Hej Gudahov,

ojoj, har inte varit inne på byggahus på ett tag... jösses, har inte haft tid att läsa allt du skrivit men av det jag kan se så har du haft lite problem med dockningen?

Jag hade oxå detta tidigare, maskinen gick in och ut 5ggr innan den gav upp. Det konstiga var att den såg ut att pricka perfekt men trots det hittade den inte kontaktblecken. Detta uppkom när jag använt klipparen någon månad. Insåg då att kontaktblecken på laddstationen var en anings för inåtböjda för att klipparens två kontaktplåtar med säkerhet skulle träffa. Detta löstes enkelt genom att böja ut kontaktblecken någon mm för att säkerställa kontakt. Sedan dess har jag inte fått detta problem längre.

Ang. gnisslet: Min gnisslar något, men detta sker enbart då klipparen vänder. Det är det bakre släphjulet som låter mot gräset, speciellt om det är blött ute. 305an har väl ett lagrat hjul runt "Z-axeln"?

Min r40li jobbar på helt utan problem. Dock så fick jag ju byta från den första som jag fick hem som inte såg slingan överhuvudtaget. CO i insjön hade ju ingen koll även om de var väldigt trevliga och försökte vara hjälpsamma.

Mvh
Wretan
 
superpin skrev:
Tack Gudahov för att du orkar skriva så detaljerat, mycket intressant.

Jag är lite konfunderad över dockningsproblemen, min 305a har aldrig haft problem att docka trots att jag inte varit speciellt noga med guideslingan och framförallt inte begränsningen runtomkring laddstationen, som dessutom står snett i en grop delvis under min altan med en trappa bredvid. Har jag haft tur, är det skillnad på 305 och Gardena när det gäller dockningsproceduren eller har Gudahov en knasig klippare?
Ingen aning om varför min Gardena har varit så känslig i dockningen. Skulle inte tro att det är någon skillnad i detta hänseende mellan Automower 305 och Gardena R40Li. Det är ju bara Husqvarna som har tweakat ned 305:an lite, så att den skall kunna säljas billigare än 305:an utan att kannibalisera. Kan inte tänka mig att de gjort någon förändring som rör dockningen.

Du har nog bara haft "tur". Eller rättare sagt så har du nog din laddningsstation stående efter en ganska rak kant och marken är plan? Min tomt lutar åt alla håll och just där laddstationen passade bäst med hänsyn till placering på gräsmattan och tillgången till el, så var det helt enkelt för snett och vint för att bara "släppa ner" laddplattan som jag gjorde först. Hade jag bara följt manualens bilder så hade detta aldrig varit något problem. Det som förvånar mig något är att det inte är "digitalt" - dvs att det funkade typ 5 av 6 gånger men inte den 6:e gången. Och det andra som förvånar mig är att det inte står i manualen lite mer utförligt HUR roboten dockar, så att man förstår varför det är så viktigt att tråden skall gå spikrakt ut 1,5 meter åt varje håll.
 
wretan skrev:
Hej Gudahov,

ojoj, har inte varit inne på byggahus på ett tag... jösses, har inte haft tid att läsa allt du skrivit men av det jag kan se så har du haft lite problem med dockningen?

Jag hade oxå detta tidigare, maskinen gick in och ut 5ggr innan den gav upp. Det konstiga var att den såg ut att pricka perfekt men trots det hittade den inte kontaktblecken. Detta uppkom när jag använt klipparen någon månad. Insåg då att kontaktblecken på laddstationen var en anings för inåtböjda för att klipparens två kontaktplåtar med säkerhet skulle träffa. Detta löstes enkelt genom att böja ut kontaktblecken någon mm för att säkerställa kontakt. Sedan dess har jag inte fått detta problem längre.
Det låter ju bra. Skall kolla blecken i morgon och se hur de ser ut. Men i mitt fall var det nog begränsningskabeln som var problemet.

wretan skrev:
Ang. gnisslet: Min gnisslar något, men detta sker enbart då klipparen vänder. Det är det bakre släphjulet som låter mot gräset, speciellt om det är blött ute. 305an har väl ett lagrat hjul runt "Z-axeln"?

