora hack i de) ?

Ang tidsfönster och klipptid. Finns väl ingen anledning att snåla med tidsfönstret, är den klar innan så avslutar den i basstationen. Tror man att det tar 10h inkl laddning så kan man väl likväl ställa tidsfönstret på 12, eller varför inte 16 eller 20h. Då har man även marginal för batterikapaciteten som sjunker med tiden. Det viktiga och intressanta är väl egentligen enbart starttiden på tidsfönstret och att det finns någon timme emellan till nästa fönster.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
mortimer skrev:
Varför köpa nya knivar när det går att slipa upp befintliga (förutsatt att det inte är stora hack i de) ?
Jag köpte faktiskt nyss paketet på bilden ovan :surprised:
Min tanke med det är att alltid ha en omgång färdigslipade knivar att byta med.
 
mortimer skrev:
Ang tidsfönster och klipptid. Finns väl ingen anledning att snåla med tidsfönstret, är den klar innan så avslutar den i basstationen. Tror man att det tar 10h inkl laddning så kan man väl likväl ställa tidsfönstret på 12, eller varför inte 16 eller 20h. Då har man även marginal för batterikapaciteten som sjunker med tiden. Det viktiga och intressanta är väl egentligen enbart starttiden på tidsfönstret och att det finns någon timme emellan till nästa fönster.
För egen del så kan jag tänka mig att sätta en tidig sluttid för att inte riskera att roboten ska vara ute när barnen kommer hem. Men har man inget sådant att ta hänsyn till så finns det ingen anledning som du skriver, bara att ta till rejält, den tar ändå inte mer tid på sig än den behöver för att köra klart.
 
M J skrev:
För egen del så kan jag tänka mig att sätta en tidig sluttid för att inte riskera att roboten ska vara ute när barnen kommer hem. Men har man inget sådant att ta hänsyn till så finns det ingen anledning som du skriver, bara att ta till rejält, den tar ändå inte mer tid på sig än den behöver för att köra klart.
Jo, det samma kommer hända oss också inom kort :D


Men man kan ju sätta den att klippa nattetid t.ex 21-07:00eller dela upp tiden på dygnet i två olika pass om jag såg rätt
 
Vilken utgåva har du ? (finns mer info om det i tråden sedan tidigare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.