Vi ska renovera köket och är nu i valet och kvalet vad gäller alla vitvaror. Vi hade riktat in oss på att köra allt (kyl, frys, pyrolysugn, kombiugn (micro + ugn), häll och diskmaskin) av Siemens varor. Men så var vi på Elgiganten igår och han rekommenderade Electrolux på kyl, frys och ugnar istället. Och då ta en ångugn istället för pyrolysugn och sedan en kombiugn som i första alternativet. Personligen tycker jag att Siemens grejer är snyggare men om Electrolux är så mkt bättre som han påstår kanske man får tänka om. Vad har ni för erfarenhet av de olika märkena.

Kan även passa på att fråga hur ni skulle ha valt vad gäller ångugn? Electrolux variant är lika stor som en normalstorlek ugn så det har inte försämrats just hos dem.

Tacksam för tips och åsikter.
 
  • Gilla
Kaktusspenat
  • Laddar…
ullberg
Sök lite på forumet, jag tycker mig ha sett en del trådar om trasiga/krånglande vitvaror på sistone. Själv skulle jag satsa på Siemens snarare än E-lux, eller snarare, jag har främst siemens i mitt eget kök. På jobbet gjorde vi om köket för ung. ett år sedan, och det sattes bland annat in tre mikrovågsugnar från E-lux, alla dessa har bytts ut minst en gång under det år de suttit där, jag tror vi har gjort 5 eller 6 byten totalt, vilket känns helt oacceptabelt (spishällen på jobbet är en siemens, har hållit, men det säger väldigt lite då det väl är vad som förväntas).

Bland mina egna siemens-vitvaror har faktiskt en kombiugn (jag har två) gått sönder, den funkar fortfarande perfekt som ugn men microdelen har gått sönder. Jag gissar att det var efter ca 5 år, vilket jag också tycker är för tidigt, men den hade flyttats ganska mycket fram och tillbaka mellan två lägenheter vi ägde i samma hus och stått i en hel del byggdamm.

Nu har dessa ugnar flyttats till ett tredje boende, så mycket tycker vi om dem, även om det knappast handlar om märket utan om funktionen som vi gillar så mycket (samt återanskaffningskostnaden, till sista lägenheten vi sålde köpte vi faktiskt en helt ny Siemensugn, utan kombifunktion, att ersätta våra två med)

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.