peternicklas
M J skrev:
Det finns lika många svar som det finns ägare till den. Men när det gäller de som skriver här så tycker jag att den intressantaste frågan är; varför köper man Indegon trots att man läst den här tråden?
Svaret på den frågan gissar jag har med psykologi och hur en viss typ av människor funkar. Men vad vet jag, det enda jag vet är att jag är mycket nöjd med min Indego (dvs dess stora fördelar väger mycket tyngre än dess små nackdelar) och ser ingen konkurrent på marknaden jag kan tänka mig istället, ännu. Den löser ett problem för mig som ingen av de andra maskinerna på marknaden kan göra, än.
Vill man ha den senaste tekniken så är väldigt många beredda på att acceptera det som händer med Bosch Indego. Att köpa en slumpklippare är ju inget steg framåt teknikmässigt, inget speciellt har hänt de senaste 10 åren. Kommer själv att köpa en Indego under året och bara för att slippa HQs högt prissatta ålderstigna teknik så är jag beredd att lägga lite tid på att hjälpa Indegon att finna sig tillrätta. Tittar man på de olika trådarna som finns om 2 olika märke av klippare så drar jag en parallell mot datorer och 2 typer av datorer.
 
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Folk i allmänhet som köpt Indegon och inte har några problem syns inte till i den här tråden, de som har problem letar sig ut på nätet och hittar nog ganska snabbt hit. Så visst, Indegon kan ha en stor del måndagsexemplar men för de flesta så fungerar den alldeles utmärkt.

Givetvis är det väldigt trist att det krånglar för vissa och där hoppas jag verkligen Bosch gör allt de kan för att göra alla nöjda i slutändan. Men när den gör det den ska så är det en riktigt fin maskin.
 
Inne på timme 38 nu.. detta kan inte vara normalt.. den har klippt ca 90% av mina 800m2 nu.. vid manuell klipp ska den väl parkera i bas när den tycker den är klar?
 
dennisson skrev:
Inne på timme 38 nu.. detta kan inte vara normalt.. den har klippt ca 90% av mina 800m2 nu.. vid manuell klipp ska den väl parkera i bas när den tycker den är klar?
Har den alltså kört i 38 timmar utan avbrott? Ja, den ska parkera sig när den har kört över hela tomten och anser sig klar.
 
M J skrev:
Det finns lika många svar som det finns ägare till den. Men när det gäller de som skriver här så tycker jag att den intressantaste frågan är; varför köper man Indegon trots att man läst den här tråden?
Svaret på den frågan gissar jag har med psykologi och hur en viss typ av människor funkar. Men vad vet jag, det enda jag vet är att jag är mycket nöjd med min Indego (dvs dess stora fördelar väger mycket tyngre än dess små nackdelar) och ser ingen konkurrent på marknaden jag kan tänka mig istället, ännu. Den löser ett problem för mig som ingen av de andra maskinerna på marknaden kan göra, än.
Det var så jag tänkte när jag skrev mitt inlägg. Vad är det som gör att "vi" trots alla barnsjukdomar och för en del av oss täta återbesök hos återförsäljaren ändå håller ut? Skulle vi acceptera att en nyinköpt TV för 5 000 kr helt plötsligt bara visar halva bilden och att vi måste fabriksåterställa den då och då? Eller skulle vi acceptera att vår nya Lexus RX 450h plötsligt bara kan göra vänstersvängar? Naturligtvis inte. Jag tycker frågeställningen är intressant ur ett psykologiskt perspektiv.

Det lutar ändå åt att jag blir medlem i försökskaninsklubben. Robotens specifikationer är för bra för att avstå. Sedan kommer det ju en ny sommar med nya buggar. Framtiden är med andra ord tryggad. :)
 
Nej, den har bara gått in för laddning och sedan ut igen.. 2ggr har den stannat och hävdat att den är utanför slingan, trots att nosen står mitt på kabeln. Har då fått slå in pinkoden varvid maskinen rebootat/startat om.
 
