ImageUploadedByByggahus.se1357659494.031541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild som är tagen på kall vinden hemma, där ser man stommen i alla fall, en om se är timmer hus de kan inte jag svara på,
 
Snarare spontad plankstomme skulle jag säga.

Sent from my HTC Incredible S using Byggahus.se mobile app
 
För papper på ena sidan 52.50kr kvm respektive
48.13kr kvm utan papper

De är dom priserna ja kunnande få,

Men ska man ha papper eller inte? Fördelar/nackdelar?
 
Redigerat:
Så vad tror ni? Ska man satsa på sådan skivor 30mm?

Ska man ha vindpapp eller liknande först?
 
berne88 skrev:
För papper på ena sidan 52.50kr kvm respektive
48.13kr kvm utan papper

De är dom priserna ja kunnande få,

Men ska man ha papper eller inte? Fördelar/nackdelar?
vad är det för skivor? du ska ha vindpapp/duk utanför isoleringen.
 
Isover fasadskivor 31 30mm
 
jaha då behöver du inget vindskydd med fasadskiva, pappen antar jag är till för om huset inte är vindtätt som det är. så det kanske är lite bättre med papp.
 
har gjort en lite kalkyl, och de skulle gå på ca 19000kr att göra de, runt huset, de är isolering, och panel så jag räknar med runt 30.000 för allt,
 
Vi har nu gjort ett beslut att vi inte kommer att tillägsisoler då det tar för mycket plats på fasaden.

Men har löst lite och en del gör följande

Alt:1
Bort med den gamla fasaden
På med vindpapp
På med ny fasad

Alt2
Bort med den gamla fasaden
Sätta en liten spik regel för att få en luftspalt
På med ny fasad.


Vad är det rätta sättet?
 
Alt 2 + vindpapp innan spikregeln.
 
Gick och kika lite runt huset idag, såg att det sitter en hel del vent på hus väggen, men som är igensatta på insidan. Så förra ägaren har tilläggs isolerat inne från.

Ska jag ta bort dom gammal vent gallren nu när jag byter bräder på huset? Å bara sätta över dom.

Sen undrar jag lite hur man går tillväga när man byter panelen, ska man börja vid fönster? Eller börja i änden osv.

Tacksam för svar
 
Om de ändå inte gör någon nytta idag kan du ju lika bra ta bort dem. Men huset (och ni som bor i det) behöver ju ventilation på något sätt! Man brukar ju vilja ha tilluft i sovrum och kanske vardagsrum, och frånluft i kök, tvättstuga och badrum. Men ventilation är en hel vetenskap, där varje hus kan ha sina unika lösningar. Dessutom finns ju idag olika mekaniska system med FTX och hela konkarrongen... Kan vara värt att få besök av en ventilationsfirma.
 
berne88 skrev:
Sen undrar jag lite hur man går tillväga när man byter panelen, ska man börja vid fönster? Eller börja i änden osv.
Om du vill ha en noggrann placering av din panel, framförallt om du sätter stående panel, utgår du från fönstren, beräknar var fodren kommer att hamna och bestämmer utifrån avståndet mellan fönster hur separationen av panelen ska göras. Man mer eller mindre måste acceptera vissa justeringar och kan inte strikt sätta samma avstånd runt hela huset utan att andra problem uppstår.
 
norrbottenstorpet skrev:
Om du vill ha en noggrann placering av din panel, framförallt om du sätter stående panel, utgår du från fönstren, beräknar var fodren kommer att hamna och bestämmer utifrån avståndet mellan fönster hur separationen av panelen ska göras. Man mer eller mindre måste acceptera vissa justeringar och kan inte strikt sätta samma avstånd runt hela huset utan att andra problem uppstår.
Och det är just det som ger en levande fasad som inte ser ut som en fabriksvägg!

I bland kanske man till och med måste klyva bort några centimeter på någon eller några brädor för att få ihop pusslet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.