Min r40li jobbar på helt utan problem. Dock så fick jag ju byta från den första som jag fick hem som inte såg slingan överhuvudtaget. CO i insjön hade ju ingen koll även om de var väldigt trevliga och försökte vara hjälpsamma.

Mvh
Wretan
Bakre släphjulet som gnisslar. Det har jag inte ens tänkt på. Men i ditt fall verkar det ju vara ett oundvikligt problem som alla med samma lösning bör ha, antagligen även min robot, bara att jag inte tänkt på det. Det "högljudda" gnisslet i min låter som något mekaniskt mackel i huvudhjulen. Det uppkom efter precis 10 timmars körtid. Inte särskilt besvärande, speciellt inte om man har lyssnat på Bosch Indego-klipparna. Men definitivt något som HQ får kolla på i senhöst/vinter.

Nä, Clas Ohlsons Gardena R40Li-support är nog inte så vass. När jag snackade med killen där, så berättade han att de inte hade haft inne en endast kundrobot för reparation. Så det är ju inte så konstigt. Men de lär ha en robot som tickar runt på någon demo-yta. Och den ansvarige har tydligen en egen Automower hemma.

Om man skulle lämna in sin R40Li hos sin lokala CO-butik, så hamnar den i Insjön. Och jag gissar att Insjön skulle behöva ta hjälp av Husqvarna centralt om det var något mer krångligt problem. Bättre då att lämna in den hos någon mer etablerad Husqvarna-reparatör under garantitiden. Det skall tydligen gå bra.
 
Redigerat:
Så, då har Gardenan R40Li på det avlägsna sommartorpet satts igång igen. Det var med viss bävan enär förra året slutade lite i moll. Plockade in roboten runt den 15 oktober och då hade den fått vara själv i 14 dagar på torpet. Det visade sig att den inte klippt en meter på dessa 2 veckor. Roboten stod bara och såg dum ut i laddstationen. Inget felmeddelande. Ingenting.

Så i söndags eftermiddag (19 maj) kopplade jag in laddstationen och ställde dit klipparen. Det tog cirka en timme innan batteriet var fulladdat och den började klippa. Klippte sedan en dryg timme och gick in i laddstationen utan problem. Den stod då på sammanlagt 183 klipptimmar - vilket var en timma mer än vad den hann klippa mellan den 19 augusti och slutet av september förra året. Lämnade den och åkte hem till stan vid 20-tiden på kvällen.

Kom tillbaka "idag", måndag den 20 maj kl 19.30. Då stod den och laddade i laddstationen och panelen visade 192 timmar. Yippee. Har alltså hunnit klippa 9 omgångar på ett dygn och lyckats undvika att fastna i den efter vintern lite guppiga gräsmattan och dessutom docka fint och ladda,

Tog en promenad med hunden i skogen och trodde att R40:an skulle klippa när jag kom tillbaka. Icke sa Nicke. Panelen visade att den var fulladdad och jag försökte då att starta den "manuellt". Då kom meddelandet "Dagens körning avslutad. Nästa körning påbörjas Tis 00:00." Jag glömde titta efter i inställningarna, men jag tror att jag tog bort all schemaläggning förra året och att maskinen själv får avgöra när den kör. Så länge gräset är högt kommer den då troligen klippa hela tiden (varvat med laddning) utom mellan 18:00 och 24:00 då den tydligen har sin fabriksinställda "minst 6 timmar batterivila per dygn".

I söndags när jag satte igång roboten såg gräsmattan långhårig ut; "här ser ni en gräsmatta som snart behöver klippas". Jag satte roboten på cirka 4,5 cm så att den skulle få en lugn start. Efter 9 timmars klippning (dvs 9 timmar med bladen i mattan; inte klocktimmar) såg man att den var klippt, men den var rejält "rufsig". Klipparen behöver minst 9 timmar till (ett dygn) för att mattan skall se hyfsad ut. Troligen ytterligare en dag för att den skall känna av att mattan är klippt och därmed börja ta längre viloperioder. (En tekniker på Husqvarna, som tillverkar Gardenas klippare, berättade ju förra året att R40Li har en motstånds-sensor som känner av huruvida mattan är klippt eller inte och därvid anpassar sitt schema. En funktion som inte finns i äldre Husqvarna-maskiner såsom Automower 220, men i 305 och säkerligen i nya 320.)

