KaLnAk skrev:
... Kantklipp ... Har provat manuell klippning flera gånger i rad men gräset på kanterna är fortf högre än gräset innanför tråden!
Jag har satt till kantklippning vid varje ny klipprunda och idag började klipparen med att gå runt hela slingan, jag kunde dock inte se att den klippt något. Satt och väntade vid målgången så jag vet inte om knivarna var aktiva. Får vänta på nästa runda om några dagar...
 
Redigerat:
Vad innefattar Manuell klippnng, klipper den (inkl laddningar) tills den är klar ?

Fick uppfattningen i instruktionshandledningen att den bara klipper tills den behöver ladda.
 
mortimer skrev:
Vad innefattar Manuell klippning, klipper den (inkl laddningar) tills den är klar ?
Fick uppfattningen i instruktionshandledningen att den bara klipper tills den behöver ladda.
Den klipper tills den är färdig med alla bitarna. Den går emellanåt in för kartuppdateringar och laddningar. Avbryter du klippningen så fortsätter den vid nästa start med återstående områden.
 
Redigerat:
mortimer skrev:
Vad innefattar Manuell klippnng, klipper den (inkl laddningar) tills den är klar ?
Japp, älskar den funktionen! :cool: Ett tryck på knappen "Klipp" och den klipper hela gräsmattan, helt automagiskt! :)

(Om där inte finns en påbörjad klippning i minnet som den bröt senast, då slutför den den istället)
 
M J skrev:
Japp, älskar den funktionen! :cool: Ett tryck på knappen "Klipp" och den klipper hela gräsmattan, helt automagiskt! :)

(Om där inte finns en påbörjad klippning i minnet som den bröt senast, då slutför den den istället)
Ni tror inte att detta bara gäller 2013 modellen?
Jag har en 78db version 5,7. När jag klickar på klipp så åker han ut ända tills han behöver ladda, då åker han tillbaka till sin station och blir kvar där :confused:
 
Timpalimpa skrev:
Ni tror inte att detta bara gäller 2013 modellen?
Jag har en 78db version 5,7. När jag klickar på klipp så åker han ut ända tills han behöver ladda, då åker han tillbaka till sin station och blir kvar där :confused:
Har den fått åka ostörd då, utan att fastna och utan tryckningar på menyn? Försök se vad den säger i fönstret när den åker tillbaka, om den skriver att den är färdig eller om den skriver att den behöver ladda.

Jag har Software release 5.7, Build version 04435 på min, "86 db", och har bara kört den manuellt sedan jag köpte den i höstas, tills nu när jag börjat titta på att tidsstyra starterna.

EDIT: Har du tidsfönster inlagda också? Jag har inte testat hel klippning manuellt med tidsfönster inlagda, om det möjligtvis kan ha med det att göra. Möjligtvis att den väntar tills nästa tidsfönster med att åka ut igen om det finns sådana inlagda.
 
Redigerat:
Waxinator skrev:
Jag har satt till kantklippning vid varje ny klipprunda och idag började klipparen med att gå runt hela slingan, jag kunde dock inte se att den klippt något. Satt och väntade vid målgången så jag vet inte om knivarna var aktiva. Får vänta på nästa runda om några dagar...
Jag har bara fått den att kantklippa en enda gång hittills vad jag vet, det var vid första starten efter att jag ändrat inställningen från att kantklippa varje gång till varannan. När den stod på varje gång kantklippte den aldrig...
 
Jag har läst i stort sett varenda inlägg i tråden men blir ändå inte riktigt klok på den här bilden. Jag har ritat med rött där jag inte riktigt hänger med. Kan någon bättre möblerad än undetecknad räta ut frågettecknen?
67235793612486988787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sak jag tror mig förstå förutom att svenskar får agera försökskanininer åt Bosch är att man ska se till att få modellen med den senaste programvaruversionen. Jag planerar mitt inköp om två veckor. Min tomt är 1 200 kvm stor och jag behöver köpa extra kabel och klämmor. Är det någon som har en bra idé om var man kan köpa det. Billigt förstås.

Till sist. Tack alla som lagt ner sin själ i detta och alla som bidragit med information.
 
Redigerat:
mulch skrev:
Min tomt är 1 200 kvm stor och jag behöver köpa extra kabel och klämmor. Är det någon som har en bra idé om var man kan köpa det. Billigt förstås.
Jag beställde från GPLshop.se

Det går att beställa "Husqvarnatråd" i 25m längder 200:-/25m samt märlor 100st för 180:-
 
Jag undrar om det inte är så att medlevererad kabel bara är en förtennt RK. Stämmer det kan jag köpa sådan BILLIGT via min arbetsplats
 
Det billigaste jag sett Boschs 150meters-tråd för är 699:- men minns inte var. Priskonkurrensen på tillbehören verkar inte fungera lika bra som på klipparen.
 
Eriksgatan
mulch skrev:
Jag har läst i stort sett varenda inlägg i tråden men blir ändå inte riktigt klok på den här bilden. Jag har ritat med rött där jag inte riktigt hänger med. Kan någon bättre möblerad än undetecknad räta ut frågettecknen?
[bild]
Frågetecknen uppifrån och ned:
35 cm
< 1 cm
< 1 cm

De som har fått klipparen levererad med bruksanvisningen daterad 2012.04 upptäcker att där finns inte det översta 35 cm -avståndet vid laddstationen inlagt.

Lite rörande att ankdammar skulle kräva större säkerhetsavstånd än andra hinder. Det borde inte heller ha att göra med att vattnet skulle störa ut klipparen eftersom klipparen klarar av att köra (och försöker klippa) i stora 5 cm djupa vattenansamlingar på gräsmattan. Ofta har man också stenar och annat krafs runt dammar som ändå skulle hindra klipparen att ta sig ned i vattnet och förintas. Så använd 35 cm även runt dina ankor om du vill det.
 
Redigerat:
Även Wiper har större avstånd till pool eller stup, dvs sådant som direkt förstör klipparen om den skulle råka köra över kanten. Tror inte man ska tulla på det avståndet.
 
En liten flagga... drog min tråd runt ett par buskar i helgen med vad tyckte var god marginal på 50cm från buskens centrum. Men med facit hand så bör den utökas till 60-70cm. De där 35cm ser min robot ut att behöva. Skulle jag dragit om den idag helt så hade avståndet snarare landat på 37-40cm mot stenkanter/husvägg/rabatter m.m..
 
mortimer skrev:
... drog min tråd runt ett par buskar i helgen med vad tyckte var god marginal på 50cm från buskens centrum.
Vänta lite här nu... 50 cm från buskens centrum behöver ju inte vara god marginal.
Om buskens diameter är 80 cm innebär ju det att du har slingan 10 cm från busken, knappast "god marginal" i så fall.
Och om diametern på busken är 120 cm innebär ju det att slingan går inne i busken :rolleyes:

Tror knappast att man skall ta avstånd från centrum, utan snarare från ytterkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.