MG68 skrev:
Jag har en 305 tillverkad 2011-03, så tredje säsongen nu. Funkar bra, batteriet har ca 1100 laddningar på sig och verkar inte ha mattats av ännu. Har MSW: 2.02 och funkar bra. Några saker dock.
Har ett hörn där klipparen stänger in sig ibland. Det jag tycker är lite konstigt är att den inte gör mer försök. När jag har hittat den så har den haft mycket batteri kvar.
Min erfarenhet är att det inte fungerar så bra obevakad under längre tider (typ >1 vecka). Har man otur med väder drar den med sig för mycket skräp till laddstationen och blir tillslut blockerad där. Min önskefunktion hade varit en fuktsensor som skulle få klipparen att gå mer vid torrt väder och mindre vid fuktigt. Jag hade planer på att bygga detta själv med hjälpa av en extern fuktsensor. Styrning av 305:an skulle ske med ett relä som drar yttre slingan samt en sensor som känner av om den är i laddstationen. Tyvärr verkar funktionen vara så att om du bryter yttre slingan när den är i laddstationen så kommer den iallafall att gå ut och ställa sig 1-2m utanför och 'tjura' där. Får väl testa igen på nyare mjukvara.
Vad är egentligen skillnaden mellan 305/308. Samma skal, samma klippbredd. Är det bara större batteri?
Det är samma batteri men 308 har en 1.5 ampers laddare istället för 1 ampers laddare som 305 har. Sen kör den lite fortare än 305. 308 har även en skyddsplåt på knivdisken, annars är det samma maskin. En trimmad 305 kan man säga.
 
OpiMaza
auto skrev:
Det är samma batteri men 308 har en 1.5 ampers laddare istället för 1 ampers laddare som 305 har. Sen kör den lite fortare än 305. 308 har även en skyddsplåt på knivdisken, annars är det samma maskin. En trimmad 305 kan man säga.
Såg att "skyddsplåten"fanns att köpa nu som tillbehör på automower.de
Frågan är om den blir lite bättre eller om det bara är "lull lull"
 
OpiMaza
Har gjort en film där man ser hur min HQ 305 klarar av min tomt
[video=youtube;q7DULbZZTzc]http://www.youtube.com/watch?v=q7DULbZZTzc[/video]
 
OpiMaza skrev:
Har gjort en film där man ser hur min HQ 305 klarar av min tomt
[video=youtube;q7DULbZZTzc]http://www.youtube.com/watch?v=q7DULbZZTzc[/video]
Imponerande! Nästan 30 grader i vissa delar. Slår nog till på en R40li som borde klara samma sak.
 
Grymt! Inga problem med lutningen om det är blött?
 
OpiMaza
tompathepilot skrev:
Grymt! Inga problem med lutningen om det är blött?
Trodde nog att jag skulle få problem vid vått underlag, det sa även min ÅF åt mig att jag skulle räkna med att få starta om manskinen osv.
Peppar peppar ta i trä så har den gått klockrent i passagen, men vid 2 tillfällen stannat vid gatan.
Men då är det vid bortre hörnet, och då är det bara att starta om den.
Så lite problem är det om man kombinerar ett hörn (inner) och lutningar.
Är oxå imponerad av HQ, och tror dom "safar" en hel del när man kollar på deras gränser med lutningar.
 
Redigerat:
Hej.
jag har tittat lite på 308 men är lite osäker.
Jag har 500 kvm gräsmatta, väldigt enkel, inga öar egentligen. Tomten har formen av en rektangel med ett litet ben som ett T.
Det som gör mig osäker är att det i manualen står att man bör klippa en liknande tomt mellan 7-23 alla dagar. Jag har små barn som ska leka på gräsmattan så jag vill helst att den klipper kvällar, nätter och när ingen är hemma.

Några erfarenheter eller tips?
 
Kolla gärna på min tomt som är 420 m2 och medelkomplex skulle man väl kunna säga.
http://www.byggahus.se/forum/robotg...rna-automower-305-denna-tomt.html#post1598495

Jag kör i dagsläget 08-22 alla dagar med en 305:a men är övertygad om att den skulle kunna klara av om min tomt var 500 m2.
Jag tror faktiskt att 08-22 alla dagar är för mkt för min tomt och jag kommer att dra ner tiden när jag fått ned gräslängden. Mitt mål är att köra antingen 08-22 vardagar med "gräsvila" lör-sön. Alternativt något i stil med 08-16 + 20-23 sön-fre.
I ditt fall skulle man på likande sätt kunna utnyttja två klipperioder, en nattetid och en dagtid när ingen är hemma och ändå få ihop tillräckligt med timmar.
Nu vet jag inte exakt hur din tomt ser ut men det låter som du skulle klara dig men en 305:a, vill du vara på säkra sidan och kan lägga ett par tusenlappar till så tycker jag inte en 308:a är ngt att tveka på.
 