Om allt har gått bra när jag åker upp nästa gång, sänker jag klipphöjden till 3.

Några reflektioner:

Förra sommaren ägnades mycket tid till att förbereda gräsmattan för roboten. Bl.a. sprängde jag bort en hel del större stenar som låg i mattan, tog bort mossa och lade på ny jord och sådde. Det var först i mitten av augusti som det fanns något som liknade en matta att klippa. Och sedan var det bara en dryg månad till som gräset hade tid på sig att börja bygga rotsystemet.

Vintern har varit hyfsat snäll mot mattan. Det har väl satt sig lite här och där, med lite smågropar och gräslösa fläckar. Men detta ordnar sig nog snart. Däremot lär det dröja innan gräset har rotat sig ordentligt. Troligen är det inte förrän i slutet av nästa sommar (2014) som rotsystemet är riktigt tätt och hållfast. Mattan är väldigt känslig nu och det skulle inte vara några problem att förstöra den helt genom att springa oförsiktigt med kraftiga skor. I sommar skall jag få hjälp av riktiga timmermän att byta ut de nedersta skiften på långsidan av detta liggtimmerhus. De kommer att använda delar av gräsmattan som byggarbetsplats. Troligen kommer jag att få så om denna del i början av juli.....

Vad beträffar valet av R40Li så är jag fortfarande nöjd med valet. Under förutsättning att den inte krånglar med dockningen så kommer den att kunna hålla gräsmattan i "golfbanekvalitet", trots att den troligen är något större än de 400 kvm som rekommenderas för R40Li. Och trots att tomten är besvärligare än vad programmerarna har tänkt sig (många öar, flera smala passager, inga raka hörn och kuperat). Men det hela förutsätter naturligtvis att roboten får jobba den mesta tillgängliga tiden på dygnet, hela veckan.
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
R40LI kostar nu 8990kr hos Jula
http://www.jula.se/robotklippare-r40li-721138
Ganska okej för den som vill kunna hämta upp en i en lokalbutik. Finns ju något billigare via postorder.


Såg i en lokaltidning idag att NP Nilsson tar 8700kr för R40LI
http://www.npn.se/
Det får väl ändå anses vara ett riktigt bra pris för denna maskin.
 
Hur är det med det ickeledade bakhjulet? Sliter det hårt på gräsmattan? Slits hjulet så det behöver bytas "ofta"?
 
frav skrev:
R40LI kostar nu 8990kr hos Jula
[länk]
Ganska okej för den som vill kunna hämta upp en i en lokalbutik. Finns ju något billigare via postorder.


Såg i en lokaltidning idag att NP Nilsson tar 8700kr för R40LI
[länk]
Det får väl ändå anses vara ett riktigt bra pris för denna maskin.
Ja, 8700 är ett bra pris. 8690:- som billigast vid postorder.

Dock. Automower 305 kostar som billigast 10 290:- och då klarar den 500 kvm och har någon funktion bättre. Och lite mindre iögonfallande färg.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1195976,827116

Om man inte har en pytteliten trädgård (mindre än 200 kvm) utan smala passager så kan jag tycka att de 1600:- i prisskillnad inte är tillräckligt. Kostar A305:an 10.290:- skulle 8 290:- eller ännu hellre 7 990:- kännas mer rimligt för R40Li.

