southpark skrev:
Behövde du inte kartera om efter att ha ändrat från 1cm till 4cm?
Nja, borde innebära ett behov av att kartera om.

Det som någon skrev om här innan att de med fungerande klippare borde samlas någonstans härinne är delvis intressant. Just nu är merparten i denna tråden enbart de med problem och man får ingen uppfattning om hur stor del som verkligen fått sin klippare att fungera. Eller någon form av omröstning
 
  • Gilla
Munkedal
  • Laddar…
plaggis skrev:
Är det någon som med gott resultat har mindre än 2m framkant till laddstationen som instruktionsboken visar. Gör man som bruksen så får man 2,7m raksträcka. Jag skulle vilja nyttja plattans 70 cm för att erhålla 2m. Går det?
Min linje är 130 cm till framkant och den har inte haft några problem med dockningen men efter en vecka "gav den upp" och ställde sig mot husväggen.
Då den arbetar vid fritidshuset så åkte jag upp i går kväll och möttes av en frodig gräsmatta.
I morse när den väl hade laddat batterierna larmade den om att den inte kunde känna av begränsningskabeln.
Efter ett antal tryckningar på "Klipp nu" startade den upp och nu vilar den sig i laddningsstationen efter nästan en timme av tuggande genom tämligen högt gräs och maskrosor.
 
dennisson skrev:
Jag har tröttnat.. det tar över 24 timmar att klippa med allt funderande, över-tråd-körning och lapptäcken i varierande storlek, dessutom missar den triangelområden mellan dessa. Grädden på moset är att den nu börjat låta som f-n så jag törs inte köra den på natten längre. JAG HATAR strul med nya dyra maskiner som enl beskrivning skall vara så smidiga. Den senaste veckan har jag ägnat mer tid åt min automatklippta gräsmatta än vad jag någonsin gjort med min 53cm briggs o stratton. På måndag ringer jag inwarehouse! Lär väl få åka och köpa en dunk soppa också för det lär väl ta sin lilla tid innan man kan köpa ett annat märke.. fyy...


Jo, jag är också rädd ifall man lämnar in den så får man tillbaks samma eller en ny med samma problem. Skall man hålla på så hela sommaren?
 
Scout skrev:
Min linje är 130 cm till framkant och den har inte haft några problem med dockningen men efter en vecka "gav den upp" och ställde sig mot husväggen.
Då den arbetar vid fritidshuset så åkte jag upp i går kväll och möttes av en frodig gräsmatta.
I morse när den väl hade laddat batterierna larmade den om att den inte kunde känna av begränsningskabeln.
Efter ett antal tryckningar på "Klipp nu" startade den upp och nu vilar den sig i laddningsstationen efter nästan en timme av tuggande genom tämligen högt gräs och maskrosor.

Det borde nog säga allt - att det verkar så många problem och Bosch inte återkallar klipparna. Vad skulle en biltillverkare göra....jo inte skulle Volvo tex låta massa missnöjda kunder köra runt med en ej färdig utvecklad bil.
 
Jag har varit skapligt nöjd med min fram tills igår. Visst, den har stannat och sagt att den blivit upplyft många gånger, men det fixade sig med lite silikon spray på axlarna. Och visst, den fastnar på vissa hinder, ramlar ut utanför slingan ibland och klipper lite skumt ibland, men på det stora hela har jag varit nöjd.

Men igår när jag slipade knivarna och skulle montera dom igen så börjar det klicka från tallriken och sen går den bara att rotera åt ena hållet. När den försöker klippa så hoppar den till, skramlar och sen ser det ut som att den försöker hoppa jämfota framåt... Riktigt skumt så nu ska den in på service, och jag är rädd att jag får en ny. Egentligen hade jag blivit glad för det, men jag har knappt läst om någon med en fungerande 5.8
 
Skrev detta till Bosch.

Hi, I'm writing to you about your robot lawn mover. I have bought one myself and have a lots of problem, different ones after every new mapping and factory reset. It seems to be a big dissatisfaction talking to other owners and looing on forums. I'm afraid that if I complain and bring it in for reparation to reseller I will stand without the lawn mover a longer time and as I think thats is so many intermittent faults I'm afraid it will come back from reparation with the problems again. Why do you not withdraw the robots that you sold until all the problems are solved?
 
