Efter att man har avverkat skog på en skogsfastighet så kommer kostnaderna. I princip så kommer skogen sedan kosta pengar i ca 40år. Den skall planteras, den skall röjjas, den skall gallras, det skall tas reda på stormfällen (gör du inte det så kommer övrig skog kunna dö pga insektsangrepp), det skall gallras igen. Efter den perioden så kan du börja räkna hem att du kan tjäna pengar på skogen.

Visst, du kommer undan mycket om du sköter den själv, men det krävs kunskap och framförallt tid och tillgång till maskiner.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
anbacileus skrev:
utgår inte helt ifrån texten ifall du har tidigare kunskap eller ej, men om vi utgår ifrån att du är helt grön gällande skog, hantering, vård, skötsel, underhåll, av verkning, rotvältning, plantsättning, barkborrar osv osv så råder jag dig att du tar kontakt med en skogshandlare som arbetar i ditt område och pratar med dom och kanske ber om en utbildning i om vad det handlar om.

personligen anser jag att man inte ska ha skogsfastighet ifall man inte har skogsintresse för det, till exempel inte skulle fega ut för att ta hand om ett vindfällt träd eller annat mindre underhåll. lägger du allt på entrenepad kommer det inte löna sig alls. sen beroeende på storleken behöver du resurser som traktorer eller atv. allt beroeende på behovet.

men åter igen, hör med en skogshandlare som till exemeplvis norrskog (fast i ditt område) som vet vad som behövs för arbete i skogen i underhåll.
Jag är inte rädd för att hugga i, tvärtom!
Inte för att skaffa mig dom rätta kunskaperna heller!
Jag funderar mycket och länge på sånt här i lastbilen om dagarna:)
Förhoppningen med en sån här affär är en fritid i skogen med en liten liten vinst på sikt.
Dock har jag helt slagit mig ifrån tankarna på en stor fastighet! 25Hektar hade varit perfekt!
 
thomasp skrev:
Tjena MTech. Skog är kul, nyttigt och kan vara bra ekonomiskt på sikt. Men utan att (förhoppningsvis) låta alltför hård eller tyken, har jag aldrig hört om en skogsfastighet man kan köpa och sen ta ut skog för hela köpeskillingen direkt. Så frågar du vad haken är är den första där. :) Så ser marknaden inte ut. Det hade varit alldeles för lätt, precis som du själv antyder eller frågar om. Hade det fungerat så, hade det varit långt fler spekulanter på den skog som säljs, vilket dragit upp priserna radikalt. Idag är det snarare så att de flesta som är i medeåldern, funderar på om det ens lönar sig att köpa en skogsfastiget på 30, 40 års sikt med lånta pengar. Ekonomin är inte alls självklar, framför allt inte på kort sikt. Man ska helst ärva, köpa billigt eller köpa mycket för att sedan stycka av ev. hus på fastigheten, tomter eller annat för att få ner lån och balansera räntor.

Om man däremot kan hitta ett mervärde i skogen genom ex. rekreation eller bisysslor, och/eller sälja ved, kan ekvationen bli bättre.

Sedan, av eget intresse om inte annat, tror jag ganska många skulle vara intresserade av var man kan låna utan ränta.

Återigen, menar inte att regna på din parad, men så här ser det ut på en höft, såvitt jag har erfarit i alla fall.
Ja hade det bara varit att avverka hade det varit enkelt!
Men det är det ju aldrig:p
Se inlägg ovan om lån ifall du missat!
 
MTech skrev:
Jag är inte rädd för att hugga i, tvärtom!
Inte för att skaffa mig dom rätta kunskaperna heller!
25 ha är alldeles lagom, då har man att göra fullt upp om man dessutom jobbar heltid.

Välkommen till skogsforum.se ! :)
 
Har en familjegård som vi (min pappa och jag) sköter på 88 hektar. Det är endel jobb men helt klart värt det i slutändan det går ju inte plocka ut någon lön, men vårt intresse är stort.

Har hört att på runt 500 hektar ska du kunna leva på utan något annat jobb och det tror jag nog stämmer rätt bra..

Skogen och marken känner jag är något man förvaltar som man med stolthet ska kunna överlämna till nästkommande generationer.

Lägger till en bild från dagens omhändertagna barkborregranar...

ImageUploadedByByggahus.se1368120464.916137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sen finns det ju ioff en fin liring till och är det så att man har en skogsfastighet så kan man köpa in lite "toys for boys" som är ämnade för de och kunna dra av skatt på det.
tänker då på allt ifrån traktorer, fyrjulingar, släp, åkgräsklippare osv osv. ^^
 
Toys?? Nej nej, det är ju nyttiga arbetsmaskiner...
 
Ni har förstått precis vad jag är ute efter;)
Tiden i skogen är egentligen viktigare än att tjäna pengar!
Hade det bara varit pengar hade jag lika gärna kunnat köra extra pass i lastbilen...
 
  • Gilla
alex86
  • Laddar…
Nu har ju tråden spårat ur lite, men är det någon som har koll på hur det är med att få lån till en fastighet där man inte bor? Blir räntorna högre eller är det som bolån ungefär?
 
Ag fick samma. Däremot får man inte belpna lika stor andel av köpesumman normalt. Avverkningamogen skog får inte belånas alls.
 
Det är en speciell känsla att förvalta en skog men inget man blir rik på. Det som växer i skogen ger ränta på pengarna, inte mer. Värdeökningen består i fastighetspriserna som stigit under många år. Man skall dessutom komma ihåg att skogsbruksplanen anger m3sk, vilket även innefattar toppar och grenar. Medan det som går att sälja vid en avverkning eller gallring, bara är ca 55 %, (m3fub). Det är som att jämföra äpple med bananer
En skogsfastighet på ca 25 ha, med skog i varierande ålder, med bra vägar, det är idealiskt. Varierande ålder innebär att man klarar det mesta utom avverkning själv, det är inget nöje om man har 10 - 15 ha som skall planteras eller röjas på en gång. För att det skall va glädje med skogen är det viktigt att den ligger i närheten av där du bor. Det blir snabbt ett tvång om du måste planera en heldag i skogen för att det ska vara lönt. Dessutom krånglar sågen, bensinen tar slut eller börjar det regna. Jag vet, vi har 6 mil till skogen, det tar 2 timmar med traktor att ta sig dit och det har hänt mer än en gång med slangbrott på kranen eller punktering på nåt hjul.
Slutsatsen är: Om intresset finns, då skall du satsa på skog.
 
Mm, nära är bra. Jag har 40 min med bil till skogen (där jag har traktor och annat hus) och det känns långt ibland.
 
Var det svårt att få lån eller hur kändes det? Jag är intresserad, men det hänger ju en hel del på finansieringen!
 
Det kändes bra, tackar som frågar.

De tittar på ekonomin såklart, samt om man har någon hum om skogsskötsel. Ett tips är att gå Hållbart Familjeskogsbruk som distanskurs på Växjö Universitet.
 
Skogsforum var en bra sida! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.