Då var min nedplockad i låda för inskick för service hos Bosch. Den lyckades inte Kartera igår efter alla konstens regler. Snurrade över begränsningstråden precis när den lämnat stationen, ibland har den gått några meter för att sedan köra helt slumpmässigt på andra ställen mot klippområdet än där tråden går. Den larmar hela tiden om "låg batterispänning eller utanför tempområde.." även efter par timamrs laddning (ser inte ut som den laddar klart heller). Och den återstartar stup i kvarten. Lampan på basstationen lyser konstant grönt .Gjort fabriksinställning med robot både i basstationen och utanför, ryckt strömen till basstationen 1min och även "strömnyckeln" på undersidan. Jobbar med IT sedan flertalet år tillbaka så får hoppas jag har lite koll på fabrikåterställning.
Är en klippare märkt 78dB, även fast Hornbach utlovade 2013 års modell när jag hade kontakt med de innan köp.
 
peternicklas skrev:
Vill man ha den senaste tekniken så är väldigt många beredda på att acceptera det som händer med Bosch Indego. Att köpa en slumpklippare är ju inget steg framåt teknikmässigt, inget speciellt har hänt de senaste 10 åren.
Där sätter du fingret på den viktigaste orsaken tror jag, nyckelfaktorn till Indegons popularitet trots kvalitetsbekymren och inkörningsproblemen som många har.
 
Hej

Valde samma resonemang, teknik intresserar mig, så jag börja med att sätta upp 2 test ytor och sen satt upp en riktig son som klipparen för hela gräsmattan, fick jobba med detta i 3 dagar och till fördel sp har jag sett hur den hanterar kanter, så igår har jag flyttat in kanterna ca: 10 cm i snitt, nu börjar det likna något riktigt bra, tog tillvara på tipset att knivarna kanke mer "slog" av gräset så jag vässade bladen igår och nu blir det inte längre nägra några "Gräsrester" kvar, ser kanon ut, så detta sommaren ser ut att kunna bli bekväm, så summerat kan man säga att det verkar fungerar väldigt bra (Snabbt går det oxå)
 
Har gjort några öar, men hoppat över ett mindre trä samt torkvindan, igår efter några dagar kan man tydligt se att den passerar förbi dessa hinder utan problem, men det tog 2-3 dagar, så den verkar menorera detta
 
Hur länge klippte era klippare FÖRSTA gången efter kartering? Hur stor yta? Gick den tillbaka till bas och på något sett klargjorde att den var färdig?

Min hade idag ställt sig mot ett träd och bad mig flytta det.. pinkod ville den ha också.. efter att jag slog in pinkoden rebootade den för 3e gången..
 
Hej MeanMike, är det någon möjlighet att kunna kontakta dig direkt via telefon, då angående tidsfönster m.m detta har jag inte fått kläm på men i övrigt fungerar det väldigt bra


MeanMike skrev:
Hej. Jag är ny medlem här (läst dock ett tag) med en Indego jag kört 5dagar . Fick en 2013-4 75db och 5.8. på cheapy.
Installationen gick som en klocka, karteringen också. det gick åt 148,5 meter tråd.....jag har 2 öar och 2 träd som inte är markerade (ska huggas ner). Har också slipat knivarna så den slipper jobba så hårt och det blir ett snyggare resultat. Jag har nog gjort som många här märker jag......jag klippte inte ner gräset tillräckligt först, fick då "rusande motor" men jag anser inte det är ett fel utan faktiskt en bra funktion. Önskar bara att när den känner att det går lättare igen så kunde den ju varva ner igen (får vi önska i nästa uppdatering) Varvet kom efter den gick trögt i mossa som jag inte tagit bort tillräckligt och ställt in klipparen på för låg höjd. Kör numera med tidsfönster, en runda på förmiddagen och en på eftermiddagen. Den hinner hela i varje fönster.
Så jag har enbart possitiva intryck än med maskinen. Jag kör den 2-3 gånger om dagen för att komma ner till den nivå och grästäthet som maskinen själv har jobbat fram.
Så det finns nöjda kunder också........:wow:
 
peternicklas skrev [bild]
Vill man ha den senaste tekniken så är väldigt många beredda på att acceptera det som händer med Bosch Indego. Att köpa en slumpklippare är ju inget steg framåt teknikmässigt, inget speciellt har hänt de senaste 10 åren.
M J skrev:
Där sätter du fingret på den viktigaste orsaken tror jag, nyckelfaktorn till Indegons popularitet trots kvalitetsbekymren och inkörningsproblemen som många har.
OK. Tack alla. Men jag är ändå inte riktigt säker att jag förstår. Är det att det är ny teknologi i sig som gör att ni väljer Indegon - att den har en intelligentare klippalgoritm, kartering mm? Jag menar, en slumpklippare gör ju samma jobb. Om man bara vill ha gräsmattan klippt så spelar ju det ingen roll om det är en idiot eller ett geni som klipper den. Man skall ju ändå inte diskutera relativitetsteori eller livets mening med den.

