Enk Projektet skrev:
Finns det 3-fas element öht? ....trodde alla 400V var 2-fas.....
Äldre element (typ 60-tal) med effektväljare istället för termostat kunde ibland vara på trefas, men det var inte vanligt.
 
Micke64 skrev:
3-fas är 400v också. Det blir inte mer än 400v mellan någon av faserna.
Det vet jag men dom jag har sett och kopplat in är bara 2-fas...den 3e fasen kopplas bara vidare.....
 
Dodger skrev:
Äldre element (typ 60-tal) med effektväljare istället för termostat kunde ibland vara på trefas, men det var inte vanligt.
Okej...det var före min tidräkning... :D
 
M
3-fas är ju praktiskt, mindre belastning på enskilda faser. Våra gamla element var 3-fas, även ett nytt oljefyllt element var 3-fas så helt ovanligt är det inte.
 
Tack så mycket för alla svar och funderingar, inköpet skedde hastigt och lustigt ett sk impulskök:=) men radiatorerna är iallafall 3-fas /400 volt(oljefyllda och med konvektor) och visst kan jag i efterhand inse att jag hellre skulle väntat.......men just då:wow: man får ju va glad att det inte var något som inte går att avyttra igen sas ,vilket ska ske.
Vi kommer bara att använda stugan på sommaren
 
:surprised: ja så känner jag mig ang detta sk impulsköp.......som sagt jag är glad över att det inte var ngt riktigt dyrt och kostsamt.
Så vill jag lämna en åsikt i största allmänhet :ATT det var bättre förr innan alla privatiseringar av sjukhus skola el apotek sjukvård osv där väl tanken dvs omtanken borde vara att vi alla tillsammans sörjer för varandra stora som små fattig som rik dvs lytt och halt,annars kommer vårt samhälle snart se ut som i USA! vill vi det?
Samhällsnyttiga funktioner borde vara statliga! tack för ordet.
Johan Öhman
 
Nu blev jag tvungen att testa med min el-radiatorer. De är bara installerade som backup, jag har faktisk aldrig använt dem. Och nu jag blir inte klok på hur de egentligen fungerar.

För att elementet ska fungera måste en specifik fas vara igång, plus minst en av de andra, valfritt vilken. Jag har två radiatorer, och den specifika fasen är olika för dem. Detta innebär att om en fas (vilken som helst) försvinner kommer ett av elementen att ändå fungera, men inte det andra. Försvinner två faser, oavsett vilka två, fungerar inte något av elementen.

Det blev nästan som en tankenöt av det hela.
 
Tappar du en fas blir två element seriekopplade - de fungerar fortfarande fast med 1/4 effekt.
 
Det finns inga element som kopplas trefasigt, alla kopplas endera enfasigt 230 V eller tvåfasigt 400V. Vid 400 volt "roterar" man faserna så att en fas i kopplingsdosan bara kopplas vidare till nästa element, där kopplas den in och en annan fas får "vila".
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.