Scout skrev:
Min linje är 130 cm till framkant och den har inte haft några problem med dockningen men efter en vecka "gav den upp" och ställde sig mot husväggen.
Då den arbetar vid fritidshuset så åkte jag upp i går kväll och möttes av en frodig gräsmatta.
I morse när den väl hade laddat batterierna larmade den om att den inte kunde känna av begränsningskabeln.
Efter ett antal tryckningar på "Klipp nu" startade den upp och nu vilar den sig i laddningsstationen efter nästan en timme av tuggande genom tämligen högt gräs och maskrosor.
Laddstationen behöver vara förankrad rätt väl, den har förmåga att flytta på sig lite för varje gång klipparen dockar och knuffar på den. Inte mycket varje gång men med tiden så blir det några centimeter, tillräckligt för att tråden ska kröka sig under plattan så att den inte träffar laddpinnarna rätt. Medföljande spikar hjälper inte mycket för förankring, i vart fall inte i min porösa gräsmatta.
 
southpark skrev:
Behövde du inte kartera om efter att ha ändrat från 1cm till 4cm?
Nej, den körde på utan kartering.
 
  • Gilla
southpark
  • Laddar…
Efter första manuella körningen under förmiddagen så avverkade den nog i det närmaste hela den lilla området utan knot.
Lät den ladda uppsig efter denna körning. När den var färdigladdad tog jag ut den röda nyckeln, drog ut 230v kabeln, tog loss maskinen från laddplattan, kopplade in den stora slingan + de ca 5m som finns kvar på spolen, satte i den röda nyckeln, satte ihop maskinen med laddplattan,väntade 5min, på med 230v & maskinen bootade upp. Tryckte sedan på move now. Då hörde man brummet från kabeln på spolen. Men maskinen backar ut & klipper en ny omgång, ganska snabbt & fint, tills den anser sig vara klar & rullar hem. Dock missade den 30cm gapet till den stora slingan, så jag har nu öppnat upp det till 60cm. Skall låta den ladda klart & sedan putta ut den manuellt igen.
 
Hej! Är det någon som vet om man kan test köra klipparen utan att lägga ner kabeln? Skulle behöva testa om den klarar vissa lutningar. Måste man slå träd runt varje buske eller känner den av med någon sensor att det tar stopp?
 
Kabel måste du nog ha, men du behöver inte speciellt tätt mellan spikarna om du inte kör i lägsta klippläget.

Mycket buskar och träd funkar fint men en häck av buskar är värre om den sticker in nosen mellan två buskar så kan den få för sig att vända innan den backar ut - och då....
 
Kocksa skrev:
Måste man slå träd runt varje buske eller känner den av med någon sensor att det tar stopp?
Allt som är sex centimeter högt eller högre väjer den för så länge det är hårt och ger tillräckligt motstånd, som stammen på busken. Jag har ingen tråd runt hårda hinder som träd, stolpar och dylikt, har massor med sådant på tomten med både lektorn, gungställning m.m.:
iPhone 4S 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maver1ck skrev:
Det borde nog säga allt - att det verkar så många problem och Bosch inte återkallar klipparna. Vad skulle en biltillverkare göra....jo inte skulle Volvo tex låta massa missnöjda kunder köra runt med en ej färdig utvecklad bil.
Det här är nog ett svårt kapitel.
Jag tror att nästan alla valt Indigo för att den påstås vara smartare än andra med GPS, och flera andra system för att kunna mappa och klippa komplexa saker.
Det kanske inte alla har uppfattat är att vi är en testmarknad på grund att vi här i norden är relativt få, tålmodiga och envisa ;-)
Alla system måste betatestas och vi är nog de betorna - är det inte just "betor" svenskar har varit benämnda i tyskland?
 
Är det någon som har erfarenhet av långa smala (eller kortare smala) partier?
Jag har en etapp som är ca 1,5 meter bred och kanske 15 meter lång samt en som är ca 2,5 meter bred och lika lång. Klipparen går med förtjusning runt och följer tråden men har ännu inte gett sig på att starta klipparen där så nu är gräset rejält högt så det ser ut som en djungelexcursion när den flera gånger om dagen drar runt slingorna ;-)

JohnnyGoofy skrev:
..
[bild]

..
 
M J skrev:
Allt som är sex centimeter högt eller högre väjer den för så länge det är hårt och ger tillräckligt motstånd, som stammen på busken. Jag har ingen tråd runt hårda hinder som träd, stolpar och dylikt, har massor med sådant på tomten med både lektorn, gungställning m.m.:
[bild]
ok så om man har en hoppmatta så behövs ingen kabel runt den! Om lutningen är för stor vänder då den bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.