Eller är det fördelarna med denna teknologi som gör att ni väljer Indegon? När Indegon fungerar så är skillnaden bara att Indegon klipper snabbare. Är det alltså att gräsmattan skall vara mer ledig som lockar med Indegon? Om det är det senare, så förstår jag resonemanget. Har man barn mycket ute på gräsmattan så vill man ju inte att gräsklipparen skall vara i vägen. Eller finns det fler fördelar som jag har missat? Hur den hanterar hinder eller klipper kanter, vid husväggar osv?
 
dennisson skrev:
Hur länge klippte era klippare FÖRSTA gången efter kartering? Hur stor yta? Gick den tillbaka till bas och på något sett klargjorde att den var färdig?
Jag har mindre tomt än du ( < 500 kvm) som den klarar av på två klippningar (en mellanladdning) vid en normal körning så länge gräset är kort. Vad gäller den initiala körningen efter karteringen så får jag intrycket att den görs annorlunda med senare utgåvor av programvaran än vad min gör, min började klippa tämligen omgående efter senaste omkarteringen vad jag minns. Har inga öar men gott om fasta omarkerade hinder (lektorn med sex pålar + rutchkana, gungställning med sex stolpar + sandbunker, två träd, två bilar, en släpkärra, en torkvinda)
 
Hur "Kommer man in i detta plastskal, min larmton hörs knappt något , så det verkar ju vara som du har beskrivet här, en plastbit är kvar, vände på klipparen igår men, kunde inte se något som för mig var logiskt, bryter säker sönder någon plastdel i fall jag försöker, men kan det vara så att du har mer bilder "Steg för steg" för att hitta denna ?

dennisson skrev:
Plockade ikväll i ren nyfikenhet isär min oanvända indego och blev både förvånad, bekymrad och lite glad att jag gjorde som jag gjorde...

[bild]

När jag fått bort toppkåpan och vidare ner i "magen" på den och lyfte på locket till styrenheten/elektronikboxen så hittade jag en likadan produktetikett som sitter baktill.. med den skillnaden att det står 65db (!) på den??
[bild]
[bild]

Kopplade loss k-styckena till ecb och öppnade denna för att kika på komponenterna på kretskortet. Kan gå i god för att GPS finns i maskinen, se bif. bilder. Den är också aktiverad åtminstone så långt att den söker satelliter och synkar klockan mot dessa. (se min film på tuben, ca 1.03 in så går gps-ikonen i sökläge och vips synkar den nollställda klockan)

Nyöppnad
[bild]

GPS-sensor
[bild]

GPS-antenn
[bild]

[video=youtube_share;8pMDIQ7keoU]http://youtu.be/8pMDIQ7keoU[/video]

Vidare så undrar jag hur hjulmotorerna med öppna kretskort kommer att må efter ett par säsonger med damm och fukt.. De sitter relativt öppet i.o.m ventilationsgallret. Där finns även oanvända fästhål till något samt ett oanvänt k-stycke?

[bild]


Jag rev vidare och skulle kolla frontgivaren tänkte jag, där hittade jag även larmsirenen och då kom ett AHA! Förklaringen till låg larmton alternativt inget larm alls beror till största sannolikhet att sirenens skyddstejp sitter kvar!

Hann pilla lite på den innan jag tog kortet, tejpen var helt orörd när jag hittade den.
[bild]

Fixat!
[bild]

Jag hittade även ett till direkt fel, en av hjullyftsenorerna var lös och satt inte fast i sitt fäste!

[bild]

Indegon har även en tredje lyftsensor, den är fäst i toppkåpans främre fäste:

[bild]
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.