Eriksgatan
Denna klippare levererades till Sverige 2013-05-21 med ver. 5.8 build 04679.
Lägg märke till 75 dB, 3900 rpm och 04/2013. Dessa tre detaljer skiljer sig mot en del klippare som fortfarande säljs i en del butiker och som har 78 eller 86 dB, 4200 rpm och 2012 på etiketten.

Indego 2013 etikett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När det gäller frågan om man kan lämna in maskinen till vilken ÅF som helst så kan man börja med att dra likheten med Bosch verktygsmaskiner.
Blå Bosch kan lämnas in till vilken ÅF som helst i Europa om den är köpt i Europa.
Grön Bosch skall som regel lämnas in till den ÅF man köpt produkten av.
Då Indegon är grön så antar jag att den följer Bosch-Grön policyn, ev kan ÅF som även säljer BlåBosch ställa upp även för gröna maskiner. Alt så finns specialregler just kring Indegon.

Läser man denna tråd så skulle jag iaf, även om Indegon klarat min tomt, undvikit den så länge den är grön.
Den dag det kommer en blå Indego som klarar 3000m2 så skulle jag definitivt överväga maskinen.
 
Eriksgatan
Den översta är enligt etiketten tillverkad i april 2013, den undre i slutet av 2012.
Kan någon se någon skillnad? Inte jag.
Den tidigare jämförelsen med bilder på undersidor som jag gjorde i #1045 kan nog ganska säkert nu sägas vara mellan en tidig 2012:a och en sen 2012:a (= undre klipparen) med olika build på ver. 5.7, där den nyare alltså såldes nu i maj under beskrivningen "2013 års modell". Där var skillnaden endast i skruvtypen som fäster knivbladen.

2013 mot 2012 undersida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eriksgatan
2013 överst. Skillnaden är tillagda sajpningar på fyra ställen i skåran där begränsningskabeln skall löpa så att den sitter någorlunda fast.
(Ursäkta att det är olika fotoavstånd på bilderna)
2013 mot 2012 laddstation undersida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Eriksgatan
Här syns de nya sajpningarna tydligt i den övre bilden.
2013 mot 2012 laddstation undersida detalj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En annan mycket liten detalj är att <ASA>-tabellen som finns ingjuten i plasten har fått markeringar i två rutor på 2013 medan den är omarkerad på 2012. (Tyckte inte det var såå intressant att fotografera det).
 
Eriksgatan
Som ni ser står det olika årtal på dem och på 2013 står det nu "EAC" märkt såväl på laddstation som på nätdelen. Reservdelsnumren är samma även här så nätdelar och laddstationer bör kunna skiftas hur som helst.
2013 mot 2012 laddstation nätdel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eriksgatan
dennisson skrev:
Plockade ikväll i ren nyfikenhet isär min oanvända indego och blev både förvånad, bekymrad och lite glad att jag gjorde som jag gjorde...
....
Jag rev vidare och skulle kolla frontgivaren tänkte jag, där hittade jag även larmsirenen och då kom ett AHA! Förklaringen till låg larmton alternativt inget larm alls beror till största sannolikhet att sirenens skyddstejp sitter kvar!
Det är en konspiration! På somrarna kommer det en massa "asfaltsläggare" dragandes hit i gäng från Storbritannien som gör urusla jobb, lurar folk på pengar, är hotfulla och skräpar ner något förskräckligt kring sina läger. Vad tror ni de gör övriga året...? Jo, då jobbar de förstås på Boschfabriken i Storbritannien som bygger Indego, vilket förklarar kvaliteten på montaget. Och vad tror ni att de kommer att göra denna sommar efter att de har "förberett" våra klippare genom att tejpa över larmsummern...?
Så säkrar man att det finns förnyad efterfrågan och arbetstillfällen när man sedan kommer hem igen.:)
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Lekedal skrev:
Vi får se hur det går. Jag har torkat av allt och rengjort så gott det går; det var goodwill från min sida, nu hoppas jag på goodwill från deras. På returen har de skrivit "Anledning till order: Produkten var defekt/skadad vid lev. Går ej att installera, karterar ej". Om de hjälper mig så får de en nöjd kund som inte bara kan tänka sig att köpa fler produkter hos dem (det är ju inte deras fel att Indegon är dålig) utan som också kommer att rekommendera dem för andra. Om de bråkar har de däremot en väldigt missnöjd kund och riskerar därmed att tappa ganska många potentiella kunder...

