frav skrev:
Kan försöka mig på att rita ihop något i morgon. Är inte så haj på att rita i datorn. Men annars får papper & penna duga med ett foto av det.
Papper o penna och sedan foto på det duger gott
 
mortimer skrev:
Ska bli intressant att följa hur det går för dig och om det slutar med reklamation. Detta är ju den enda i sitt slag som inte är slumpmässig klippare.
Opp. opp. opp. HQ Automower 330X har GPS-stödd navigering. Kanske på pappret inte lika avancerad som Indego, men med GPS delar den in gräsmattan i zoner och klipper dem sedan var för sig och håller reda på vilka de klippt. http://www.husqvarna.com/se/products/robotic-mowers/automower-330-x/

Honda Miimon verkar inte vara lika avancerad som man fick känslan av när den introducerades i höstas. Men den har trots allt nån form av raksöms-klippning som alternativ till slumpklippning a'la ping-pong.

Jag följer Bosch Indegotråden med stort intresse. Rent tankemässigt är det en intressant konstruktion. Frågan är hur bra de kommer att lösa det till slut. För er som har helt fungerande Indego-klippare: hur bra blir raksömsklippningen. Blir det lika jämnt, varv efter varv, som en manuell klippning (med några centimeters överlapp).

Om jag har förstått Indegon korrekt, så är det via GPS och en kartering (kanske i kombination med död räkning) som den håller reda på varv efter varv. Det idealiska hade väl annars varit en maskin som optiskt/ultraljud/radar whatever som kunde "se" var den klippte senaste varvet (på gräshöjden) och anpassade nästa varv efter det?
 
ensamgud skrev:
Nån som testat att lägga ut mer än 450m slinga? Jag köpte en Indego idag med 450m tråd men det känns som det kan bli tight... Tvärvägrar den vid exakt 450 eller tror ni det finns marginal för 50m extra?
Jag svarar på mitt eget inlägg här, har mätt upp min trädgård med Google Maps och det landade på ca 350m kabel, utan öar. Så det ska nog gå att hamna under 450. Ca 980m2 gräs. Ska ställa klockan med tuppen och gå ut och dra sista kabeln, ska bli spännande att starta upp den och se hur (om) den funkar. Verkar vara många som har problem med sina.
 
Hi

Throught I would share my Indego fustration with you guys again :)

I tried removing any 'difficult' part of my lawn today,(red triangle, now only blue is mowed ~ 520m2) do a remap and then manually press 'mow now'
indego.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I did this at 8.00 and went to work, when I got home at 23.00 it was still mowing!

The garden was mowed very nice, but my garden edge in all of the upper part has black dirt lines from the weels driving for more than 15 hours! (charging included, so only half)

I observed the indego and it simply goes to dock, wait 1 minute, heads to the upper left corner and follows the edge back to dock. (forever)

Display also showed "Error code 47, please contact Bosch service center" while it was driving. (anyone seen this before?)
I have send a email to the place I bourght it if they know anything.

On a side note, my Indego also has the very loud cutting sound someone posted a youtu.be video of, but if I increase cutting height to 5 it does not normally occur.
I think it is correct that the indego increases RPM on resistance and then the SW never decreases it before returning to dock.

/Johnny
 
Redigerat:
Gudahov skrev:
...Om jag har förstått Indegon korrekt, så är det via GPS och en kartering (kanske i kombination med död räkning) som den håller reda på varv efter varv. Det idealiska hade väl annars varit en maskin som optiskt/ultraljud/radar whatever som kunde "se" var den klippte senaste varvet (på gräshöjden) och anpassade nästa varv efter det?
Hahahahaha... Skojjare där ! Indego använder på sin höjd GPS för att ställa in klockan. Raksöm ?! Glöm det, den klipper slumpmässiga lapptäcken och lämnar oklippta strängar. Intelligent klippning... tror knappast det. Springer mest runt tråden och funderar på vad den skall göra härnäst. Men "Har man tagit Fan i båten så får man ro han hem".
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Gudahov skrev:
För er som har helt fungerande Indego-klippare: hur bra blir raksömsklippningen. Blir det lika jämnt, varv efter varv, som en manuell klippning (med några centimeters överlapp).
Ja. Skillnaden är att den klipper raksömmen med olika utgångsvinklar. Men överlappet missar den aldrig.

Men efter att ha följt alla nytillkomnas erfarenheter senaste tiden så skulle jag bestämt avråda någon från att köpa en Indego nu, 5.8-maskinerna verkar fungera bedrövligt överlag, och när de fungerar så har de dåligt klippresultat med långa strängar emellan.
 