Rent intuitivt känns det som om HQ och de andra tjänar bra med pengar på sina robotklippare. Den rörliga kostnaden (material och produktionskostnad) torde inte vara högre än för de enklaste bensinklipparna. Vi kunder är beredda att betala mer pengar för en robotklippare än en manuell eftersom det är så tidsbesparande och ger en sån skön kick när man kan se "någon annan" göra arbetet. Men med större konkurrens borde vi få se betydligt lägre priser med tiden. En R40Li borde inte kosta mer än 4-5000:-. Kanske ännu mindre så småningom.
 
frav skrev:
Hur är det med det ickeledade bakhjulet? Sliter det hårt på gräsmattan? Slits hjulet så det behöver bytas "ofta"?
Har jag inte ens tänkt på. Att det inte är ledat. Något slitage på gräsmattan har jag inte noterat.
 
Gudahov skrev:
Om man inte har en pytteliten trädgård (mindre än 200 kvm) utan smala passager så kan jag tycka att de 1600:- i prisskillnad inte är tillräckligt. Kostar A305:an 10.290:- skulle 8 290:- eller ännu hellre 7 990:- kännas mer rimligt för R40Li.
Har själv en tomt på knappt 300kvm. Vad skulle jag egentligen vinna på att köpa en HQ 305 framför R40Li?

Lämnade tillbaka en Bosch Indego igår och köpte en R40 istället. Billigaste återförsäljaren i min närhet tar 9990:- för 305:an, jag gav efter prisgaranti under 8000:- för R40:n. Hittade själv ingen funktion som skulle vara värd 2000:-. För fjärrsläpp har jag efter inläggen i tråden förstått att även Gardenan har?
 
MMMGGG skrev:
Har själv en tomt på knappt 300kvm. Vad skulle jag egentligen vinna på att köpa en HQ 305 framför R40Li?

Lämnade tillbaka en Bosch Indego igår och köpte en R40 istället. Billigaste återförsäljaren i min närhet tar 9990:- för 305:an, jag gav efter prisgaranti under 8000:- för R40:n. Hittade själv ingen funktion som skulle vara värd 2000:-. För fjärrsläpp har jag efter inläggen i tråden förstått att även Gardenan har?
Automowern har högre hastighet på hjulen. Den går snabbare helt enkelt och behöver inte vara ute så mycket på mattan.

Ja, Gardenan har fjärrstart på guidelinan. Använder det (25% av starterna eller vad det nu är) och det fungerar utmärkt.

Tror i övrigt att det finns några fler inställningar vad gäller smala passager och kanske något mer. Om den är "smartare" vet jag inte; dvs om den använder annan klippalgoritm. Det låter dock orimligt. Det viktigaste för HQ att kunna motivera ett lägre pris, är troligen 400 kvm resp 500 kvm och det fixar dom genom att sätta ned hastigheten i gången på R40Li. Saker som kunden inte kan läsa sig till eller jämföra, verkar konstigt om de skulle dra ned på.

Vår gräsmatta är troligen drygt 400 kvm och jag hade inte haft något emot om R40:an gått lite snabbare då den inte hade behövt jobba så mycket varje dygn. Nu är min erfarenhet begränsad. Installerade maskinen i slutet av sommaren och hade lite docknings- och körafast-i-terrängen-problem i början, så det blir först i år som man fullt ut kan bedöma hur optimal R40:an är för denna gräsmatta.

Lycka till och berätta gärna om dina framsteg. Lägg gärna märke till vilka olika ljud du hör från klipparen i början och om det ändras med tiden. Min var först "ljudlös" så när som rakbladens klipp av strån, men fick efter några timmars körning ett litet gnissel fån de stora hjulen.
 
Kollade igenom manualen för båda. Precis som du skriver så är den ju lite snabbare därav att den klarar 100kvm mer.

Förutom det så kan du ställa Guidebredd på 305:an, för att välja avståndet från guidekabeln, där Gardenan alltid går 40 cm till vänster om kabeln.
Den sista skillnaden verkar vara att du på 305:an kan välja Sträcka, antal metern in på guidekabeln, där fjärrsläppet ska ske. Gardenan lämnar den i slutet av kabeln.

Svårt att motivera en prisökning på 20% för dessa funktioner, som jag troligtvis inte kommer att använda i vilket fall.
 
Lite uppdatering.