Du har helt rätt i att knivarna är tillbehör. My mistake :)
Snart blir det här väl en pseudodiskussion som retar upp andra läsare och tanken är inte att låta för leverantörsvänlig (jobbar i helt annan bransch :)), men jag är fortfarande lite tveksam till resonemanget.
InWarehouse har krav på sig att hantera garantiärenden som en mellanhand mellan slutkund och tillverkare. Öppet-köp är helt frivilligt och används främst för att ta bort osäkerheten inför ett köp, dvs är man tveksam till om soffan passar i vardagsrummet eller om TV:n har rätt storlek så kan man lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Tanken är ju då att säljaren med begränsade insatser skall kunna tejpa igen lådan som produkten levererades i och sälja den vidare till annan kund. I ditt fall låter det som en omöjlighet, åtminstone utan att InWarehouse får beställa nya pinnar och tråd. Ditt ärende borde lyda under garantidelen, dvs att säljaren ges chansen till att få produkten i användbart skick (Köper du en TV eller mobiltelefon som inte fungerar när du får den så är nog det vanligaste att säljaren vill ta tillbaka den för reparation). Dvs, jag tycker inte att ett företag som frivilligt erbjuder öppet köp skall få skit för att man inte vill ta tillbaka en använd produkt. I det här fallet är det ju ej heller något som är transportskadat och som är svårt att återställa till ursprungligt skick, utan vi pratar kalibrering/mjukvaruuppdatering.
Men som sagt, InWarehouse kanske går dig till mötes och då har de ett stort plus i kanten (men knappast ett minus om de är tveksamma när lådan kommer tillbaka). Däremot håller jag med om att det är surt att behöva lämna in en ny produkt till reparation precis som för mig. Grannarna kommer skratta åt mig när jag går runt med min gamla gräsklippare i helgen :).
 
Om man tittar på bilderna från undersidan av Indego så ser det ut som skivan som håller knivarna är i plast. Stämmer detta?
 
Det stämmer, jag har vad jag förstår den senaste hårdvaru och mjukvarukombon och min är i plast. Det var någon här tidigare som sa att den var i metall men jag tror han misstog sig. Skivan är i hård plast som när man knackar på den kanske kan misstas.

Plast är nog att föredra, skulle den köra in i något hårt brukar det vara bäst att något så långt ut som möjligt går sönder. Bra mycket billigare att byta plastskivan än motor t.ex.
 
Perli skrev:
Det stämmer, jag har vad jag förstår den senaste hårdvaru och mjukvarukombon och min är i plast. Det var någon här tidigare som sa att den var i metall men jag tror han misstog sig. Skivan är i hård plast som när man knackar på den kanske kan misstas.
Det var jag som förhastade mig om det, tar tillbaka det antagandet. Skivan är i huvudsak i hårdplast med ingjutna metalldelar såsom skruvgängorna.
 
Lekedal skrev:
Du har helt rätt i att knivarna är tillbehör. My mistake :)
Nja, det finns fler som skriver om de tre extraknivarna, läste just på Clas Ohlson:

Smart, smidig robotgräsklippare för större gräsmattor, upp till ca 1000 m². Finfördelning och vändklippning för en friskare gräsmatta. Multigivare som registrerar hinder och arbetar runt dessa. Klipparen åker automatiskt till laddaren när batteriet kräver laddning. Helautomatisk, interaktion via display/knappsats, vecko- och dagtimer, larm och pinkod. Klipphöjd 20-60 mm. 3 tunna, skärande knivblad. Maxlutning upp till 35 %. Vikt 11 kg. Komplett med laddningsstation, strömkabel, 150 m begränsningskabel, 300 fästklamrar och 3 reservblad.

http://www.clasohlson.com/se/Robotgräsklippare-Bosch-Indego/31-4912
Se under "Mer information". Någonstans kommer uppgiften ifrån.
 
