Kocksa skrev:
ok så om man har en hoppmatta så behövs ingen kabel runt den! Om lutningen är för stor vänder då den bara?
Jag gjorde hack i knivarna på studsmattan med min. Sätt nåt på benen så den inte kommer in på metallen som ligger på nallen...
 
Granfot skrev:
Jag gjorde hack i knivarna på studsmattan med min. Sätt nåt på benen så den inte kommer in på metallen som ligger på nallen...
Backen, inte nallen... :mad:
 
frav skrev:
Nej, den körde på utan kartering.
Jag har gjort en massa små förändringar av kabeln.
Främst hörn har jag ändrat så att de blivit lite rundare.
Där jag ser att man kan flytta ut kablen några cm utan att klipparen tar i staket har jag gjort det.
Där det blir en bit kabel över så drar jag helt enkelt en ögla och spikar ner över befintlig kabel.
Detta har fungerat för mig utan någon omkartering vilket jag är glad för.
Nu efter några dagar har klipparen plötsligt hittat en ny sektion av gräsmattan där den vägrat klippa tidigare så jag har förtröstan.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
osboda skrev:
Den funkade att installera efter en fabriksåterställning.
Klippte c:a 1 timma sedan blev det kvällen och jag gav kommandot gå till basstation.
Den vägrade och började istället att kartera! Höll på med det tills batteriet var slut då den stannade där den var när batteriet var helt slut.
Skall nog göra en kort testslinga imorgon, funkar det inte så lämnar jag tillbaa och begär pengar tillbaka eller annat ffabrikat med samma kapacitet!
Är rejält trött på Bosch!!
Ny rapport!
Kortade ner slingan med 50%.
Kalstartade
Fabriksåterställde
Vips så följde den tråden ett helt varv!
Efter laddning tryckte jag på klipp och den kör nu med klippläge 7, har besökt stationen 3 ggr för laddning.
Allt verkar funka....
Skall prova att kommendera den till basen manuellt, det funkade ju inte förra testvändan.
Återstår att koppla upp på 100% av slingan vet inte riktigt om man måste installera om, radera kartor eller vad?
Tips fr ngn?
Undrar även om man kan bryta strömmen och bära in maskinen om man reser bort eller om det kommer ett stort åskväder?
 
Redigerat:
Kallstart ?
 
osboda skrev:
Återstår att koppla upp på 100% av slingan vet inte riktigt om man måste installera om, radera kartor eller vad?
Du skall absolut "Radera kartor" när du har ändrat områdets storlek och utsträckning. Det räcker.
Om du är rädd att roboten stjäls när du är borta så ta in den.
Är du nervös för åskan så koppla ur laddaren och ta ur startnyckeln.
 
Redigerat:
Scout skrev:
Min linje är 130 cm till framkant och den har inte haft några problem med dockningen men efter en vecka "gav den upp" och ställde sig mot husväggen.
Då den arbetar vid fritidshuset så åkte jag upp i går kväll och möttes av en frodig gräsmatta.
I morse när den väl hade laddat batterierna larmade den om att den inte kunde känna av begränsningskabeln.
Efter ett antal tryckningar på "Klipp nu" startade den upp och nu vilar den sig i laddningsstationen efter nästan en timme av tuggande genom tämligen högt gräs och maskrosor.
Vad är framkant för din del; är det vid laddstiften eller andra sidan där den backar ut ?
 
Jag utökade ju från min lilla slingan till den stora slingan med den extra ca5m kabelstumpen på rullen, utan att kartera. När den började med kantklippning så leddes den ju då in i det "nya" området. Efter några meter blev den vimsig & körde lite fram å tillbaka mellan kanttrådarna, klippte lite då & då. I bortre änden så körde den sedan runt & runt väldigt länge. Tryckte efter en lång stund på gå hem. Men det lyckades den inte med. Så det blev stopp knappen & åka helikopter hem till laddaren. Där lät jag den ladda upp sig. Sedan raderade jag kartan & karterade. Tidigare utan den extra 5m kabeln så har ju detta inte fungerat, då har den avvikit åt vänster från kabeln. Men denna gången så gick det som en dans runt hela trädgården. Det ända som missades var att docka riktigt. Maskinen hamnade snett då det är blött, har kommit 23mm regn här på en kort stund. Så den fick nog inte tillräckligt bra grepp på plattan. Nu ska den få ladda upp sig & sen så ska den starta automagiskt kl.18:00 enligt schema. Spännande det här.
Men det som är klippt under dagen ser helt okej ut. Iom att den kör sina klippningar i olika raka mönster vid varje klippning så blir det inga mittsträngar kvar. Det verkar som att strängarna som missades bara var vid första klippningen.
 
Jag har gjort som du, ändrat slingan och justerat, nu fungerar allt som jag kan önska mig, men är det inte bedrövligt dåligt utav Bosch att ha så dåligt underlag och manual till klipparen, ha förtröstan den kommer att fungera till slut.
 
Har precis lagt klart slinga på ca 400m, väldigt komplex trädgård på 1700m2 med ca 1000m2 gräsyta. Lutningar, stenmurar, många smala passager, öar, singel, växthus, jordiga partier med rötter o grovt ogräs... Mardrömsscenario för robot. Lampan lös när allt var inkopplat och karteringen gick _helt_ perfekt på första försöket. Ca 2cm missade den stiftet på stationen när den skulle docka så den behöver jag räta upp lite (ser att den står snett).

Provklippte efter kartering och jag förstår inte alls vad folk klagar på ljudnivån? Nu är detta min första robotklippare men den låter ju knappt nånting. Bara lite crisp när gräset går av. Trafiken från närmaste väg låter mer. Elmotron låter ju lite med hjuldriven men det är inget jobbigt ljud. Hör den definitivt inte genom husvägg. Än så länge supernöjd, klipper rakt och sömmarna verkar bli perfekta.

Jag har en ny modell, årets, inköpt på Bauhaus i Kalmar. Mjukvaruversion 5.8. Ser fram emot morgondagen, ska låta den gå större delen av dagen då.
 
Som jag tolkar det just nu så är det de med ovan inlägg; frav, TWES och ensamgud som fått sina till att fungera som det är tänkt.

Kan ni ge oss andra lite tips på hur ni lyckats och framförallt hur kallstart, fabriksinställning och kartering/radera kartor ska gå till ?

ensamgud: vad har du för märkning på din kartong och build på 5.8:an ?
 
Kocksa skrev:
ok så om man har en hoppmatta så behövs ingen kabel runt den! Om lutningen är för stor vänder då den bara?
Nja, det måste vara ett vertikalt hinder på sex cm för att den ska stanna, inte en ramp som den klättrar upp på.
Finns ett bra tips tidigare på hur man ska "robotskydda" liggande rör under exv hoppställning.
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Du skall absolut "Radera kartor" när du har ändrat områdets storlek och utsträckning. Det räcker.
Om du är rädd att roboten stjäls när du är borta så ta in den.
Är du nervös för åskan så koppla ur laddaren och ta ur startnyckeln.
Radera kartor javisst men det innebär väl att man skall be den följa tråden i dess nya sträckning?
Kan man göra det utan att fabriksåterställa och nyinstallera? Eller räcker det att man ber den kartera?
Skall an bryta ström och ta bort nyckel oxå?
 
Är det någon som vet vad de olika klipphöjdslägena motsvarar i mm? Min och Max är 20 och 60, men de andra lägena?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.