Redigerat:
M J skrev:
Ja. Skillnaden är att den klipper raksömmen med olika utgångsvinklar. Men överlappet missar den aldrig.

Men efter att ha följt alla nytillkomnas erfarenheter senaste tiden så skulle jag bestämt avråda någon från att köpa en Indego nu, 5.8-maskinerna verkar fungera bedrövligt överlag, och när de fungerar så har de dåligt klippresultat med långa strängar emellan.
Vänta nu lite här.
Jag har samma 5.8 som du och min klipper perfekt. både raksöm o överlapp är helt rätt. Har inte haft några som helst problem med min maskin. Min gräsmatta är nu helt perfekt klippt i läge 2 (lågt) och den har gjort så i ca 1 ½ vecka.
snyggt som fasen kan jag lova. glömmer inga delar av trädgården heller. Varvar inte heller upp längre pga att jag nu fått ner längden till "snagg".
så vi har uppenbarligen inte samma uppfattning här.
 
Waxinator skrev:
Hahahahaha... Skojjare där ! Indego använder på sin höjd GPS för att ställa in klockan. Raksöm ?! Glöm det, den klipper slumpmässiga lapptäcken och lämnar oklippta strängar. Intelligent klippning... tror knappast det. Springer mest runt tråden och funderar på vad den skall göra härnäst. Men "Har man tagit Fan i båten så får man ro han hem".
läs mitt inlägg ovan.

jag har alltså 75 dB - SW V5.8 Build: 04679 - 304 24 L9 480 - 2013-05-21
 
Vi som har helt fungerande Indego-klippare borde samlas i en egen tråd för att jämföra erfarenheter där inläggen inte drunknar blanda alla installationsbekymmer och inkörningsproblem och samma frågor som återkommer gång på gång. Vad vi har för mjukvaruversioner, tomttyper, tomtstorlek, klipptider, klippresultat, miljö, robotgrannar osv.
 
  • Gilla
Amiga4000 och 2 till
  • Laddar…
Jag har tröttnat.. det tar över 24 timmar att klippa med allt funderande, över-tråd-körning och lapptäcken i varierande storlek, dessutom missar den triangelområden mellan dessa. Grädden på moset är att den nu börjat låta som f-n så jag törs inte köra den på natten längre. JAG HATAR strul med nya dyra maskiner som enl beskrivning skall vara så smidiga. Den senaste veckan har jag ägnat mer tid åt min automatklippta gräsmatta än vad jag någonsin gjort med min 53cm briggs o stratton. På måndag ringer jag inwarehouse! Lär väl få åka och köpa en dunk soppa också för det lär väl ta sin lilla tid innan man kan köpa ett annat märke.. fyy...
 
MeanMike skrev:
Vänta nu lite här.
Jag har samma 5.8 som du och min klipper perfekt. både raksöm o överlapp är helt rätt. Har inte haft några som helst problem med min maskin. Min gräsmatta är nu helt perfekt klippt i läge 2 (lågt) och den har gjort så i ca 1 ½ vecka.
snyggt som fasen kan jag lova. glömmer inga delar av trädgården heller. Varvar inte heller upp längre pga att jag nu fått ner längden till "snagg".
så vi har uppenbarligen inte samma uppfattning här.
Jag har inte 5.8, den har jag bara läst om i den här tråden, utan 5.7 build 04435, den s k "86 db" (som är identisk med "78 db" förutom just etiketten) som jag är helnöjd med sedan jag köpte den förra året.

Är glad att jag har fel i min generalisering om 5.8 men man kan inte låta bli att undra
 
Redigerat:
MeanMike skrev:
så vi har uppenbarligen inte samma uppfattning här.
Och ni har inte samma exemplar av gräsklippare eller identiska förutsättningar i övrigt heller. ;) Det verkar ju rätt uppenbart att klipparen för vissa fungerar utmärkt medan den för andra är mer eller mindre oduglig.
 
Gick ut & tryckte igång den manuellt nu. Precis innan så delade jag på två av öarnas 1cm slingor till 4cm. Det första den gör är att gå i en båge till den ön som var mest intressant i gårkväll. Rundade ön ett par ggr, sen vidare ut till begränsningsslingan, följde den medurs till nästa ö som också fått 4cm, kelade lite med den, sedan ut på stora gräsmattan & började klippa.

Återstår att se hur den fortsätter.
 
Behövde du inte kartera om efter att ha ändrat från 1cm till 4cm?
 
frav skrev:
Det första den gör är att gå i en båge till den ön som var mest intressant i gårkväll. Rundade ön ett par ggr
Den ville väl sniffa runt lite och kolla att ingen främmande klippare varit inne på reviret under natten. :p
 
  • Gilla
Waxinator och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.