Eriksgatan
Perli skrev:
Plast är nog att föredra, skulle den köra in i något hårt brukar det vara bäst att något så långt ut som möjligt går sönder. Bra mycket billigare att byta plastskivan än motor t.ex.
Japp, jag har testat med både magnet och tungan(...) och helt säkert har alla klippare haft en plasttallrik.
Andra fördelar är att ju lättare den är desto fortare stannar knivarna ifall klipparen lyfts upp eller välts omkull. Det finns krav på hur fort stoppet skall ske och får man stopp på den fortare kan man ju låta den hålla en högre rotationshastighet under klippningen vilket i slutändan ger en snyggare gräsmatta.
Ytterligare en fördel med plast är att antingen så är det helt eller så har det spruckit. Hade skivan varit i aluminium eller ännu hårdare material skulle den kunna få hack, sågtänder eller bli knivskarp efter att ha nötts och tvärstannat mot vickande stengångplattor, kvarglömda verktyg etc. Går en sådan skadad skiva sedan sönder ligger det otrevliga bitar i gräset sedan, så tack för att ni valde plasten, Bosch.
 
Jag har nu kört min Indigo sedan i höstas!, den har funkat kanon! I början så körde den runt slingan väldigt ofta men nu verkar den ha lärt sig hur tomten ser ut! Jag grävde inte ner slinga och det är jag glad för för nu kan jag flytta ut den på väldigt många ställen (för att slippa kantklippa) Sonen har även fått en studsmatta , jag har inte haft några problem med den heller förutom att runt benen måste jag kantklippa, jag har inte laggt någon slinga runt den! De problem som dykt upp är att jag fått jämna till lite ojämnheter i trädgården där klipparn hoppat till och stannat! Ett annat problem var att grannens Husqvarna sluttade funka när hans klippare kom nära min tråd! Vi har runt 1.2m i mellan slingorna. Men det löstes enkelt med en timer på min klippare! Jag kör i mellan 8.00 och 12 på förmiddagen och grannen kör på eftermiddagen timmern slår av strömen imellan 12.30 och 18.00! Det jag saknar på klipparen är ett larm!

Men jag är på det stor ganska nöjd med resultatet! Om jag hade fått ändra något skulle det vara att den skulle haft en större klipp skiva så att den klippt lite närmare kanterna! Men det problemet har nog alla robotklippparna!
 
Eriksgatan
M J skrev:
Nja, det finns fler som skriver om de tre extraknivarna, läste just på Clas Ohlson:

Smart, smidig robotgräsklippare för större gräsmattor, upp till ca 1000 m². Finfördelning och vändklippning för en friskare gräsmatta. Multigivare som registrerar hinder och arbetar runt dessa. Klipparen åker automatiskt till laddaren när batteriet kräver laddning. Helautomatisk, interaktion via display/knappsats, vecko- och dagtimer, larm och pinkod. Klipphöjd 20-60 mm. 3 tunna, skärande knivblad. Maxlutning upp till 35 %. Vikt 11 kg. Komplett med laddningsstation, strömkabel, 150 m begränsningskabel, 300 fästklamrar och 3 reservblad.

[länk]
Se under "Mer information". Någonstans kommer uppgiften ifrån.
Jo, jag har också sett att klipparen finns med två olika artikelnummer från Bosch, där den som har en 2:a (tror jag) bland de tre sista siffrorna säljs med 2 rullar x 150 m tråd, 4 påsar pegs och 3 reservblad. Värdet på det man får extra är en bra bit över 1000 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.