Förra säsongen slutade lite i moll för R40Li på torpet. När jag skulle hämta hem den efter 2 veckors ensamkörning i mitten av oktober, visade det sig att den stått i laddaren utan att röra sig ur fläcken. Inget felmeddelande. Ingenting.

Samma visa inträffade förra veckan mellan måndag kväll och torsdag. Lämnade den i måndags och då hade den meddelandet: "Dagens körning avslutad. Nästa körning Tis 00:00". Men när jag kom tillbaka på torsdagen hade den alltså inte rört sig ur fläcken. Batteriet fulladdat. Kan inte begripa vad det kan bero på. Det enda skulle kunna vara att när jag öppnat luckan över kontrollpanelen och sett meddelandet, att man måste trycka "Start" innan man stänger panelen och att jag inte har gjort det.

När jag tryckte "Start" i torsdags gick den iväg så fint. Och när jag kom tillbaka igår lördags vid 14-tiden så hade den klippt hela 12 timmar (på mindre än 2 dygn). Märkligt nog hade den då meddelandet "Dagens körning avslutad. Nästa körning Sön 00:00". Det var en liten överraskning - tidigare har jag bara trott att den gjorde uppehåll i 6 timmar och detta för att få sin förlängda batteriladdning/vila.

Eftersom jag skulle vara på torpet hela eftermiddagen och kvällen igår, ville jag inte att roboten skulle vara overksam. Vill ju kolla hur den klippte och betedde sig. Är ju inte där så mycket under veckorna på våren. Men hur komma förbi denna vila till kl 00:00? Började med att försöka med en kundåterställning. Det hjälpte inte alls. R40Li har tydligen en inbyggd klocka som håller reda på hur många timmar den har klippt och när den skall vila.

Provade då att helt enkelt ställa fram klockan till nästa dag. Och det fungerade. Den trodde då att den haft sin vila och började köra. Det löpte fint i flera klipp- och laddomgångar. När jag åkte hem på kvällen vid 22-tiden ställde jag tillbaka klockan. Skulle den då komma ihåg att den skulle ha vila fram till kl 00:00? Svaret är nej. Genom att tidigare ha ställt fram klockan så raderades "vilominnet". Så nu går den väl någon dag till innan den tar sin längre laddvila. Och det är först efter en sådan vila som jag får reda på om den "bara lägger av" efter långvilan eller om jag har gjort något fel och glömt trycka start efter att ha lyft panel-luckan. Om någon har kunskap eller idéer om detta mottages dessa med stor tacksamhet.

I övrigt måste jag säga att jag är mycket, mycket nöjd med att ha skaffat en robotklippare till sommarstugan. Hittade idag ett foto med torpgräsmattan som togs i början av maj förra året - innan R40Li. Det var i ofs innan gräset fått riktig fart efter vintern. Men den ser enastående usel ut: mossa, ogräs, tuvor och kala fläckar. Skall lägga ut ett före-efter fotografi under robotgräsmatta-bild-tråden så småningom. Nu börjar mattan närma sig riktigt snygg gräsmatta. Men den stora fördelen är alltså att slippa klippa den alls. Att inte ha detta ok över sig - "nu måste jag åka upp till torpet och klippa gräset". Och de andra stora fördelen: att mötas av en nyklippt gräsmatta varje gång. Samma känsla som att få frukost på sängen. Och den tredje fördelen: inget gräsklipp som fastnar på skorna och dras in i huset och runt omkring. Förresten, det finns en fjärde fördel: hunden springer inte omkring en timma och skäller på mig och gräsklipparen.

Robotgräsklippare är ur fördels-synpunkt i nivå med elden, hjulet och kaffe.
 
MMMGGG skrev:
Lämnade tillbaka en Bosch Indego igår och köpte en R40 istället.
Kan du kolla vad du har för mjukvaruversion? Och vilket datum som gäller för denna version?
 
Gudahov skrev:
Kan du kolla vad du har för mjukvaruversion? Och vilket datum som gäller för denna version?
Har inte packat upp den då jag har en nyrullad gräsmatta, kollar så fort den kommit upp!
 
Hur långt över begräningskabeln klipper R40li?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.