Hej jag ska påbörja altanbygge. Det blir en sån altandäck. Det jag kommer göra är lägga grus sen plattor 60cm mellan varje på brädden och 120 cm mellan varje på längden men det jag undrar är hur djupt ska jag gräva marken för att fylla med grus. Jag tänkte gräva 15cm men fick höra att 20cm är det som rekommenderas?
 
Du -måste- ned på frostfritt djup.
Kommunen ska kunna ge dig de data du behöver.

20cm räcker inte på långa när! Frågan är om ens 40cm räcker... dessutom måste du ha en platta gjuten i botten på groparna på vilken du gjuter stolparna - då kommer altanen att stå hyfsat still.
 
Nja, däcket ska byggas lågt med reglarna (pga. 60 måttet antar jag att reglarna läggs på plattorna istället för bärlina) direkt på plattor om jag inte missförstått TS, således inga plintar.

Gräv tills du fått bort matjorden så har du ett lämpligt djup på hålet :)
 
Redigerat:
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Jasså? Inga plintar?
Äh - det är ju en helt annan sak; då gäller det väl bara att motverka frosten rörelser i marken? Kompis gjorde nått sånt i Luleå - det rör på sig men är f.ö. helt ok. Han byggde med tanke på markrörelserna - å de är rätt stora i norr jmf med hos oss i södern.
Ska det bara vara plattor på backen som altanen flyter på så missförstod jag helt frågan - jag har klarat mig med ca 20cm på mina trädgårdsgångar (å på dem åker jag med moppen - 400-500kg). Ligger där jag la dem för äver 17 år sedan; men så paddade jag duktigt med 90-150kg's Dynapac padda. Har endast 0-8 grus som bärlager och sättlager.

Så det är bara en grusbädd som skall anläggas?
Då räcker nog 20cm, men 10cm blir för lite. 15cm kan kanske funka om du använder kross (inte grus).
16-32 eller 0-32 - padda det ordentligt så blir det säkert bra i många år framöver :)
 
  • Gilla
celox
  • Laddar…
Jag har precis gjort detta men på platsen för en gammal stensättning så det fanns ingen matjord. Men min idé var att gräva så lite som möjligt, lägga ut ogräsduk, lite grus på för att hålla duken på plats och sedan ut med plattor. Sedan klossa upp reglarna i våg på plattorna. Jag körde med cc60 och ca 90 cm mellan plattorna och 45 x 145 reglar. Altanen är rejält stabil.

Hade det varit gräsmatta där hade jag skalat bort gräset och lagt ogräsduk och plattorna direkt på jorden, och fixat eventuella tjälproblem senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.