Det låter ju inte så sannolikt eftersom anslagsenerign som hammaren utvecklar är lika med massan gånnger hastigheten i kvadrat. En större massa ger alltså större anslagsenergi så länge som hastigheten hålls konstant. Hur man än konstruerar en hammare så borde man ju inte kunna kringå fysikens lagar men de kanske har utvecklat designen så att den är mer optimal. Återkom gärna med ett utlåtande när du har fått hammaren.
 
Den är ju 37cm lång ... :)
 
Janus82 skrev:
Det låter ju inte så sannolikt eftersom anslagsenerign som hammaren utvecklar är lika med massan gånnger hastigheten i kvadrat. En större massa ger alltså större anslagsenergi så länge som hastigheten hålls konstant. Hur man än konstruerar en hammare så borde man ju inte kunna kringå fysikens lagar men de kanske har utvecklat designen så att den är mer optimal. Återkom gärna med ett utlåtande när du har fått hammaren.
Stanley hävdar att man pga den lägre vikten ökar slaghastigheten vilket i slutändan ger samma anslagsenergi. Här är en ganska bra recension:
[video=youtube;zkjzYn8KhoE]http://www.youtube.com/watch?v=zkjzYn8KhoE[/video]
 
Jag har en likadan modell (dock inte Stanley) som jag köpte för ett tag sedan och jag vill då inte ha tillbaka min gamla hammare! :)
 
Janus82 skrev:
Det låter ju inte så sannolikt eftersom anslagsenerign som hammaren utvecklar är lika med massan gånnger hastigheten i kvadrat. En större massa ger alltså större anslagsenergi så länge som hastigheten hålls konstant. Hur man än konstruerar en hammare så borde man ju inte kunna kringå fysikens lagar men de kanske har utvecklat designen så att den är mer optimal. Återkom gärna med ett utlåtande när du har fått hammaren.
Men eftersom skaftet är längre kommer hastigheten på hammarhuvudet att vara betydligt högre än vid en vanlig hammare, förutsatt att man använder samma energi i armen. Detta gör att du får den högre anslagsenergin trots att vikten är lägre.
 
Jag får revidera mitt tidigare inlägg..Den ska klappa till som en 28oz slägga, ska de va..
Och.oj va lång den är. Kanske skulle slått till på den mindre modellen på 14oz.

Jag håller på att spika ihop ett hus för inkommande pullor, så när the hammare anländer, får spikpistolerna vila en stund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.