Vi blev rekommenderade att installera totalt 10 st element med 3fas och 400 watts effekt på en och samma el- lina,vilket skulle vara enegisnålt och ge jämn och fin värme i stugan (70kvm).
Så vi köpte 10 oljefyllda konvektorer. <dock ej installerat ännu) vi köpte nya på auktion för 8000.
Det låter som ett gott råd med en slinga på 400volt med 400watts effekt st blir totalt 4000 om dom skulle gå för fullt samtidigt.
Någon som vet bättre?
Elementen är god kvalitet där nypriset låg på 1200 st
johan
 
Energisnålt??
Alla El element har 100% verkningsgrad så om det är begagnat för 100 eller nya för 1200 spelar det ingen roll för elförbrukningen. Nu hade du tur och fick nya snygga element till riktigt bra pris.:)

En extra isolerning mot väggen bakom elementet är lönsamt att stoppa dit. Finns att köpa materialet på rulle men man kan göra själv av 10mm cellplast på vilket man klistrat grillfolie.

Värma upp ytterväggen bakom elementet till ingen nytta med dyrbar el är onödigt.
 
Mikael_L
johanpelle skrev:
Värma upp ytterväggen bakom elementet till ingen nytta med dyrbar el är onödigt.
Ja det är bra att dimensionera radiatorerna så dom inte behöver gå så hårt, och därmed inte bli så varma att denna effekt blir alltför kraftig.
 
Elradiatorer är inte så komplicerat. Om de är snygga och har elektronisk termostat har ni allt ni kan önska av dem.

Angående energi är det effektivt i det lokala perspektivet på så vis att 100% av elen blir värme. I det större perspektivet är det å andra sidan mycket ineffektivt så länge vi har kondenskraftverk för elproduktion.

Elementen du köpt är säkerligen utmärkta till att värma huset.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
bajen4 skrev:
Vi blev rekommenderade att installera totalt 10 st element med 3fas och 400 watts effekt på en och samma el- lina,vilket skulle vara enegisnålt och ge jämn och fin värme i stugan (70kvm).
Så vi köpte 10 oljefyllda konvektorer. <dock ej installerat ännu) vi köpte nya på auktion för 8000.
Det låter som ett gott råd med en slinga på 400volt med 400watts effekt st blir totalt 4000 om dom skulle gå för fullt samtidigt.
Någon som vet bättre?
Elementen är god kvalitet där nypriset låg på 1200 st
johan
Om effekten räcker kan vi inte veta. Hur pass isolerad är stugan, var ligger den, hur ska den användas?

Att ha alla element på en och samma slinga har den nackdelen att om en säkring går så finns det inte ett element i hela huset som ger värme.

Att el-element inte kan vara olika energisnåla har vi försökt reda ut i den här långa tråden. Fast det är rätt motigt.
 
Jag när en liten misstanke att du skulle få det lika varm och skönt med en L/L-värmepump för 13.000.

Och då skulle du dessutom kunna kyla stugan heta sommardagar och -nätter.
 
andersmc skrev:
Om effekten räcker kan vi inte veta. Hur pass isolerad är stugan, var ligger den, hur ska den användas?

Att ha alla element på en och samma slinga har den nackdelen att om en säkring går så finns det inte ett element i hela huset som ger värme.

Att el-element inte kan vara olika energisnåla har vi försökt reda ut i den här långa tråden. Fast det är rätt motigt.
Om en säkring går så fungerar ju fortfarande de element som ligger på de andra två faserna.
 
Dodger skrev:
Om en säkring går så fungerar ju fortfarande de element som ligger på de andra två faserna.
Elementen på 400 volt skall snarast betecknas som 2-fas.
Så om alla tre faserna används, och elementen fördelas jämnt över faserna,
så bör du kunna ha kvar en tredjedel av elementen igång om en fas bryts.

Elementen är kopplade mellan faserna 1-2, 2-3 respektive 3-1,
så om t.ex. säkringen för 1 går har du kvar spänningen på 2-3.

Det stämmer väl, Andersmc?
 
  • Gilla
zenobia och 1 till
  • Laddar…
Är huset på landet så är ett åskskydd en bra investering.....
 
KnockOnWood skrev:
Elementen på 400 volt skall snarast betecknas som 2-fas.
Så om alla tre faserna används, och elementen fördelas jämnt över faserna,
så bör du kunna ha kvar en tredjedel av elementen igång om en fas bryts.

Elementen är kopplade mellan faserna 1-2, 2-3 respektive 3-1,
så om t.ex. säkringen för 1 går har du kvar spänningen på 2-3.

Det stämmer väl, Andersmc?
Det vågar jag inte ha någon åsikt om. De enda typer av el-element jag stött på är antingen enfas, som kopplas in med en stickkontakt, eller rena trefas, där man ansluter tre ledare i en kopplingsdosa. Om det sedan finns nån mellanvariant är jag inte bekant med den.
 
Det kommer att vara hysteriskt mycket billigare i uppvärmning med tex L/L-pump. Skulle jag köra istället. Skall du hyra ut på sommaren måste du dock se till att folk inte kör med kylan hela tiden ... :D
 
andersmc skrev:
Det vågar jag inte ha någon åsikt om. De enda typer av el-element jag stött på är antingen enfas, som kopplas in med en stickkontakt, eller rena trefas, där man ansluter tre ledare i en kopplingsdosa. Om det sedan finns nån mellanvariant är jag inte bekant med den.
Av de tre faserna som man ansluter i kopplingsdosam så brukar två av faserna gå in i elementet medan den tredje enbart är en anslutning för vidarekoppling.
 
Finns det 3-fas element öht? ....trodde alla 400V var 2-fas.....
 
Jugend skrev:
Det kommer att vara hysteriskt mycket billigare i uppvärmning med tex L/L-pump. Skulle jag köra istället. Skall du hyra ut på sommaren måste du dock se till att folk inte kör med kylan hela tiden ... :D
Om stugan används på vintern när det är riktigt kallt så klarar inte enbart en L/L-pump uppvärmningen.
 
M
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.