Hej jag har anlitat en firma(VVS) att borra ny brunn och koppla in allt. Det dom har gjort är att anlita en firma(brunnsborrarna) som borrat hålet på 67 meter,kopplat in pumpen,lite el jobb och kopplat in en ny vatten ledning från brunnen in genom huset. Men vi hade grävt själva så det här dom inte gjort,va bara några meter.

För några år sen så borrade vi ny brunn till förra huset och då fick brunsborrarna göra allt jobb,dom borrade ca 65meter,koppla in pumpen,el jobb,och kopplade in sig på den befintliga vatten ledningen från huset. Då gick det på ca 35 000kr utan rot avdrag.

Kan nån förstå hur det kan kosta 101 967 kr nu med rotavdrag? vet nån vart man kan vända sig om man inte tycker det känns okey det här?

Mvh Johan och Maria
 
Fråga om det inte är nått fel på fakturan, är det inte det så bestrid den och begär en specifikation.
Borrhålet borde kosta runt 40 - 45 000:- en komplett pumpanläggning ca15 000:- om dom tog tillvara på borrkaxet några tusen till och några tusen för VVS arbetet samt ev några tusen i transportkostnad. Så jag skulle säga max 70 000:-, ring dom och fråga.
 
Krilleman
Jag tycker det var oerhört dyrt för att vara MED rot!

Bestrid fakturan och begär ut en specifiserad faktura!

Låter "saltat" i mina ögon (om man kan höra med ögenen på skärmen) :wow:
 
Ja med tanke på att samma borrnings företag tog ca 35 tusen inkl allt för 3år sen med samma borrdjup som nu kan jag inte fatta att vvs företaget som har "fixat allt nu" kan få det till 100 000 inkl rot. Nån som vet hur det går till när man bestrider en faktura?
 
Krilleman
Meddela företaget som gett dig fakturan att du bestrider beloppet och att du vill ha en specifiserad där varje delmoment (och varje underentrepenör) är noga angivet vad som kostat så mycket pengar och varför!
 
Om man jämför borrningen med en bergvärmeinstallation. Vi borrade 220m för bergvärme i somras. Enl. en offert så kostade själva hålet ca 70 000, då ingår kollectorslangen (drygt 450m) och Brinevätskan (nån variant på alkohol), ca 3 eller 400l.
 
Ja sjukligt dyrt låter det! En kompis borrade brunn i våras det hålet gick på 29k och en annan en kompis fick bergvärme borrad, inkopplat och klart med en Thermia 8kw pump ink ett extra konvektorelement för 112k nu i våras.
 
Vår granne borrade 100m förra sommaren de kostade 22000:- efter ROT (bara borrning och sprängning)
 
Hur många meter foderrör gick det åt? Kan vara saltat pris på dessa.
Har hört siffror mellan 500 och 1000:- /m svetsat och klart.
 
Låter vansinnigt dyrt!
Ett borrhål komplett brukar hamna på runt 50-60' inkopplat och klart.
Om det inte är jättelångt att gräva, och det hade ni gjort själva.
 
Men du är inte den första eller den sista som blivit lurad. Tyvärr måste man vara stenhård innan man släpper nån in i huset.
Jag känner en som fick en faktura på 45 000:- för ett sänkpumpsbyte.
Materialkostnad 6 350:-.
Dom var tre gubbar som åkte skytteltrafik till ahlsell för att dom inte hade material och verktyg.
Då tänker ni att pumpen troligen fastnat?
Nej! Dom orkade helt enkelt inte, så han och grannen fick själva dra upp pumpen.
Och tyvärr var han för snäll för att klaga!!
Jag skulle ha rullat ihop fakturan och stoppat upp den solen inte skiner på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.