Bosemannen skrev:
Kolla gärna på min tomt som är 420 m2 och medelkomplex skulle man väl kunna säga.
[länk]

Jag kör i dagsläget 08-22 alla dagar med en 305:a men är övertygad om att den skulle kunna klara av om min tomt var 500 m2.
Jag tror faktiskt att 08-22 alla dagar är för mkt för min tomt och jag kommer att dra ner tiden när jag fått ned gräslängden. Mitt mål är att köra antingen 08-22 vardagar med "gräsvila" lör-sön. Alternativt något i stil med 08-16 + 20-23 sön-fre.
I ditt fall skulle man på likande sätt kunna utnyttja två klipperioder, en nattetid och en dagtid när ingen är hemma och ändå få ihop tillräckligt med timmar.
Nu vet jag inte exakt hur din tomt ser ut men det låter som du skulle klara dig men en 305:a, vill du vara på säkra sidan och kan lägga ett par tusenlappar till så tycker jag inte en 308:a är ngt att tveka på.
Tack för ditt svar, har inte hunnit läsa hela tråden ännu.
Min tomt är ganska simpel som sagt. Bifogar en skiss.
Totala ytan är ca 500 kvm.
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggarebob82 skrev:
[bild]
Hej! Tack för svaret, nej det ska den inte göra. Kabeln las med hjälp av mätstickan precis som runt de andra hindren. Har ett exakt likadant träd med samma radie av kullersten runt och där är det inget problem alls?

Men just runt detta trädet (händer ca 50% av gångerna) så respekteras inte avgränsningskabeln utan robotten kör rakt över det och harvar runt där på stenarna en stund innan den tar sig vidare...??

(bilden är från det andra trädet, ej problemträdet. men det gjordes på exakt samma sätt där. Här ser man vart kabeln är ned fräst)
Du har inte råkat göra en ögla, alltså korsat kabeln på vägen till trädet?
 
M
Det här rasslande ljudet från knivarna som hörs i tex den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=6gSPsQVE_Ss
är det något som försvinner med tiden när gräset blivit jämnt klippt är låter det alltid så?
 
Det är så det låter. Det minskar när man får ner längden ja, men man hör fortfarande tydligt när den får lite tuffare gräs och då rasslar det så gott. Tycker dock att det låter mer på filmerna än vad det gör i "verkligheten". Man är ju sällan så nära klipparen som de har filmat här. Ökar avståndet lite och man lägger till lite vind och grannar som grejar så är den i stort sett ljudlös. Jag kan lokalisera min 305:a på ljudet endast tidiga mornar eller sena kvällar när det är tyst i kvarteret. Annars får man förlita sig på synen.
 
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
miksil skrev:
Det här rasslande ljudet från knivarna som hörs i tex den här filmen[länk]
är det något som försvinner med tiden när gräset blivit jämnt klippt är låter det alltid så?

Ett till klipp:
[länk]
Har en Gardena R40Li, som i.o.f.s. skall vara 2 dB lägre i ljud, och man hör naturligtvis klippljudet. Men speciellt i den senare filmen låter det mer "burkigt" än i verkligheten. Själva klippljudet är ett "gott" ljud tycker jag: det är ljudet av att jag själv inte behöver jobba. Det är tyst och behagligt. Det som är lite störande är det lilla gnällandet från hjulen eller "växellådan" till hjulen, vilket man även hör i den andra filmen. Klippljudet är värdeskapande, medan gnälljudet inte härrör från något som skapar värde.
 
  • Gilla
miksil
  • Laddar…
Hej, jag har nyligen skaffat mig en 305:a och jag måste säga att jag är lite missnöjd med ljudnivån. Man hör tydligt motorn till "klippskivan" när den kör. Ett högt (frekvens) ljud som jag hör väldigt tydligt och jag hör direkt när den börjar söka efter guidekabeln för då blir det tyst. Ingen annan som har hört detta? Jag jämför med grannens 220:a som är betydligt tystare fast specen säger tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.